< Tilbake til oversikten

Noen andre som skal ned 15 kg?

Chalos sa for siden:

Jeg kan nok også være med i denne tråden :) Startet den 4.Juni og har gått ned ca. 5kg siden da. Har ikke gått så fort, noe som er litt lite motiverende =( Selv om jeg ser at cm.blir mindre, skulle jeg ønske at vekten også kunne minske siden jeg har ca. 20kg igjen.. (om jeg klarer å nå målet mitt på ca.70kg.)

Jeg er 170cm og 89 kg..

Flott med en tråd der man kan søke råd, støtte og motivasjon fra andre :D

LibraGirl sa for siden:

Jeg hører nok til i denne trøden :)
Har gått ned noen kg å har enda noen igjenn :)

Chalos sa for siden:

Så flink du er :)
Håper jeg ser like stor nedgang nestegang jeg skal på vekten :)

momaroris sa for siden:

Heihei!
Hvordan har det gått med dere de siste dagene?

Idag målte jeg antall cm tapt, og det har forsvunnet hele 11 cm på 8 dager! Så gikk rett i skapet og fant frem ei bukse som jeg virkelig har savnet de siste årene..

Trår ned i buksa, drar den forsiktig opp forbi leggene, knærne.. så begynner det vanskelige: Lårene. Snirkler buksa fortsatt opp.. forsiktig.. forsiktig.. det verste punktet står igjen. Over rumpa. Snirkler fortsatt buksa opp, oooover den strutterumpa og låra, opp mot korsryggen - så gjenstår det å kneppe buksa. Så langt,så bra.
tar tak i begge sidene og begynner å presse de sammen mot knepping, men hva skjer? det trenger ikke lenges å presses sammen - de glir sammen, buksa sitter som et skudd!! og magen henger ikke over, den er flat og fin!!

Herregud, så glad man blir av sånne småting i hverdagen!! BUKSA MI PASSER :D

Har dere noen delmål som er nådd, eller noen klær som dere ikke har prøvd på leeenge pga litt ekstra her og der, ikke sittet fint etc? Prøv nå!

Lil@ sa for siden:

Ååååh så gøy å lese!! Det er fantastisk! jeg målte cm for bare dager siden og var omtrent 100 cm rundt livet.. og i går var jeg 88! Det er jo så motiverende! :D Fra 93 under brystet, til 89.. Kjempe motiverende.

Stå på!

HEI forresten!

Jeg er da Lil@, jeg har slanket meg fra 125,9 kg - til dagens notering på 93,2 spred over flere år. De siste kg fra 99 til 93,2 har jeg tatt av fra mandag etter påske.
Jeg har som mål å komme meg til 80 kg i første omgang.. Men mitt aller aller største mål nå er max ned til bryllupet mitt 20 august. Jeg har ett håp om å nå litt under 90 kg! Det hadde vært en kjempe morro sak å få til..

Jeg henger meg på med dere om jeg får lov? 13,2 kg til målet mitt, 3,3 til første mål.

momaroris sa for siden:

Heng deg på :-D

Og gratulerer med flott resultat så langt!!

Lindemor sa for siden:

Hei hei!

Jeg kom hjem etter en uke i sydens sol i går. Jeg skal ikke si at det gikk lett som en plett å telle karbohydrater når jeg ikke kunne ha full kontroll over hva maten jeg valgte egentlig inneholdt, men jeg har vært superstreng og gjort så godt jeg har kunnet.

Det var dog ikke enkelt å forstå at jeg ikke skulle ha chips til maten og at jeg heller ønsket ekstra grønnsaker eller salat. Stort sett fikk jeg ikke noe ekstra. Noe som resulterte i at jeg ikke ble mett av det jeg spiste. Det i seg selv ble ganske vanskelig når fristelser som is, deilige desserter og annet stod i kø. Over alt.

Med en kjæreste med på tur som unnet seg alt hva han hadde lyst på, ble min standhaftighet virkelig satt på prøve. Jeg er fornøyd med at jeg presterte til bestått, men lett var det ikke.

