< Tilbake til oversikten

Gjør folk virkelig dette? (Hundeanskaffelse)

silje21 sa for siden:

Kjenner jeg blir skikkelig irritert her. Sitter å titter litt på Finn.no Torget, som jeg gjør nå og da, og kommer over denne teksten:

Beskrivelse
"Jeg har ei Dvergpuddel tispe som trenger et godt hjem, hun kostet meg 8000 kr, jeg har senere blitt alene mamma til 7 barn, og føler jeg ikke strekker til for Engel, som hun heter.
Engel er svært krevende, hun er veldig vill, altså.. hun vil leke bare hun ser deg, hun løfter på huet bare hun hører en lyd, bare jeg beveger meg i sofaen, hun pleier ikke ligge på fanget å kose, klapper du henne, er det full sving igjen. dette er det jeg ikke makter mer, jeg ønsket meg en kose hund.
Hun er renslig, men har hatt et par u hell, men luftes hun 3-4 ganger daglig, er det fint. Hun trenger å klippes, vaksineres. hun er chippa, men i mitt navn. hun røyter ikke, men pelsen trenger stell, hun har vært pinglete ang stell fra hun ble født, hun liker ikke å bli børsta og klippa, da må enn være streng, hun trenger noen som kan oppdra henne og har mer tid og overskudd enn meg.
Hun kan ha uhell ang å gå på do der det er tepper. og hun er kræsen ang å gå på do i band, hun vil helst være løs, hun bjeffer ikke, er ganske lydig. og legges hun i buret som følger med? sover hun greit, gjerne 2 timer på dagen, og hele natta.
Går hun fritt rundt? er hun sjeldent i ro, men leker og løper nesten hele tiden. hun må og bades 1 gang i uka. hun er veldig skjønn jente, men som sagt svært krevende og trenger streng oppdragelse.
Håper noen vil ha henne? Jeg kan ikke ha henne mer. send mail og beskrivelse av deg/dere.. så tar jeg vurdering og ringer opp. send med tlfn nummer :o)"

Det er jo kjempeflott at hun innser at hun ikke kan gi hunden det den trenger, men det jeg "reagerer" på er dette : sitat

" hun pleier ikke ligge på fanget å kose, klapper du henne, er det full sving igjen. dette er det jeg ikke makter mer, jeg ønsket meg en kose hund."

Er det bare meg som syns det er naturlig å skaffe seg MASSE informasjon om hunden/hunderasen du vil skaffe deg?
Etter et søk på feks google, eller canis.no fant jeg fort dette :
" Godt egnet som familiehund. Den røyter ikke, og er tillitsfull og glad. Velger du en dvergpuddel så vil du få en hund full av fart og moro."

Må bare si jeg synes det er synd at det skal være så lett å få seg hund/dyr, og så lett bare kunne gi de fra seg.

Tufso86 sa for siden:

Uff, det er så forferdelig synd!! Stakkars lille hund :(

Noen jeg kjenner skaffet seg plutselig boxer, som førstegangs hundeeiere fordi de syntes den var tøff. De visste ikke noe om rasen på forhånd. Helt tullete spør du meg.

Charlott sa for siden:

Slikt gjør meg rimelig oppgitt....

Men, jeg tenker at det virkelige ansvaret ligger hos oppdrettere jeg, det skulle vært en form for krav før man kan begynne å avle!

Slik det er nå kan gud og hvermansen skaffe seg hund og avle i vei, uten å ha peiling på hverken avl eller hva slags mennesker man bør selge valpene til.

Har selv hannhunder og har fått spørsmål om de kan få bli brukt på tisper som ikke engang er samme rase, de er jo så pene :rolleyes:

Ja til krav for å kunne avle/selge valper!

Rimelig håpløst å få til i praksis, men det er lov å drømme ....

Furine sa for siden:

Ja, dessverre... Slikt gjer folk. Trist synest eg. Det er vel litt for mange som skaffar seg hund etter "mote" og kva dei synest er stilig. Pudlar er aktive, å tru at den skal vere kosehund på fanget heile tida, det er litt naivt... Det burde vere litt krav til ting, enig med deg Charlott!

silje21 sa for siden:

Veldig enig i at det skulle vært Mye strengere krav til ting ja.
Også Tufso86, det kan da umulig ha gått bra?? o.O En boxer er jo mye arbeid og for førstegangseiere da... Har selv aldri hatt hund, og synes boxer er det nydeligste som er, men kunne Aldri tenkt meg å skaffe en boxer som førstehund, Hvertfall ikke uten Mye hjelp fra kyndige!

