Noen som har lest artikkelen? Jeg har ikke lest alt enda, men jeg så på hva Wenche Frølich har sagt om kurene på generelt grunnlag, og om LCHF spesielt. Teit dame, hvorfor lar media hu uhindra få spre om seg med ting som ikke er sant? Tenker spesielt på uttalelsen om kolesterol og risiko for hjerteinnfarkt. Det er noe av det som kanskje skremmer folk mest, og noe av det jeg synes det er viktigst å opplyse om.
En annen ting jeg reagerer på, er at de inkluderer LCHF i det hele tatt. Jeg mener hallo, det er milelangt mellom "kurer" som lchf og babymatdietten. Det er virkelig ikke rart at folk er så skeptiske!
(Og ja, alt har blitt sagt før, jeg ble bare litt ekstra provosert i dag. Kort lunte og sånn. :P)
Med unntak av Frölich sin kunnskapsløse uttalelse merker jeg at jeg ikke ble noe provosert av denne artikkelen. Selvfølgelig er det tullete å tro at man kan si noenting som helst om noen diett etter bare en uke, men jeg synes det fremgår ganske greit av artikkelen at det ikke er så alvorlig ment. Det er vel heller ment som et mer humoristisk skråblikk på kostholdsfokuset.
LCHF hører ikke med i samme kategori som babymatkuren og hvitvinskuren, og jeg mener selvfølgelig at det blir feil å kalle LCHF en "ekstremdiett", men nå får LCHF mye oppmerksomhet i media, så sånn sett er det helt greit at den får plass i en sånn useriøs skråblikkartikkel om ulike dietter. Jeg tenker at vi lavkarbere ikke må bli helt humørløse heller.
Leser man hele artikkelen får også de andre diettene mye mer pepper enn LCHF. Han som tester LCHF og hun som tester detox (som også innebar lavkarbokost) er de eneste som ikke slakter diettene sine.
(Men jeg ser at artikkelen kan leses/tolkes på flere måter. Kanskje er det bare jeg som har ekstra lang lunte i dag. ;))
Jeg leste en kommentar som hadde fått en del stemmer som jeg synes tydet på at flere tok artikkelen alvorlig. Det var derfor jeg reagerte. Det er mange som verken tar slik humor eller tenker over at det faktisk er testet kun én uke, de leser overskriftene og godtar. Jeg har selv vært en slik som godtar alt media skriver, å kunne lese noe kritisk er noe man må lære seg, i alle fall i de fleste tilfeller. Derfor synes jeg slike skråblikk kan være litt skumle. Men meg om det. Forhåpentligvis er de fleste smarte nok til å se det uhøytidelige i det. Jeg ser også nå at det er flere kommentarer med riktig perspektiv, og det er positivt.
Jeg leste ikke kommentarene, bare artikkelen og jeg lo godt :D Etpar av diettene var jo åpenbart tulledietter (hæhæ, hvitvin hele dagen, lissom :p ), og det er jo ikke til å stikke under en stol at ALLE dietter fører med seg større eller mindre grad av forsakelser. Et lite skråblikk på hva som skjer med folk når de plutselig må kutte ut alt de vanligvis spiser er sikkert nyttig lesning for dem som er kommet dit at de vurderer babymat i stedet for voksenmat :rolleyes:
Jeg må jo si det er trist at LCHF/ketogent kosthold havner innunder ekstremdiett-paraplyen. Jeg spiser jo bare vanlig mat - kanskje i litt andre blandingsforhold. Samtidig virker det kanskje ekstremt å greie seg uten dette oppskrytte kornet???
Ser ikke det lavkarboaktig ut da?? :spent: TØRR hvitvin vel og merke. :ja:
Det stod ingenting om hvor stor den flaska med hvitvin var... Går ut i fra at det er ei sånn 1.5 liter?? Siden man trenger mye væske, tenker jeg? :p
Jeg blir litt overrasket når jeg ser at LCHF blir plassert i samme kategori som ekstremdietter.
Jeg tenker faktisk ikke over at jeg spiser LCHF, jeg spiser jo helt vanlig mat.
Den største forskjellen er at jeg spiser deilig og variert mat og ikke søppel. :confused:
Dette er for meg ingen diett, men en livstil.
Sier man for eksempel at vegeterianere går på ekstremdiett?
Jeg er enig med deg.. etter hvert så blir det bare slik at "slik mat skal jeg ikke ha". Og da er det ikke fordi jeg sikler og føler at jeg gir avkall på noe, men jeg vil rett og slett ikke ha. I dag kom en pasient med DEN kaka til oss på jobb. Jeg ble så rørt at jeg gråt en liten skvett da hun overleverte den, men jeg visste jo samtidig at jeg ikke kom til å spise av den.. fordi at jeg spiser ikke kaker! Jeg liker ikke søtt! Og slik har jeg vært lenge før jeg begynte med lavkarbo. Likte ikke søtt da jeg var unge, ei heller da jeg var ungdom, men nå som jeg er godt voksen (i allefall i år) så skal det plutselig kalles diett bare fordi jeg ikke liker søtt???
Det artigste var vel at lavkarbofyren ikke hadde planer om å slutte med sin diett (etter hva jeg leste) og ingen av de andre hadde planer om det. (Hvis man ser vekk fra henne som kunne tenke seg litt "detox" en gang i blant).
Håper at han fortsetter og at han kommer til å skrive om det :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.