Ingen is. Ingen kaker. Ingen desserter - med unntak av en halv... jeg unnet meg tiramisu etter en av middagene, men tok kun en halv servert porsjon. Ingen øl, nesten ingen søte paraplydrinker. Kun to faktisk på hele uka. Ingen potetgull og og og. MEN en halv neve med nøtter på stranden og rødvin til maten tre av kveldene og da mer enn kun et glass.

Hvordan det har gått med vekta? Vel. Jeg nekter å gå på den før i morgen. Kroppen skal få anledning til å regulere seg litt etter nattflyging og det hele, men jeg tør mene at jeg ikke har gått opp noe nevneverdig.... og det er jeg selvsagt glad for. Nå er jeg mest fornøyd med at jeg motstod de fleste fristelser og det helt greit. Så lenge jeg kunne spise meg mett på lovlig mat, var det greit. De dagene jeg ikke ble mett, var det ganske vanskelig... men det gikk det også.

Nå er jeg hjemme på eget kjøkken og kan spise min mat til jeg blir fornøyd og mett. Jeg har bestemt meg. Denne måten å spise på er rett for meg.

Bee sa for siden:

Synes du har vært kjempeflink Lindemor. Virkelig!!

Jeg klarte ikke og holde meg på matta da vi var på sydenferie.

Snorkfrøken__ sa for siden:

Jøss, jeg er imponert Lindemor!!

Ikke verst å ha bestått den store testen med glans, gratulerer:)

blingbling sa for siden:

Heisann. Da er jeg en liten tur innom. Litt travelt i det siste.

Har nå blitt ganske hekta på dr. Hexeberg sin bok. Frisk med lavkarbo.

Har tidligere kjøpt oppskriftsboka, men bestillte i går denne: www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=free&q=hexeberg&p=1&r=3&cid=203880

Har før lånt den og lest endel i den. Men jeg blir aldri lei. Kan lese og lese om og om igjen. Alt er så godt forklart. For det er ikke alle som tåler høykarbo kosthold....

Det var tilfeldig tilbud på haugen bok når jeg bestillte, så betalte bare 145 kr!!!!!!! Fikk den i posten i dag.. Så det tok 1 døgn. Bra service altså...

Derfor jeg er så gira på den boken er at det står så forklarende om hvorfor ditt og datt... Det står skrevet på en måte som alle forstår.

Det er også mange pasienthistorier der, og jeg kjenner meg igjen i noen av de.. Helt utrolig hva hun har fått til. Spennende.. Og ikke minst bevis ved hjelp av blodprøvesvar!

Oppskriftene der er enkle og hun bruker mest vanlige norske matvarer. Noen få helsekostmatvarer som fiberhusk, jbk...

Jaja, det var dagens anbefaling.. Jeg blir ihvertfall mere og mere overbevist om at dette er noe jeg skal fortsette resten av mitt liv på. Til og med sønnen min har begynnt å fått servert t-briks fra boka, og egg til frokost, pannekaker til lunch... :) Målet er mindre og mindre brød og hvetemel i denne familien..

Kjøpte også kjærligheter på pinne uten sukker på iherb til han. Og han storkoset seg med det. (han har aldri fått lørdags gotteri hos oss før, men han har da smakt litt her og der )

Hvordan går det med måltidene da? Jeg er ikke så sulten lenger, og det er utrolig godt!

I morgen skal jeg få veid meg... Håper på litt nedgang.. :)

Lil@ sa for siden:

Veiedager for meg blir fredager forresten... har veid meg hver dag, men det er det slutt på... ;)

Chalos sa for siden:

Du kan jo hende deg med på veiedagtråden da? Den er riktignok på onsdager, men men ;)

Lindemor sa for siden:

Hei! Så moro at du også blir med i tråden! Gratulerer med flott nedgang på en måned. Jeg følger omtrendt hakk i hel og vi er omtrendt på samme tall. Jeg med mine 171 og nå 88,2 kilo.

Lykke til videre!