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg er jo enig i at man må undersøke hvilken rase man skaffer seg, men i og med at dama skjønner at hun ikke strekker til som hundeeier har hun jo hodet på rett plass,håper jeg i alle fall.

Håper denne lille puddelen får seg et godt hjem, og det tror jeg jo. Det er jo et varp for den som ønsker seg hund.
Dessuten, bare som et kontra, det er jo faktisk enda enklere å få seg barn enn hund ;)

silje21 sa for siden:

Ja skulle gjerne tatt imot denne nydelige hunden jeg, men har ikke tid, råd eller plass :( men håper det går bra for den:)

Furine sa for siden:

Ja, det er sant. Bra ho innser det, det fortener både hunden og familien hennar. Skummelt, ikkje sant?!

fett-nok sa for siden:

JODA, det kan gå veldig bra å ha Boxer som første hund, VELDIG bra, men enig i at man bør skaffe seg endel kunnskap om boxeren først:)
Sitter her med sofagrisen min som snorker som et uvær:)
Så lenge boxeren får bruke hodet sitt så er energien noe lavere, boxeren er den perfekte familehunden og ekstremt god barnevakt, de blir jo "aldri" mer enn 5 mnd i toppen, hehe!
Nå er jo boxeren også kjent for å være vel opptatt av andre ting enn lydighet. Min snuppelura kan ALLE lydighetstriksene, men det er jo en helt annen sak om hun gidder når det er andre mennesker og dyr tilstede, MYE kulere å leke med dem enn å gjøre som matmor/far/søster befaler.

Men damen i finn-annonsen burde vel ikke hatt hund overhode. Uansett rase så er de rimelig lekne i 9 mnd alder, de er jo bare valper ennå.........og puddel er i alle fall lekne. Bestekompisen til min Boxer er puddel, de to blir ikke voksne, i alle fall ikke når de er sammen:)

silje21 sa for siden:

joda selvfølgelig kan det gå bra for førstegangseiere med boxer også, ingen tvil. MEN når hunden er valgt fordi den ser kul ut, så er ikke det et godt utgangspunkt :) Og helt enig i at boxern (som alle hunder) også må få bruke hue :D i tillegg til fysisk aktivitet :)

fett-nok sa for siden:

Vi er nok veldig enig, ville bare påpeke at boxeren kan være en yppelig førstegangshund, og at den er veldig tålmodig, selv om den alltid leter etter muligheter for lek.
Har en venninne som skaffet Boxerhanne da hun var 18, i dag har hun to hanner i en alder av 23. Går helt supert, men viktig å vite at Boxer er ikke hunden hvis man er borte 8-9 timer hver dag, den liker best å være med flokken.
Men velge rase utifra utseende.......det burde vært straffbart.

silje21 sa for siden:

Ja tror også vi er veldig enige :) Er uansett rase, viktig å sette seg inn i hva slags hund man tar med seg hjem, og det er det dessverre alt for mange som ikke gjør :/
pluss om man har tid, plass og råd, og vilja :)

Tufso86 sa for siden:

Enig med Silje21 og fett-nok jeg også :)
Det jeg mente var at det var dumt av dem å skaffe seg boxer som førstegangshund uten å lese seg opp på rasen først. De har en hannhund og han er helt vill, men selvfølgelig snill som dagen er lang.
Vi gikk samme kurs som de med vår tispe og instruktøren brukte veldig mye tid på dem siden de ikke klarte å f. eks belønne på riktig tidspunkt o.l. Dette gjør jo at han lett får endel uvaner. Jeg kjenner de ikke så veldig godt, de er begge oppunder 50 år.

fett-nok sa for siden:

