< Tilbake til oversikten

Rehabiliteringssenteret på Rauland

ElisaT sa for siden:

Noen som har erfaringer med AIR (www.air.no/)? Spesielt den delen som er rettet mot arbeidsrettet rehabilitering?

Har hatt en tøff periode på jobb, og fått muligheten til å få et opphold. Ser veldig spennende ut, særlig med tanke på trening.

Lurer også på hvordan de stiller seg til lavkarbo. Ser at statens retningslinjer for ernæring blir fulgt, og det kan jo bli spennende ;)!

Festina lente sa for siden:

Jeg hadde et seks ukers opphold der for seks år siden og jeg anbefaler det på det aller varmeste! :)

Menneskene som arbeider der er fantastiske og omgivelsene er flotte. Alt er lagt til rette for at du skal kunne konsentrere deg om å trene og å bli frisk. I tillegg blir du tatt på alvor og de sier at "du er ekspert på din egen sykdom". Velger du bort en trening for å slappe av er det ingen som stiller spørsmål ved det, de stoler på at du har gjort det valget som er riktig for deg akkurat da.

Det eneste "problemet" vi opplevde var at alle var så glade for å få opphold der at vi faktisk overtrente. Vi måtte til slutt kutte ned på treningen! :eek: Og de som kjenner meg hadde aldri trodd at det skulle bli en aktuell problemstilling! Men cluet er å lære seg å finne balansen mellom trening og hvile - hvile er vel så viktig som trening!

Vi ble en svært sammensveiset gjeng hvor alle tok hensyn til hverandre. Enkelte av deltakerne har jeg faktisk kontakt med den dag i dag og har stor glede av det.

Jeg var ikke fokusert på lavkarbo under mitt opphold, men jeg tror det går veldig greit. Det er selvfølgelig mye brød og poteter, men det kan du velge vekk siden du forsyner deg selv til alle måltider. Fisk tre ganger for uke og kake/dessert tre ganger for uken. I tillegg litt kaker etc. på "bli-kjent-festen" 1 gang per uke.

Grip muligheten med begge hender, du kommer garantert ikke til å angre på det! Du vil selvfølgelig ha dager med vondter, verk og hjemlengsel - men det klarer du! Hvis du klarer det, prøv å bli med på ridegruppen. Samværet med hestene tilfører noe helt ekstra og gir mye glede.

Lykke til og spør hvis du lurer på noe! :)

ElisaT sa for siden:

Takk for veldig hyggelig svar, nå gleder jeg meg! Har ikke hørt noe særlig om AIR før, og har vært litt tilbakeholdende, for å være helt ærlig. Men nå, derimot :)!

Ridegruppe høres også spennende ut, skal prøve å få blitt med. Litt redd hest, men kanskje greit av den grunn? Hva slags klær brukte du? Husker fra gammelt av at man skulle ikke ha bukse med søm inn mot låret, er det fortsatt riktig? Pga gnagsår?

Gleder meg veldig til treningen, det er vel det eneste jeg har fått med meg om AIR. Skal prøve å holde meg unna overtrent, er vant til å trene mye så det skal nok gå bra.

Noen tips til hva jeg skal ha med meg? Har fått en liste over ting jeg bør pakke, tenker mere på "å, det skulle jeg hatt med meg"-ting du husker i etterhånd.

Skal bake litt lavkarbobrød og knekkebrød og ta med meg, da har jeg greit nok med mat, håper jeg. Vet du om det er plass i kjøleskap til "låns"?

Nå begynner jeg virkelig å glede meg!

Festina lente sa for siden:

Skriv og fortell hvordan du opplevde det, gjerne på PM. Lykke til! :D

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.