< Tilbake til oversikten

Jevning til saus?

FrkMarge sa for siden:

Jeg lager alltid saus fra bunnen av og kan ikke tenke meg å gjøre det anderledes....
Typisk hvit saus ala meg:
1 l lett/hel melk
100 g smør
2-3 dl hvetemel

Brun saus:
ca 1 l kraft
2-3 dl hvetemel til gjevning (ristes med en del av kraften og røres inn

Men nå skal jeg da IKKE bruke hvetemel... hva bruker jeg???
Jeg VIL lage skikkelig saus, tykk hvit og brun saus som smaker slik jeg er vant til at den smaker.
Er det mulig???:confused:

Nerthus sa for siden:

Tja, HELT lik smak vil det nok aldri bli siden det ikke er samme ingredienser i - men ta med at profesjonelle kokker ikke ofte bruker jevning i sausen i det hele tatt så ser du kanskje at det er muligheter for å finne gode løsninger for lavkarboversjoner også :)

Johannesbrødkjernemel er ofte brukt for å tykne sauser, men ikke bruk for mye, det gjør noe med konsistensen som ikke er godt :)

Har du sjekket ut oppskriftsdelen av forumet når det gjelder sauser?

spredetgode sa for siden:

Hei :-) Du kan bruke rismel og evt. rismelk + tamari i sausen. Jeg putter også oppi Cayennepepper! Jeg bruker mye av vanlig meierismør. Rismelet er lett og gir fin konsistens + klumper ikke. Ellers så kan du bruke kokosmelk.

Zillah sa for siden:

Du får ein herleg brun saus på sky / kraft (kok inn til passe konsistens først, og da blir smaken rikare også) om du jamner med eggeplomme(r). Pass på å ikkje koke sausen, berre røre over låg varme til det tjuknar.

Charlott sa for siden:

Rismel og rismelk, blir det særlig lavkarbo? Ris er jo noe de fleste på lavkarbo styrer unna, mener å huske at det er nærmere 80 gr karber pr 100 i rismel :o

FrkMarge sa for siden:

Men det er vel ikke melken som er den store karbosynderen her eller??? trodde det var hvetemelet jeg???
>Om jeg lager hvit saus av helmelk med fløte i fx?:confused::confused::confused:

Charlott sa for siden:

Både hvetemel og melk er "syndere", men hvetemelet er verstingen ja :)

I hvit saus bruker jeg både eggeplommer, smøreoster, Johannesbrødkjernemel, litt hvetemel samt matfløte. Matfløta tykner også en del om den for stå å småkoke en stund :)
Oftest lager jeg saus av matfløte og smøreost samt krydder/buljong.

Bruker mye av det samme i den brune sausen! Fungerer helt fint, men det blir ikke det samme som "vanlig" saus ....

FrkMarge sa for siden:

Nei... problemet oppstår jo bare når ungene maser om fiskeboller i hvit saus til middag... da kan jeg ikke lage noe som er "anderledes" :rolleyes:

Alle andre retter lager jeg saus på fx bare fløte og det funker utmerket :)

Charlott sa for siden:

Hehe, jeg kjenner den fra da mine var små ;)
Men, allerede da brukte jeg smøreoster i sauser for ekstra smak, så mine måtte ganske enkelt godta at smaken kunne variere ut fra type smøreost.
Hva med å forsøke med litt mindre mel og tilsette litt smøreost med feks reker? Eller naturell :)

Det er ikke bare bare å lage maten slik man alltid har gjort når man lever lavkarbo, rett og slett fordi man bruker andre råvarer ... :)

FrkMarge sa for siden:

I dag har jeg gjort innkjøp av JBKM i allefall... de på helsekosten sa jeg bare skulle bruke omtrent en TS??? SÅÅÅÅÅ lite??? (Var jo et bittelite glass, så håper det stemmer)

Zillah sa for siden:

Ja, på glasset anbefales det ½ ts jbkm til ein liter væske.
Eg bruker nok i ein del tilfelle meir enn ½ts, men du må vere forsiktig med det ja, ellers blir det altfor tjukt! Litt held i lange banar, så glasset er ganske drøyt.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.