Hehe!
Kom på en litt morsom historie med hunden vår.
Det var første dag på valpekurset. Instruktøren ga beskjed om hva hun forventet av de forskjellige rasene som var der.
"den collien skal kunne sitte og bli"
"og den retriveren skal kunne sitte, bli og komme på kommando"
Alle fikk sine oppgaver i forhold til rase og alder, rett og slett for å ha et mål for kurset.
Til slutt var det boxerens tur........
"og boxeren........ehhh, kanskje dere synes det høres enkelt ut.......men......hun skal klare å stå på ALLE fire beina SAMTIDIG".
Og de som tror hun klarte den eksamenen 12 kurskvelder senere, ja de tror feil:) :) :)

Boxeren har kun 2 tilstander; av eller på(kan også beskrives: snorking høylydt eller full rulle".

Tufso86 sa for siden:

Hehehe, så vittig!!

Trolljenta sa for siden:

Synes denne tråden bør fjernes i og med at det diskuteres en person som er fult navngitt i sin annonse på finn.

Det må hun få lov til uten at vi skal sitte her og diskutere om det er rett eller galt. Skal hunder og hundehold diskuteres her bør det gjøres på generelt grunnlag.

Sanney sa for siden:

Syns det er vel så tragisk med alle de som kjøper "veskehund" jeg. Ei bikkje har 4 bein og skal være på bakken, ikke kles opp i idiotklær og bæres rundt på.. det er en hund, ikke en dokke...
men ja, det skulle stilles større krav for dyrehold i det hele tatt, og den som dretter dyra bør jo også forsikre seg om at kjøper faktisk vet hva de går til... Med tanke på hva rasebikkjer ofte koster syns jeg det er rart folk ikke bruker huet mer, er ikke impulskjøp på linje som en gratis kattunge fra en annonse på Rimi....

I Jersey må man betale en hundeavgift hvert år, og det er faktisk ganske få hunder der, og mange mindre hunder for omplassering enn katter. (og de få som er til omplassering er for det meste jack russel og beagler...)

pim sa for siden:

Vet ikke om dere leste teksten saa nöye: "jeg har senere blitt alene mamma til 7 barn" ?

Det er vel en teoretisk mulighet at hun har faatt syv-linger, men for meg höres det mer ut som det tidligere (da valpen ble anskaffet) ogsaa var en voksen -person til i denne familien. Og at hun naa som hun er alene ikke har kapasitet til alt.

Har 2 hunder selv (men ingen barn) og er helt enig i at man skal tenke seg godt om först osv. Men jeg blir mer imponert over annonsörens ärlighet enn sjokkert over uansvarlighet; hun forklarer akkurat hvordan valpen er, paa godt og vondt - nettopp for aa forsikre seg om at den neste eieren tenker seg godt om först.

Det finnes mye uansvarlig hundehold, men jeg er ikke saa sikker paa at denne damen er skyldig i det.:)

silje21 sa for siden:

Ganske enig, og litt uenig. Tror også ifra teksten at den kan ha vært en voksen til når hunden ble skaffet, og at det å plutselig bli alene med 7 barn er en god grunn til å ikke lenger ha mulighet til å beholde hunden.
Men å ikke se an dyrets/rasens energinivå osv, og å ønske seg en "kose-hund", blir for meg noe uansvarlig.
Og selvfølgelig er det topp at hun virkelig forklarer hvordan hunden er. Er ikke det jeg reagerte på :)

silje21 sa for siden:

Du har helt rett ang fullt navn, det tenkte jeg virkelig ikke på, takk for at du sier ifra:)
Har forandret på mitt åpningsinnlegg, og fjernet linket, og heller fokusert på kun teksten jeg reagerte på.
Igjen Takk :)

Photobscura sa for siden:

