< Tilbake til oversikten

Syndens hule

TigerTove sa for siden:

Takk til Mama67 som gjorde oppmerksom på denne :suss: og fant oppskriften sånn at den kunne omarbeides til lavkarbo :D Orginaloppskriften er til en lanpanne, men jeg har delt den på to og fikk fin høyde på den i en rund form, 22cm.

Syndens hule

Nøttebunn:
4 eggehviter
125g mandler
1/4 ts stevia (eller søtstoff tilsvarende 150g melis)
Eggehvitene stivpiskes og mandlene males, vend forsiktig inn mandler og stevia. Stekes på 160*C i 30 min.

Sjokoladekrem:
1 dl kremfløte
50g 70% sjokolade + 1/2 dl hakkede hasselnøtter (kan erstattes av sukkerfri sjokolade ala firkløver, bruk da 100g)
50g bremykt (presiseres i orginaloppskriften at det er viktig med denne typen smør)
Sjokoladen smeltes i fløten og etter at du har dratt den av plata røres bremykt inn.

Eggekrem:
4 eggeplommer
1dl kremfløte
1/2 ts flytende natreen (eller annen søtning tilsvarende 100g sukker)
1/2 ts vaniljeessen eller vaniljefrø
150g bremykt
Eggeplommer, fløte, søtstoff og vanilje varmes forsiktig under stadig omrøring til det tykner. Rør inn bremykt til slutt.

Avkjøl alle delene og smør så sjokoladekremen på nøttebunnen. Oppå sjokoladen har du eggekremen og tilslutt pynter du med krem og bær.

Her i huset forsvant hele kaka på 1 døgn, så en langpanne var sikkert ikke så dumt likevel :lol:

Imp sa for siden:

Oioioi, fristende kake med et treffende navn. Denne skal prøves!

HenrikBooe sa for siden:

Har du mulighet til å legge ut bilde? :)

TigerTove sa for siden:

Nå ble kaka spist opp før jeg fikk tatt bilde :p men jeg skal lage den igjen og da skal jeg huske på det!

marjusen sa for siden:

Noen med bilde av denne?

Nerthus sa for siden:

Haha, ikke ukjent fenomen her inne - kakene blir spist før man rekker og ta bilde ;)

Denne hørtes veldig god ut - kanskje jeg må prøvelage og ha med på bursdagen til venninna mi neste helg - fint med et sukkerfritt alternativ :)

Cilla sa for siden:

Hørtes fantastisk ut! Lagret, mulig jeg lager denne og tar med i konfirmasjon i helga!

TigerTove sa for siden:

Godt noen minnet meg på denne :D skal ha folk om to uker, da kan jeg bake denne og DA skal jeg ta bilde FØR jeg spiser den opp :lol:

Kuredu sa for siden:

I dag måtte jeg lage denne, har siklet på oppskriften veeeldig lenge!

Den var veldig god altså, fikk virkelig mettet søtbehovet....

Mine erfaringer er som følger:

-bunnen var bedre enn forventet! Brukte ca 100 g sukrinmelis og det var MER enn nok. Den flyter ikke utover så det kan være greit å fordele den litt. Med hell kunne en større kakeform vært brukt, jeg brukte 22 cm.
-begge sausene ble veldig rennende. Dette resulterte i litt søl og klin når jeg skulle helle de over bunnen, i tillegg til at det ble alt for mye. Her også brukte jeg mindre søtning enn oppskriften sier, og det var også MER enn nok. Jeg brukte en sukkerfri spansk sjokolade med hasselnøtter (100 g) og det var veldig godt!!! Jeg synes det var litt mye med 1/2 ts vaniljepulver, vil nok redusere til 1/4, men det er jo smak og behag.
-jeg tok tipset med å servere med pisket krem - og det passet vanvittig godt til! Pisket bare en dl ca med litt sukrinmelis (1,5ts) og slang på en klatt på hvert stykke ved servering, i tillegg til et par jordbær på toppen.

En skikkelig god og søt dessert! Jeg synes det var veldig godt, datteren min synes det var litt "sterkt", antakeligvis sukrin ettersmaken som hun ikke er så vant til.

Jeg kommer nok til å lage denne igjen senere, men ikke på en godt stund, er MASSE igjen, vi orket jo ikke mer enn et lite stykke hver......

Hvis jeg skal lage den igjen vil

Jammo sa for siden:

Hørtes knallgod ut :)

Vibeke-67 sa for siden:

Den er sikkert god, men jeg stusser over dette:

Dette må da være feil, eller er Stevia så ekstremt søtt? Hvor mye Stevia tror dere det menes her?

Dietta sa for siden:

Stevia er ekstremt søtt (verdens søteste plante). Tror jeg ville fulgt oppskriften, og så smakt på deigen. Er det ikke søtt nok, så bare putt på mer :)

TigerTove sa for siden:

For mye stevia gir en ekkel bismak og rein stevia på tunga er så søtt at det gjør fysisk vondt. Den steviaen jeg brukte er konsentrert fra altshop.no :)

Vibeke-67 sa for siden:

Men 1/4 ts Stevia skal tilsvare 150 g melis?
1 ts er vel ca 7 gram? Altså kan vi ta litt godt i og si at 2,5 gram Stevia skal tilsvare 150 gram melis? Hvis Stevia er SÅ søtt er det jo nærmest umulig å bruke da.
Nå skal ikke jeg sødelegge denne tråden med denne gode kakeoppskriften, men det virker bare så utrolig rart at det kan være så søtt.

TigerTove sa for siden:

Du må nesten prøve ;)

smgj sa for siden:

True - og jeg underskriver på "prøv deg fram"

Selv bruker jeg gjerne flytende steviadråper med vaniljesmak både for å erstatte vaniljepulver (grisedyrt) og noe av søtningen. Da søter jeg med dette til jeg begynner å kjenne søtsmak og så bruker jeg annet søtt (kalorifritt + litt demarasukker) til resten. Det fungerer veldig bra i mye bakverk og er godkjent av Husets Herre - som hater søtningsbismak. (PGA Husets Herre så bruker jeg som sagt gjerne litt vanlig demarasukker i oppskriftene også. Det skal ikke mye til for å gi "normal søtsmak" når ca 60-70% av "sukkeret" allerede er erstattet med annen søtning. Og vi spiser kake/dessert kanskje 1-2 ganger i måneden, så det er ikke der problemene ligger... )

Vibeke-67 sa for siden:

Fascinerende...:p
Ja dette må jeg prøve...

Jeg hadde forresten et par Steviaplanter her, bladene var så søte at jeg ikke kunne bruke det til noe. Bladet smakte så kunstig søtt som jeg ikke har smakt før. Jeg hadde tenkt å tørke bladene og smuldre det, men så kom det fluer på plantene og de ble bosset.

TigerTove sa for siden:

Jeg begynte med dette konsentrerte pulveret fra altshop, og har gått mer og mer over til flytende med vanilje. MYE lettere å dosere og bedre smak!

Hold oss oppdattert da Vibeke :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.