Ja, er det noen som har fått resultater, selv om ikke de første ukene "virket"? :)
Jeg kan gjerne være tålmodig, men nå kjenner jeg at jeg trenger andres erfaringer på at det kan gå bra likevel :) Jeg stresser ikke, tar en dag av gangen, og har ikke planer om å gi opp. Men det hadde vært greit med en motivasjonsboost på at jeg ikke er alene. Leter på nettet og finner enten de som har stagnert etter vekttap, de som går ned de første ukene eller de det ikke funker for. Og siden jeg ikke passer i de to første kategoriene, så er det liksom bare et alternativ igjen :p Så her leter jeg etter det alternativet jeg ikke har funnet enda, nemlig dem det går bra for etterhvert :D Finnes dere?
Om man vil avgjøre riktighetsgraden:
Dagsmeny
Frokost: 130 g sjampinjong, 50 g paprika, 50 g kinakål stekt i 1 ss smør, 2 egg stekt i 1 ss smør = omelett
Lunsj: 2 ostekjeks, 1 egg, smør på, 10 g kaviar
Middag: 100 g laks stekt i smør, 100 g brokkoli, 100 g blomkål, 1 ss cremef
Kvelds: 4 ostekjeks, 2 egg, smør på, 20 g kaviar
Veier maten
Fører inn på diett.no, og supplerer med grønnsaker for å få 15 gram karber. Supplerer med fett for å få ca 70% fett
Drikker 3-4 liter vann
Vært i ketose en uke
Kutta Pepsi Max fra dag 1
Tar vitaminene
Har brukt søtstoff to små ganger
Ikke salt i mat (Litt salt i salami og kaviar er det eneste)
Har 25 kg overvekt
Har ikke mistet cm heller
Har redusert/kuttet fløte, cottage cheese og ost
Så, noen som har erfaringer eller oppmuntrende ord? :)
Da har jeg ikke bare begynt å gå oppover i vekt, men i cm. Måler en gang i måneden, forrige torsdag, men ante ugler i mosen i går, og målte ganske riktig midjen 2 cm opp på 5 dager..!!!
Nå vet jeg rett og slett ikke hva jeg skal gjøre videre :( Jeg kan ikke ha flere kilo på kroppen, og jeg merker jo at jeg er blitt større, bare på disse to ukene! Bør jeg bare innse at dette ikke virker på meg, og kutte så fort som mulig? :( Føler dette var siste sjangse, og har veldig lyst til at det skal funke for meg også! :)
Her har det stått stille ganske lenge. Forandringen er bare noen få gram + -.
Min motivasjon for å fortsette er at jeg føler meg mye bedre. Gikk konstant oppblåst tidligere (sikkert en ekstra størrelse eller to), var trøtt og giddalaus og så vider og videre. Nå spretter jeg opp om morgenen, er ikke oppblåst i det hele tatt, sover godt om natta. Er en fantastisk helsegevinst på dette opplegget, og som jeg har nevnt i tidligere innlegg så ser jeg på vektnedgangen (som må komme før eller senere) som en rein bonus!!
Lykke til vider. Bare å stå på :heia:
Ting kan ta tid og jeg synes du er utrolig flink som ikke lar deg stresse av at det går treigt nå i starten!!! Fortsett med å holde samme fokus så skal du nok se at kroppen gir slipp etterhvert!!!
Nå går jeg ikke på ketolyse, men generell lavkarbo, men prinsippet blir vel det samme uansett. Jeg gikk ikke ned i det hele tatt de første ukene. Jeg kom fra en moderat karbo/lavfett-diett, og tror kroppen trengte tid til å føle seg trygg på at denne "overfloden" av fett ville vedvare. Nå har jeg ikke veid meg på en stund (er på hytta), men jeg målte meg i går, og da hadde jeg mistet totalt 10 cm på to uker. Før det har jeg som deg stått stille også i cm. Jeg tror det er viktig å ta seg god tid og la kroppen få ro til å gjøre det den skal før man evt. begynner å lete etter partystoppere o.l. Jeg vet at min kropp også har prioritert å rydde opp i en del annet rusk først - jeg kjenner det på stoffskiftet og en del andre ting.