Lindemor sa for siden:

Tusen takk for gode ord, Bee og Snorkfrøken! Alltid hyggelig med oppmuntring og skryt!

Jeg er veldig godt fornøyd. Veiingen i dag viste ingen større nedgang, men det får jeg være tilfreds med. Dette spesielt fordi Tante Rød ventes på besøk i løpet av dagen og jeg kjenner at kroppen holder på alt. Gleder meg til veiedagen neste uke! :D

Stå på dere også!

Lindemor sa for siden:

Blingbling; jeg er også veldig glad i Hexeberg sin bok. Leser ofte i den og synes brikker faller på plass. Som deg føler jeg at jeg kjenner igjen i noen av historiene. Jeg har slitt en stund med smerter i muskler- og skjelett og har i løpet av de snart 4 ukene jeg har spist lavkarbokost opplevd stor forskjell på intensiteten i smertene. Det å faktisk forstå hvorfor og se at det hele har en slik sammenheng, er veldig ok.

Jeg har også bestemt meg for at dette er en kost jeg skal følge hele livet. Med den tanken forsvinner også stresset vedrørende vekt og nedgang. Den vil komme som en naturlig følge til det hele.

Jeg er forbauset over hvor godt jeg kjenner at blodsukkeret nå er stabilt. Det å ikke lenger ha behov for å snoke i skaper og hive innpå noe mellom måltider, er en lettelse. Jeg er mett, fornøyd og føler meg på mange måter mye mer "i meg selv" på en måte.

Jeg spiser som regel 3 ganger om dagen. Frokost, lunsj og middag. I tillegg velger jeg som oftest å spise litt bær på kvelden. Utover det har jeg ikke behov for noe som helst. For en lykke!

Moro å kunne påvirke familien til å ta små, rette valg også. Lykke til videre!

Chalos sa for siden:

Takk for det, og lykke til til deg også :D
Veide meg igjen og ser jeg har gått ned 1kg på 1 uke. Fikk motet mitt litt opp igjen:)

Lil@ sa for siden:

Kan jeg ikke holde meg her mener du?

Jeg gjør nå det lell jeg :)

Veid meg idag, og har ikke gått ned noe.. helt ok siden jeg fikk mensen i dag, da pleier jeg å ha gått opp ca 1-2 kg. Sikkert nedgang neste fredag tenker jeg.

Var i bursdag på onsdag, og spiste kake.. syntes ikke det er så enkelt når det ikke finnes lavkarbo alternativ..
Spiste dog ikke like mye som jeg ville gjort før.
Er i ketose igjen, så bekymrer meg ikke så mye over det.

Lindemor sa for siden:

Klar du kan være her Lil@! Jo flere jo bedre!

Jeg har sniktittet på vekta i dag. Tante rød kom onsdag og holdt igjen på alt. I dag har ting normalisert seg litt og det merkes godt på både psyke og kropp. Deilig.

Jeg har tatt av mine første 5 kilo!!!! :D

Kommende søndag er det 4 uker siden jeg startet. I løpet av disse fire ukene har jeg vært en uke på ferie også. Jeg er storfornøyd!!! I tillegg er altså tante rød til stede med brask og bram, så jeg gleder meg til søndag hvor det på dagen er 4 uker siden jeg startet opp.

Vekta er en ting. Det er på mange flere måter jeg merker at det skjer endringer i min kropp. Endringer jeg liker.

Etter de første 10-12 dagene som var ganske tunge, så har det kun gått en vei. Jeg har mindre smerter. (Har diagnose hvor smerter i muskler- og skjelett står sentralt). Jeg sover bedre. Døgnrytmen er mer normal igjen. Blir trett til ok tid på kvelden og føler meg noe mer uthvilt om morgenen. Dette i seg selv er en stor gevinst mtp diagnosen hvor akkurat dette står sentralt som et stort problem. Kroppen min er mer regulert. Jeg er ALDRI sulten og søtsuget er borte vekk. Dette kommer fra en dame som alltid hadde en hånd mot snopskuffen og som spiste sjokolade daglig.

