Jeg ser i boka her at man ikke skal spise margarin? Eller leser jeg feil? trodde det var akkurat smør som var så godt med fett? Jeg bruker Melange uten salt og melk. Den står det 0 g karbo på, 80% fett og 0 g proteiner?
Meierismør!
Du kan velge type meierismør etter smak og behag, men for helsa sin del er det bedre med smør=rent melkefett enn margarin=raffinert planteolje.
Å lage smør er en enkel prosess, bare å riste/piske fløte til det klumper seg, og produktet er rent og uten tilsetningsstoffer (evt svært lite).
Å lage margarin derimot er en komplisert prosess der det brukes kjemikalier, og faren for forurensing under transport og produksjon er stor.
Velg en pakke det faktisk står "SMØR" på, så blir det riktig. :) Jeg tenkte aldri noe særlig over det før, jeg heller, siden jeg vokste opp med å kalle melange-pakka også for smør, men margarin er altså noe helt annet, innholdsmessig.
Bare det står på pakka at det er smør, ikke margarin, så går det greit.
Hehe, typen er fortsatt like gal på at "smør" ikke er smør lenger men margarin, etter at jeg begynte på lavkarbo xD Han bruker kun melange og brelett, og kaller det fortsatt smør :P
Han nekter å lage mat hvis man må bruke smør til å steke med, alt blir bare galt mener han. Så, de få gangene han lager maten lar jeg han bruke margarin, men jeg bruker kun smør til å steke med selv.
Personlig foretrekker jeg Kvitseidsmør, men det er relativt dyrt. Bruker usalta Time meierismør til steking og baking, og det nevnte Kvitseidsmøret ellers.
Har også kjøpt ekte Butter i Tyskland, det er det samme som smør, og koster ca halvparten av det Tine sitt koster her hjemme, men dessverre blir det mindre og mindre utelandskjøring på oss norske trailersjåfører etterhvert som prisene dumpes, så de siste månedene har jeg måttet holde meg til norske produkter.
Jeg må bare spørre, og denne tråden funker fint til det ;)
Melange inneholder jo ikke noe spesielt med karbohydrater, det samme med Brelett. Hva er det som gjør disse to så ille å bruke i motsetning til meierismør?
Jeg er en av de som ikke liker lukten og smaken av meierismør, og jeg liker virkelig ikke Bremykt heller, så det hadde vært å kunne holdt seg til de sortene man liker best.
Hvis man velger å bruke melange og brelett, vil man ødelegge Ketolyse-kuren fullstendig?
Det fordi de du nevner inneholder margarin - ikke rent smør. Det har mye med vane og tilvenning og gjøre.... Du vil vel ikke ødelegge ketolyse-kuren, men med smør får du i deg bedre kvalitet på fettet. I tillegg har margarin en del prosesser i tilvirkning som ikke nødvendigvis er særlig bra for helsa i lengden...
Se innlegget til Kitt med bildet av hvordan margarin vs smør blir til ... :)
Så det du sier er at grunnen til å spise meierismør (eller tilsvarende) i motsetning til Brelett og Melange er for å få i seg et renere stoff, og er ikke relatert til lavkarbo eller ketolyse i seg selv? Da tror jeg at jeg har forstått riktig.
Margarin, eller raffinerte planteoljer generelt, inneholder svært mye Omega 6 fettsyrer. Det skulle man kanskje tro var ok, siden det er en umettet fettsyre, men problemet er at vi spiser alt for mye omega 6 i forhold til omega 3. Når forholdet mellom omega 3 og omega 6 forskyves veldig mot en stor overvekt av omega 6 virker dette blant annet betennelsesfremmende og har en rekke andre uheldige virkninger i kroppen. Dette er deler av årsaken til at f.eks mange revmatikere anbefales svært høye tilskudd av omega 3.
Det er mye mer å si om dette, men det blir et for langt innlegg. Søk det opp på nettet så finner du mye info hvis det interesserer deg.
Glemte å si at rapsolje har en bedre fordeling av omega 3 og omega 6 og dermed er mer gunstig. Olivenolje inneholder mest enumettet fett og er også bra.
Selv synes jeg meierismør er best, men for de som ikke liker det - kan kokosolje (som cocosa pure) eller ghee være veldig gode alternativ til steking.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.