En annen teori kan være at det tar tid å få byttet omega6 ut med omega3 og enumettet/mettet fett. Det finnes teori som går på at ubalansen mellom omega6 og omega3 er en sterk bidragsyter for å holde vekten oppe hos en del mennesker og at når man får en sunnere balanse mellom disse så kan vekta "slippe".
Så fantastisk at du har fått så flott liv av dette :) Det er skikkelig koselig å lese altså!
Jeg hadde nok også tålt litt stillstand etterhvert, siden det er normalt. Men ønsker så gjerne et resultat som kan fortelle at dette virker for min kropp :) Her er overvekten resultat av to tette svangerskap, og rygg og bekken sliter veldig, så det er vekttap som må til for bedre livskvalitet :)
....... men når det er sagt, så ser jeg at jeg må øke antal karber for dag hvis jeg skal få fart. Ser ut til at jeg går på sparebluss, og det er ikke bra :(
Kroppen skal så absolutt få fred og omstillingstid. Jeg kjenner bare ingenting til noe som helst, annet enn at jeg hele tiden føler jeg legger på meg :o Midjemålet var en cm større idag morges, og selv om ikke det trenger bety annet enn en dårlig dag, så har jeg ingen støtte på at det funker, ingen metallsmak eller stålånde - ingenting. (Vet at ikke alle trenger ha det, men du tar poenget :p)
Satser på at tiden hjelper :) Flott med cm borte da!! :heia:
Må forske litt på det - har ligget på max 20 i flere uker nå, men ofte blir det mye mindre. Drikker mye vann og får i meg nok fett. Tenkte først og fremst å kutte ut fløte (tilfelle partystopper), og så vil jeg øke inntak av grøntfor. Spiser grønt til alle måltider, men i den store sammenhengen så blir det nok lite likevel. Følg med på journalen min.... :)
For nesten en uke siden var vi og hørte på Skaldeman.
Han var litt inne på hvorfor noen ikke går ned, og han snakket om "den trygge" kontra "den utrygge" kroppen. Han sa han hadde opplevd (det gjaldt damer mer eller mindre uten unntak) noen som hadde spist strikt LCHF uten å gå ned i lang tid. Ofte med andre gevinster som gjorde at de fortsatte.
Så uten å gjøre forandringer i kosten kunne plutselig kroppen bli trygg og begynne å slippe vekt.
Mener han sa at noen faktisk kunne gå opp til eller over et halvt år før noe skjedde, men at det var uvanlig.
Nå er jeg usikker på hva han sa at kan gjøre kroppen utrygg og hva jeg har lest andre steder. Men er sikker på han nevnte medikamenter - spesielt nevnte han antidepprisiva og kortison, jo-jo slanking, stadige endringer i diett, mye stress, etter klimakteriet går det saktere for mange.
[font=Comic Sans MS][/font]
Akk så vanskelig, men viktig å la kroppen bli trygg.
Lykke til.
Jeg har spist lavkarbo siden 2004, og bare gått ned 17kg. Og det har tatt omtrent alle 7 årene. :o MEN, sånn underveis har kroppen min blitt mer eller mindre frisk fra PCOS, og stabilisert et galopperende blodsukker. Samt kvittet seg med kronisk senebetelse. Så noen ganger kommer resultatene andre steder enn på vekta, og kroppen vil alltid prioritere å bli frisk før den gir slipp på kiloene.
Jeg begynte med lavkarbo i februar 2006 og knota faktisk frem til mai uten at noe voldsomt skjedde på vekta. Formen ble bedre, men i forhold til antall uker var det lite nedgang å spore.
I mai 2006 så økte jeg på med fett, kjøpte mct-olje på apoteket og slafset innpå morgen og kveld. I løpet av de neste 16 ukene gikk jeg ned 16 kilo, fettet formelig rant av meg.
Ofte dreier det seg om å finne akkurat det som gjør at din kropp slipper taket. For noen kan det ta måneder og år, for andre går det fortere. Det viktigste er å se på det i langtidsperpektiv.
Georgine: Så flott å høre at det løsnet hos deg til slutt! Sliter med det samme! Har kjøpt inn cocosa, men hva er mct-olje? Verdt å prøve, tenker jeg nå :-)
Spis cocosa om du liker smaken, den fikset nemlig ikke jeg i begynnelsen så da ble det mct-olje. Nå har jeg lært meg å like cocosa og spiser heller det. :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.