Skal snart på en uke ferie med familien min. Er kun jeg som går på ketolyse, så de spiser all annen vanlig mat. Noen forslag til ting jeg skal ta med? Jeg har planer om å ha med en pose med bollerundstykker, både søte og usøtet. En pose lavkarbobrød og knekkebrød. Hva med noe annet? Når de andre spiser tilbehør, som poteter, ris, pommes frites, pasta, hva skal jeg spise da?
Da lager man bare MER grønnsaker kan du skjønne.
Når Mor spør "Hvor mange poteter skal du ha?" så svarer du "Ingen, men dobbelt porsjon grønnsaker".
Et annet alternativ er å ta ansvar for matlaginga sjøl, og lage mat som alle kan spise. -For ketolysemat er nemlig akkurat det: Helt vanlig mat uten sukker, mel og stivelse. Slå til med en kjøttmiddag med fløtesaus, bearneaise elelr lignende, og lag en stor porsjon blomkålmos i tillegg til poteter. Alle jeg har servert blomkålmos til har likt den veldig godt, og de ber meg ofte om å lage "sånn god pure som vi fikk sist".
Mosen blir borte, og potetene ligger igjen. Mora mi har faktisk slutta å koke poteter når jeg spiser hos dem, for alle velger mos uansett.
Det gjorde jeg i ferien med mor og søs, jeg laget frokost (og lunsj de dagene vi spiste i leiligheten). Eggesalat, spekeskinke, fersk skinke, omeletter, kokte egg, stekte egg, bacon, salater, oster i fleng... svært populært kan man si ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.