Nå er det ikke noe man bør gjøre i forbifarten å skaffe seg katt heller. Jeg personlig (ikke direkte rettet mot ditt utsagn) er kjempeprovosert over folk som skaffer seg "feriekatt" fordi ungene synes kattunger er så søte, og i så alt for mange tilfeller forsømmer dem, eller reiser fra dem når ferien er over ...
Jovisst er de fleste katter mer selvstendige enn hunder, men de trenger fortsatt stell, kjærlighet og tilstedeværelse! Jeg har selv en skogs- /huskattbastard som årner seg selv med lufting og toalett, som utekatter flest, men jeg tenkte meg om i flere år før anskaffelse ble aktuelt, selv om jeg fikk han gratis. Han får masse kos og oppmerksomhet, skikkelig kattemat, og mine kattevakter velger jeg med omhu, dersom jeg må reise et sted hvor jeg ikke kan ta han med.
Og så synes jeg det er et kollektivt ansvar for alle katteeiere å kastrere katter som ikke skal avles på. Det er f.eks over femti tusen løskatter bare i Oslo som har seg og sprer kattepest. Og med tanke på hvor mange som havner på omplasseringsenheter, så er det et uanstendig antall katter som ender opp med å bli avlivet fordi de aldri får et nytt hjem. Katter og hunder, renrasa eller ikke er like mye verdt! (:fanesak: !!!)

Dette tenkte jeg også på. Vi vet ikke bakgrunnshistorien til vedkommende. For alt noen av oss vet var det ikke damen bak annonsen som valgte hunden en gang. Det er litt lett å forhåndsdømme, selv om jeg er enig i prinsippene bak det å velge rase ut fra hva man selv kan håndtere. :)

pim sa for siden:

Silje21: 100% enig i dine 2 siste innlegg:)

Furine sa for siden:

Photo, enig, det gjeld for alle slags kjæledyr ein skaffar seg. Det bør vere gjennomtenkt, uansett. Eg har blant anna fått gullfisk TO (!) forskjellige gongar av veninnene mine, eg hadde vel eigentleg ikkje lyst på dei verken første eller siste gongen... Siste gongen gjekk eg til og med på folkehøgskule, så ei anna veninne fekk fisken, ho ville gjerne ha den.

silje21 sa for siden:

Helt enig.
Å skaffe seg dyr skal alltid være vel overveid, gjennomtenkt, og ikke bare et ønske i forbifarten! Uansett om det er hund,katt,fisk,fugl eller gnager, osv.

KarMa40 sa for siden:

Min far, som er oppvokst på gård kjølte ned alle ønsker om hund og katt med det at "da står DU ansvarlig for at dyret har et godt liv! Og er ikke livet godt lenger står DU ansvarlig for at dyret ikke lider for lenge!"

Vi har hatt undulater :p

silje21 sa for siden:

xD
Høres ut som en smart mann :)

BenteR sa for siden:

Jeg reagerte også på overnevnte annonse.
Her har vi akkurat nå to hunder, den ene er ei storpuddeljente på sju og et halvt år.
Mellompuddelen vår ble dessverre avlivet ni år gammel desember 2009 pga alvorlige helseproblem.
Jeg har "kose-hunder" som elsker å være på tur, rulle seg i søla, sjekke all slags godsaker som lukter godt og selvfølgelig bre seg ut i sofaen etter endt økt.
Jeg bader ikke mine 1 gang i uka. Pelsstellet er rimelig enkelt; i sommerhalvåret er de korthårete og i vinterhalvåret litt lenger i pelsen. En grundig gjennpmbørsting i uka er stort sett det som trengst.
En åtte måneder hund er en tenåring, uansett rase.
Våre hunder har alltid fått masse mosjon og utfordinger / trening. Det betyr at til og med i tenårene så er de relativt rolige innendørs.
Altfor mange kjøper seg en dvergrase og tror den ikke trenger mosjon eller trening:eek:
At en hund får tre-fire tisseturer til dagen er jo også noe jeg reagerer på. En voksen hund kan klare seg med fire tisseturer, men det er ikke optimalt. En åtte måneder hund vil ha behov for flere turer, i tillegg trenger vanligvis små hunder oftere å tisse enn store hunder.
Har sagt det i mange år at det burde vært sertifikat for å få lov til å skaffe seg dyr. Det fortjener dyrene!

silje21 sa for siden:

Er så enig!!

