I min jakt på skikkelig snop som ikke kødder med ketosen, har jeg funnet fram til min egen versjon av eggekrem (det gule fyllet i suksess-terte o.l).
1 egg
3 ss sukker
1/2 ss vaniljesukker
8 eggeplommer
250g tine usalta smør
-Ta smør og egg ut av kjøleskap kvelden før.
-Lag eggedosis av: 1 egg, 3 ss sukker, 1/2 ss vaniljesukker.
-Tilsett 8 eggeplommer og miks i noen min.
-Rør smør i egen bolle til mykt (jeg bruker hurtigmikseren her også).
-Ha 1 spiseskje av smøret over i eggekrem. Miks en stund. Gjenta til alt smøret er blandet inn.
-Serveringsforslag: Hell over i små muffin-former. Pynt med ostehøvlet mørk sjokolade. Sett i kjøleskap - stivner på ca 10 min. YUM!
Tips#1: Bruk alltid laveste mikser-hastihet når du visper egg.
Tips#2: Hvis du er mer fan av sjokoladekake, kan du prøve å tilsette litt kakao-pulver og en spiseskje sterk kaffe.
Tips#3: Anbefaler du tar deg råd til å bruke økologiske egg og evt ubehandlet kakao-pulver a.la www.okosjokolade.no.
Tips#4: Spis etter du tar tran:
-fjerner all tran-smak.
-tran gir omega3, som mangler i egg fra 'moderne' landbruk.
-smør hjelper opptak av vitaminene i tran.
-sukker motvirker oksidering av tranens omega3 (frie radikaler).
(Kan ikke garantere at alle kan ete dette på ketose. Selv ligger jeg på ca 85% fett, 12% protein, 3% carbs i min øvrige diett, og kan fint ete 1-2 spiseskjeer av denne kremen om dagen. Tro meg - du er mett etter 2ss!)
Obs,obs..... bytt ut vaniljesukkeret med vaniljepulver eller stevia vanillacreme, så blir nok dette ennå bedre for ketosen din:D
Ojsann, så sukker også nå, byttes ut med sukrin, sånt da tror jeg at den ble mer ketogen vennlig.
Wow takk for rask tilbakemelding :) Vaniljepulver/sukker er vel det samme.. et slags melis (rent sukker med litt tilsatt vanillin..) Kunne jeg brukt god gammeldags vanilje-essens? Fins det fortsatt? Det skal vel i så fall blandes med smøret og ikke med egget?
Er i utgangspunktet enig i at carb-kvote bør brukes til å få i seg sunne ting som f.eks nøtter. Men trenger snop av og til. Kunne jeg brukt stevia? (Jeg bruker ikke kunstig søtning, og kan for lite om stevia.)
Blander du stevia og sukrin eller bruker sukrin+, får du naturlig sukker uten sukkerets skadevirkninger på blodsukkeret, tenner, higen etter mer etc. Tagatesse er også en naturlig søtning som oppfører seg som sukker men er dobbelt så søt. Mye av det kan gi enkelte luft i magen. Stevia finnes i forskjellige varianter. Du må nok prøve deg frem. Løsningene finnes for godtermomser som meg, også:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.