Jeg kjenner godt at blodsukkeret er vel regulert. Ingen opp- og nedturer. Jeg storkoser meg med maten. Etter åresvis med kaloritelling og lettprodukter hvor fokuset var fett, så er det som en stor gave å slippe det styret og faktisk ha tilegnet seg kunnskap om hvorfor det er feil!

Jeg har lest mine bøker. Anbefaler varmt Frisk med lavkarbo av Dr. Hexeberg og Matvarerevolusjonen av en eller annen svensk mann som jeg ikke husker i farten. Jeg har kjøpt meg kokebøker og synes det er en spennende verden jeg har gått inn i.

I tillegg lagde jeg nannahs knekkeebrød forrige dagen og igjen i går og nam nam!!! :D

SÅ ja... det er en glad og fornøyd Lindemor som herved ønsker alle en riktig god helg!

Chalos sa for siden:

Klart du kan, var ikke det jeg mente :(

Chalos sa for siden:

KJEMPEBRA Lindemor :D
:heia::heia::heia:

Lindemor sa for siden:

Tusen takk! :D

Lil@ sa for siden:

Nei jeg vet ikke jeg ;) Det virket nesten sånn i svaret ditt.. Jeg burde sikkert sitert mitt eget innlegg og skrevet inn at jeg veide meg fredager, men det gadd jeg ikke ;)

No hard feelings altså, jeg klarte bare ikke la være kommentere!

Jo flere vi er sammen osv :D

Lil@ sa for siden:

Så utrolig flink du har vært!!
Stå på!

Jeg har tatt av 6 kg siden påske :D så du slår meg glatt!

Lindemor sa for siden:

Tusen takk, Lil@! 6 kilo skal ikke kimses av selvom det har tatt litt lenger tid. Såååå bra!!! Stå på videre. Det at du har holdt på lenger enn meg betyr jo bare at du er mer inne i gamet og står stødig i skoene dine. Flottings! :D

Lag deg en riktig god helg! Her skal det bakes kladdkake i dag. Den skal serveres med pisket krem til kvelden. Blir spennende!

blingbling sa for siden:

Lindemor;

Heisann.. Så kjekt å høre om flere som har samme oppfattelsen.. Jepp, Hexeberg sin bok er min bibel nå... :) Jeg er frelst..
Jeg skal ikke tilbake til høykarbomat igjen...

Spiser frokost lunch middag jeg også. Men noen dager blir det litt bær/fløte, eller lavkarbosnop på kveldstid.. Ikke for at jeg får et søtsug, men av gammel vane tror jeg.. Hjernen min sier at jeg har lyst på noe godt... hihi

Laga meg hjemmelaga sjokolade i går.. Den ble sånn akkurat passe. Ingen høydare, men helt grei til å være første ladning..

Tror kanskje jeg hadde i for mye kakaopulver, så den ble litt kraftig i smaken... Laga med med karamellfyll på noen av de.. Og det ble veldig godt. Når jeg tygde, så poff og det var flytende fyll inni sjokoladehjertet... (Brukte isbitformer fra ikea.. Genialt! Og jeg klarte det... hihi stolt

Har bestilt meg peppermynte olje også, så neste gang skal jeg lage halve med mint, og halve med karamellfyll.. og litt mindre kakaopulver i sjokoladen tenker jeg...

Har i dag laga meg knekkebrød. Var tom for de, og det er så greit å ha liggendes både hjemme, på jobb og i veska... :)

Jeg har gått ned 3 kg siden slutten på mai, så det går sakte, men jeg går jo ned, så da er jeg fornøyd... Aner ikke hvorfor det går så seint, men mistenker at kroppen min vil lege seg selv før kg går bort.. Har minket endel i cm, og at jeg føler meg veldig mye bedre....
Jeg har hatt en vond rygg, og den er blitt mye mye bedre. Har ikke vært plaget med den etter at jeg begynnte med lavkarbo... :)

Har nå endelig klart å fortsette med udo´s choice flaska mi. Den oljen var så stygg at jeg klarte ikke å spise den.. Men i går fant jeg ut at hvis jeg tok 2 dråper stevia english toffe på skjeen, så tok det bort den grusome smaken.. Så tok 4 ss i går og tatt 2 hitill.. Skal ha i meg den flaska.. Så skal jeg vurdere om jeg egentlig gidder å kjøpe en til...