Conjurier sa for siden:

Hva med alle som skaffer seg barn med heller liten kunnskap om rasen på forhånd ;)
Har ikke lyst at det skal være regler på alt. Alt kommer til å bli ulovlig i dette landet snart :(

silje21 sa for siden:

hehe mange som går gravid før de får barn da :P i ca 9mnd har jeg hørt, får jo bittelitt tid til å lese og finne ut litt? hva vet jeg, aldri vært gravid ;)
Og ikke kan man sette ut annonse på nett: unge gies bort, har ikke tid til den :D:o

Og når det kommer til regler, så er det jo selvfølgelig ikke meningen at alt skal lages lover av, og reguleres i hue og ræva, men enkelte ting, ja uten tvil.
og siden vi "produserer" så mange dyr, dvs lar de formere seg uten stopp,som vi så kaster ut/avliver fordi ingen vil ha de, så kunne det godt vært noen reguleringer på dyrehold og avl.

Sanney sa for siden:

nå mente jeg ikke at det var helt greit å skaffe katt uten videre da. er jo grunnen til at jeg ikke har katt selv nå, var lissom det første jeg skulle ha når jeg flytta for meg selv. Men så fikk jeg utendlansk kjæreste, så med all reisinga og muligens flytting syns jeg ikke det var rett å skaffe katt.

Men folk har mye lettere for det når katta er gratis mener jeg. En kollega skaffet seg papillon, valpen kosta 25 000. ikke akkurat småpenger.

Åh, nei, jeg trodde ikke det heller, altså, og det var ikke retta mot deg, jeg bare måtte ta sjansen når den bydde seg akkurat i den setninga du skrev til å rope litt ut om noe som engasjerer meg mye! :)

Vibeke-67 sa for siden:

Mener du virkelig at en hund trenger mer enn 3-4 turer ut om dagen? Da mishandler vel jeg hunden jeg da, som går ut med han to ganger om dagen.

Tror vel det primært var snakk om akkurat denne rasen, og ikke generelt.

fett-nok sa for siden:

Min flyr ut og inn hele tiden når jeg er hjemme. Når jeg ikke er det på dagtid får hun tisseTUR(går en tur) om morgenen, slippes ut i hagen x antall ganger etter at jeg har kommet hjem og tisseTUR igjen på kvelden.

Ikke hver dag vi går kveldstur engang, så jeg får nok ikke 6 på terningen heller altså:eek: Hodetrening gjør vi hver dag, leker i hagen eller har andre hunder på besøk. Men innrømmer at 1-2 kvelder blir det ikke langtur på kvelden:)

Vibeke-67 sa for siden:

Ok, da misforsto jeg heldigvis ;)

Vår får en "lang" tur på kvelden, vi har desverre ingen hage han kan løpe i. Men ca en times tur om dagen får han.

Jabba sa for siden:

Med totalt 8 mennesker i hus burde det jo gå an å gi hunden nok stimuli. Også kan de eldste barna kan gå tur og de mindre gi mat osv de gangene når mor ikke strekker til....
Gi barna litt ansvar....

BenteR sa for siden:

I følge alle mine bøker om hund, så bør en voksen hund få mulighet til å tømme blæra minst fire ganger om dagen. En liten valp må ut veldig ofte før den får blærekontroll, og tiden mellom bitteliten valp og voksen vil gjøre at den gradvis klarer seg med færre turer pr.dag.
Men at en voksen hund klarer å holde seg i opptil 12 timer er sant.
Jeg kan også holde meg om jeg må, f.eks. på tur, men det er ikke mer behagelig for meg enn for bikkja.

Nå prater jeg ikke om å tur med bikkja så mange ganger til dagen, men la den få sjansen til å gå på do.
Bikkja i annonsen, en åtte måneder dvergpuddel, fikk 3-4 lufteturer pr dag, men kunne finne på å gjøre fra seg inne. Jeg leser luftetur som et lite do-besøk.

Min italienske mynde må tømme blæra mye oftere enn storpuddelen, Bittesmå hunder har selvsagt mindre blære enn store hunder, og er det fullt, så er det fullt.

Vibeke-67 sa for siden:

Hunder er sikkert forskjellige. Han her kommer seg jo ut om han MÅ, men når han ligger der så bedagelig uten å ytre et pip så regner jeg med at det er greit for han.
Mange andre som har hund har samme erfaring, men nå snakker jeg om større hunder.

