< Tilbake til oversikten

Soppinfeksjon av lavkarbo?

Isleofview sa for siden:

Jeg er helt ny her inne så tilgi meg hvis det allerede finnes en tråd om dette.
Lurer bare på om det kan ha en sammenheng for jeg vet det ofte kan ha noe å gjøre med kostholdet og surhetsgraden... Jeg har gått på lavkarbo nå i 14 dager og spiser mye mer melkeprodukter enn jeg gjorde før fordi jeg alltid har trodd at de var grunnen til mye vondt og burde unngås.

TigerTove sa for siden:

Min erfaring er stikk motsatt :) med min diabetes 1 er lavkarbo og et stabilt "normalt" blodsukker den beste forebygging mot sopp..

Antoinette6 sa for siden:

Samme erfaring som Tiger'n !

Bestemamma sa for siden:

Hvor i/på kroppen skulle denne soppinfeksjonen forgå da tenker du? :)

Kitt sa for siden:

Jeg også!:)

Om vi snakker "der syd for navlen"!;)

Bee sa for siden:

Ikke har jeg diabetes, men var mye plaget med infeksjoner før jeg begynte på lavkarbo. Siden april 2007 har jeg ikkemerket noe til det. :)

tinamejo sa for siden:

Jeg har candida-forstyrrelser, og jeg syns og at jeg er "verre" etter lavkarboen begynte. Sukker er jo borte, så det er jo bra - men kanskje jeg bør kutte ut melkeproduktene og.. Er så vanskelig når det er flere sjukdommer og intoleranser som kræsjer..

princes sa for siden:

Jeg opplevde en oppblussing av underlivsplager da jeg begynte på lavkarbo, dvs økt utflod (ofte illeluktende), kløe og soppinfeksjoner i skjønn forening. Det er jo godt kjent at melkeprodukter kan gi økt slimdannelse, rennende nese, kløe i nese/hals/ørekanaler og nysing. Dette ble også forverret hos meg, men jeg trodde først det bare var pollenallergien som ble verre.
Inntaket mitt av melkeprodukter ble nok mangedoblet etter start med lavkarbo, men jeg koste meg ost, fløte og rømme, så tanken på å kutte ut orket jeg ikke til å begynne med. Plagene (både oppe og nede) ble midlertid så store at jeg måtte gjøre et valg. Med det valget fulgte en lang sorgprosess over å ikke kunne spise ost; det jeg liker best.
Nå er alle plager i underlivet borte (for første gang på mange år!) og snørra fra nesen renner ytterst sjelden; helt fantastisk forbedring av livskvaliteten (i tillegg til de andre forbedringer denne kosten har gitt meg).
Anbefaler de med slike plager å kutte melkeprodukter en periode for å se om det bedrer seg. Sukker og gluten er også syndere her, men det er jo ikke noe problem for oss lavkarbere. Jeg spiser forøvrig klarnet smør, det funker bra for meg. :D

Restart sa for siden:

Jeg må bare slenge meg på det med at jeg har fått veldig mange færre infeksjoner etter å ha forandret kosten, selv om jeg har måttet kutte ned gradvis.

For meg var det riktignok ikke snakk om sopp, men gjennomsnittlig 6 antibiotikakurer i året pga urinveisinfeksjoner, men det er helt utrolig å si at jeg nå slipper det.

Men nå spiser jeg lite melkeprodukter pga allergi, og det kan jo absolutt være det som innvirker på soppinfeksjoner, men jeg synes faktisk jeg har fått mer uren hud... Er det kroppen som renser seg?

Håper det, så det snart kan bli bedre...

plastbox sa for siden:

Enig jeg og! Forhøyet blodsukker fører til at nyrene skiller ut sukker via urinen, så området "syd for navelen" får ekstremt gode vekstforhold for alle mulige ulumskheter.

smgj sa for siden:

Candida og underlivssopp henger også ofte sammen. DVS - har man candida er det enkelte leger som mener at det ikke er noen vits å behandle underlivssoppen... Candidaen må tas først/samtidig.

Lavkarbo stemmer godt over ens med candidadietten, så vanligvis burde den forbedre tilstanden. I sær om du setter inn støtet mot den/de andre soppene samtidig.

Isleofview sa for siden:

OJ, så mange svar jeg har fått siden jeg var innom sist! Tusen takk alle sammen, ja jeg mente sopp i underlivet. Var en del plaget av det når jeg var yngre men etter å ha lest denne tråden lurer jeg også på om ost kan være synderen fordi jeg er "delvis" laktoseintolerant. Jeg mener, jeg kan ikke drikke et glass melk, da får jeg skikkelige mage-kramper. Men ost virker ikke på samme måte, kanskje bare litt mer "lumsk" med at den gir mer slim og andre problemer bl.a. i tarmen. Skal definitivt kutte ost og melkeprodukter og se om det hjelper...

Isleofview sa for siden:

Sweetflower - den linken var kjempebra! Tusen takk :)

FrkMarge sa for siden:

Har ikke er erfart å få underlivssopp på lavkarbo, men har da valdig ny her...
MEN jeg var veldig plaget med det når jeg hadde den verste sukkerhungeren og puttet i meg ganske mye sukker, snop, is og andre KH kilder...
Det vises jo på urinstix (sånne jm tar når man er gravid), at man får mer sukker i urinen om man spiser noe søtt dagen før man tar dem også... og sopp liker sukker... :(

rut311 sa for siden:

Ikke noe problem å kjenne det på urinlukta om urinen inneholder noe søtt.

Bestemamma sa for siden:

Da kan jeg svare på spørsmålet ditt :) Jeg har ikke plager med sopp i underlivet etter at jeg begynte med lavkarbo.....:D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.