Jaja, da er det fredag, og vi skal lage oss pizza. Enda så har ikke samboeren min gått over til lavkarbobunn på den, så her lager vi oss 2 pizzaer... :)

Ha ei fin helg folkens!!! Og kos dere med god lavkarbomat i helga!!! :)

Chalos sa for siden:

Altså det jeg mente var at om du ville så kunne du jo henge deg med på derre veietråden, ingen tvang ;). Mente ikke noe negativt med det, og heller ikke at du IKKE kunne være her inne..

Så beklager den!.

Lindemor sa for siden:

blingbling; så moro at du også har funnet din bibel! :D Har du kjøpt deg oppskriftsboka også? Hvis ikke tør jeg anbefale den også. Veldig god!

Jeg gjør som deg i forhold til å spise litt bær og fløte på kvelden. Jeg har unnet meg dette omtrendt hver eneste kveld. Beregner bærene inn i karboregnskapet og nyter pisket fløte med sukrin og tenker at fett skal forbrenne fett.... ;)

Artig å høre om din hjemmelagede sjokolade! Skal si du har vært super flink! :D

Jeg har i dag laget "kladdkake" som jeg fant oppskriften av i boka - bakeglede uten sukker - og smakte på den når den var sånn passe avkjølt. Den hadde da en noe spesiell ettersmak, men skal visstnok serveres kald så jeg satser på at den blir veldig god! Kraftig sjokoladesmak og deilig konsistens. Blir veldig godt med noen bær og pisket fløte til!

Knekkebrød er et must. Hvilke er det du har laget? Jeg har brukt nannahs knekkebrød oppskrift og den er suveren. Hele familien (og vil teller 8) liker dem veldig godt, så her må jeg vel egentlig bake hver dag... hehe.

Blir spennende å høre om pizzabaking! Jeg har bestilt meg bunnblanding fra lavkarbohuset og er spent på den. Lykke til og kos deg masse!

blingbling sa for siden:

Heisann.
Ja, jeg har oppskriftsboka også. Det var den jeg kjøpte først. Veldig bra begge bøkene... (siden jeg er sykepleier, så syns jeg det er veldig greit med blodprøve dokumentasjon. Så er nok derfor jeg har blitt helt frelst av disse bøkene)

Jeg har laga både nannahs knekkebrød og de i oppskriftsboka til hexeberg. Begge er veldig gode synes jeg. Og ikke minst kjekt med variasjon. Oiiij, 8 stk i famileien ja.. Det kaller jeg respektabelt!!! :)

Laga også t-briksen her, og syns den er mye bedre enn brødene jeg har laga. Så den er en grei variasjon også..

Pizzabaking går veldig bra. Pizzaen er veldig god!!! Har laga den samme oppskriften hver gang nå. Og på fredag laga jeg dobbel oppskrift der jeg laga 2 mindre bunner og en litt større som jeg frøs ned. (kjekt å ta opp en travel dag)

Jeg bruker denne oppskriften:
lchf-bloggen.blogspot.com/2011/03/pizzabunn.html

Aldeles nydelig!!!! Anbefales!

Hvordan ble kladdkaken når den ble kald? noe å anbefale???
Synes det er veldig arti å ekspirimentere med oppskrifter:)

Lindemor sa for siden:

Fra en sykepleier til en annen da! ;)

Så flott med tips til oppskrift!

Kladdkaken ble veldig god når den ble kald. Nydelig med pisket krem og bær til. Vi koste oss veldig fredag kveld med dette og tok med på båttur på lørdag.