BenteR sa for siden:

Klart, alle er forskjellige, men har man en stor valp/unghund som finner på å gjøre fra seg inne, så ville iallefall jeg tilbudt den flere muligheter for å tømme seg ute.
Jeg er slett ikke fan av å tørke tissedammer inne.....:D

fett-nok sa for siden:

Når vi først er inne på dette med hunder deler jeg dette jeg fikk for litt siden:

Ber alla hundvänner runt i Sverige/Norge hålla ögonen öppna efter drygt 2-årig vit Boxerhane. Han blev stulen i Skåne förra veckan och man befarar att han sålts vidare via Blocket el dyl. Har någon i din närhet köpt/ska köpa en vuxen vit Boxer? Isf kontakta gärna uppfödaren Åsa Danielsson. Snälla håll ögonen öppna så hunden får komma hem till husse igen!

Charlott sa for siden:

Har mediumstor valp på 3.5 mnd og han blir tatt ut i ett enda kjør. Kan ha vært ute i 1-1.5 time, ganske sikker på at blæra er tom og tusler inn. Mens jeg henger av meg jakka tisser han i gangen :p

Med forrige valp var vi ute i snitt 20 ggr i døgnet, slapp vi dammer inne? Nhææ.... Har opplevd at valpen tisser 4-5 ggr i løpet av èn time :rolleyes:

Skal man ha valp er det bare å handle inn meter på meter med tørkepapir og mil på mil med tålmodighet! :D

Lava sa for siden:

Skjønner at min hund er av "de priviligerte" når det gjelder turer..
Når han er hos meg, så får han tur ut, ca 15 minutt hver 3-4 time. For at jeg syns han trenger det. Vi går også 2 turer på ca 1 time hver dag.

Jeg får ikke ha hunden her i leiligheten på fast basis, så vi bytter på ham, jeg og min Kjære.

Når han har hunden, kjører de til ett sted hunden kan løpe fritt så lenge de ønsker det. Og de har flere småturer i løpet av dagen-.

"tissetur" - da mener jeg en tur på ca 10 minutt, og en skikkelig tur er på ca èn time.

Syns synd på de hundene som bare får to turer i løpet av en dag! Og som må være alene mye av dagen.

Vibeke-67 sa for siden:

Så godt hunden din har det Lava! Skulle ønske vi også fikk dette til, og i begynnelsen, eller før vi fikk snuppa for to år siden, så klarte vi det. Eller, vi gikk med han kanskje to ganger, men mange ganger i uka på timeslange turer på fjellet.
Nå, med en toåring, går det bare ikke. Men merker også at energinivået hans er lavere nå, han er 7 år, så de kortere skog og fjellturene virker som han er fornøyd med (men ja, jeg har dårlig samvittighet).
Men jeg tenker også på at det ikke bare er å være ute som teller for trivselen til hunden. Han her fikk en stor oppgave da han ble "storebror", og han og snuppa leker sammen her i time etter time. De løper rundt her, hun kaster leker, han plukker opp, hun prøver å få tak i, osv. Og han er en veldig flink "storebror" - utfordrer henne akkurat nok. Av og til vinner hun drakampen og er meget fornøyd, men han vet jo at han er sterkest. Som oftest gir han henne en skikkelig kamp og trener henne opp til en god lekekamerat :lol: Så på mange måter virker han nesten mer fornøyd nå enn før. Han er ikke like stresset, maser ikke om å komme seg ut hele tiden og er mer med oss. Han er også roligere når vi møter andre hunder. Før bjeffet han på alle hann-hunder, mens nå er det et unntak. På mange måter er han mer en familiehund nå enn før?
Her er han forresten, kandidat 226 :love:
www.ba.no/nyheter/dyr/article5599712.ece?start=27

Matglad sa for siden:

Må bare få lov til å kommentere akkurat dette sitatet, ikke for å angripe deg Vibeke67, mer for å benytte anledningen til litt generelt opplysningarbeid :).

Min erfaring er ikke at det er lettere å få barn enn hund. En hund kan kjøpes for penger. Det hjelper ikke nødvendigvis hvor mye penger man enn har hvis man har problemer med å få barn, de kan ikke kjøpes for penger. Hvert 6/7 par i fertil alder i Norge sliter med å bli gravide.

Dette var bare en digresjon. Ikke meningen å spore av diskusjonen som er veldig interessant.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.