Jeg synes dette med å forsøke nye ting, kose seg med nye oppskriftsbøker og rett og slett utfordre ganen med nye smaker er en gedigen bonus i denne omleggingen. Snakk om vinn-vinn! :D

Jeg har tatt turen innom diverse handlesteder på nett etter ingredienser de siste dagene og kom over pizzablandingen til lavkarbohuset. Den er på vei til meg. Synes det blir litt kostbart å bruke slike ferdigblandinger så det er supert med ditt tips! Skal forsøkes!

I skrivende stund har jeg en vaffelrøre klar til bruk i kjøleskapet. Nannahs gode vafler - funnet her inne. Gleder meg til å forsøke meg på en plate når roen senker seg! Barna i huset har fått vanlige vafler til kos denne regnfulle søndagen og det var helt greit å servere disse uten å selv smake.... ;)

blingbling sa for siden:

Lindemor:

Ja, anbefaler virkelig den pizzabunn oppskriften.. Nettshopping er farlige saker gitt.. hehe :P
Jeg handler veldig mye på iherb for tiden.... Kanskje litt for mye... :cool:

Vaffler er godt ja... Den i dr.hexebergboka er veeeeldig god ihvertfall... Fettet bare renner utover men... pytt pytt.. fett er sundt... ( Er vel ikke det vi har lært under utdanningen vår men... :P )

Bee sa for siden:

Hei alle flinkiser!

I dag får jeg kokeboka til Hexeberg i posten. Gleder meg!
Har flust med lavkarbo-kokebøker, men jeg synes det står omentrent det samme i alle sammen. Håper Hexeberg sin er litt annerledes.
Kjenner at jeg er litt lei matlaging for tida, men det går i grunn greit. Lager ganske kjedelig mat når jeg er lei, men inspirasjonen må nå vel komme snart.

I dag skal jeg ta lille snupp på ryggen og gå en tur i marka. Nydelig vær i Bodø i dag og formen er upåklagelig. Føler meg kjempesprek og blir liksom ikke sliten på samme måte som jeg har blitt gjennom ammeperioden.
Melkesyra er også fraværende i oppoverbakker for tida. Herlig!

Ønsker dere alle en fin dag!

Lindemor sa for siden:

Det høres herlig ut, Bee! Kos deg på tur og nyt formen!

Jeg har kokeboka til Hexeberg, men skal ærlig innrømme at jeg ikke har begynt å bruke den enda. Det har blitt mye av den samme maten så langt på min ferd, men jeg tenker hele tiden at jeg snart må begynne å utvite reportoaret. Har enda ikke kommet så langt....

Gi et pip om du kommer over noen oppskrifter som virklelig er verd å reklamere for da! :)

blingbling sa for siden:

Da er jeg i feriemodus, og suser rundt om kring og koser meg. :)
Lavkarbokostholdet går veldig bra, men er litt matlei for tiden jeg også.. Litt giddesløs egentlig.
Kjøpte meg iskremmaskin her forleden, så har laget meg is. Både bringebæris og vaniljeis... Nydelig. Skal lage meg pinneis av de, men har enda ikke gjort det... Det har blitt spist opp med en gang.. hihi

Laga meg snikcerskake her forleden.. Det var virkelig en veldig glede i hverdagen... Storkoset meg.. Har enda igjen mye... Så det anbefales veldig!

Vekta her står desverre helt stille... Var lenge i ketose, og vekta sto stille.. Så nå spiser jeg litt mere karbohydrater i en periode, og håper at vekta vil begynne å gå nedover.
Jeg begynte på lavkarbo kosthold slutten på mat, og har ikke gått ned mere enn 3 kg... :(
Og jeg har mye kg å ta av... 20-30 kg faktisk. (Jeg selv er fornøyd med 20 kg, mens bmién sikkert mener 30)

Sjønner ikke hvorfor det går så sent, og hvorfor det har stoppet opp...?

Men jeg føler meg mye bedre, har ikke oppblåst mage og føler jeg har forandret kroppsfasong.. Skal måle meg i morgen hvis jeg husker.
Drikker endel pepsi max, og ja jeg vet at det ikke er bra og at det kanskje er en vektstopper.. :confused:
Men har jo gått på lavkarbo som en slankekur før, og da bare rannt kg av meg, selv med pepsi max inntak...

Skal slutte med brusdrikkinga, men må bare psyke meg litt opp på det. Skal ihvertfall vente til ferien er over...

Uansett, jeg er faktisk tålmodig, fordi jeg merker stor fremgang med min helse ellers, så lavkarbo er min nye livsstil!!! :)

Hvordan går det med dere da folkens?

Lindemor sa for siden:

Hallo!!! Hvordan står det til med folket? :D

Veiedag i dag:

Sist onsdag: 86,5kg
Denne onsdag: 85,5 kg

:D:D:D

Jeg er svært godt fornøyd etter at vekta har vært merkelig i en periode med opp, ned, opp, ned osv osv. Nå slapp den taket på mandag og har fortsatt litt nedgang til i dag. Jeg har nå tatt av 7,3 kilo etter å ha startet opp for 6,5 uker siden. Etter litt surr fra kroppen omkring ferieuken i syden, så har jeg ingenting å klage på.

Jeg spiser min mat og trimmer min trim og synes igrunn at dette er herlig. Jeg trives godt på ketogen kost. Kroppen jubler!

Nå er jeg spent på hvordan det går med dere andre! :)

runnmensunn sa for siden:

Godt å være tilbake etter ferien,mye lettere å lage maten selv. Syns det var vanskelig til tider når de vi var på besøk når det ble disket opp med overflod av karbo. Følte meg nesten litt uhøflig....satt liksom bare der og så på de andre spise...:_plystre:
Er og rimelig matlei for tiden, hva gjør dere i slike perioder? Ingenting som frister....bare fy fy mat. :rodme: Har så lyst på frukt at jeg går nesten i spinn til tider....
Men men det er bare til å holde ut....vekta må ned, sånn er det bare.

Lindemor sa for siden:

Ikke helt enkelt å takke nei til alt man blir servert på besøk, men jeg har valgt å fortelle det som det er. At mitt kosthold er lagt om og at jeg er så tidlig i prosessen enda at det ikke er rom for å skeie ut. Ikke enda.

Mine opplevelser så langt i forhold til å være på besøk og få mat servert er veldig positive. Jeg opplever forståelse og heiarop. Kanskje du kan forsøke å være åpen på din omlegging?

Kan det være en ide å bare bestemme seg for hva man skal spise i perioder hvor man er matlei? Altså planlegge at i morgen skal jeg spise sånn og sånn. Når dagen kommer blir det bare å lage og faktisk sørge for å åpne munnen og tygge. Passer du på at du får i deg nok fett vil jo lysten på fyfy mat bli mye mindre enn om du ikke passer på både måltider og hva innholdet i måltidene er.

Frukt er godt og hvis jeg skal nevne en ting jeg faktisk savner bittelitt, så er det frukt. Men men. Jeg har tastet inn i mitt hode at jeg ikke får lov til å spise frukt nå og grunnen til det lyser klart frem for meg straks jeg begynner å kikke på fruktfatet som er forbeholdt mine medboere.

En vakker dag kan jeg også spise litt frukt, men da på lure tider av døgnet. Jeg ønsker nemlig ikke den effekten det har på blodsukkeret mitt! Kan det være en måte for deg å tenke på også? Altså redegjøre for deg selv gang på gang hvorfor du velger å ikke spise det?

En tar jo valg.. du kan jo spise både frukt og annet, men konsekvensen må du jo også ta.... og da er det kanskje ikke så fristende lenger?

Ønsker deg en riktig god helg!

runnmensunn sa for siden:

Jeg har vært åpen med alle om hva jeg gjør, syns jo dette er så bra at flere må få vite om dette. (nesten som en nyfrelst kristen) Men jeg opplever skikkelig sure miner fra familien når jeg takker nei til både det ene og det andre. Tror jeg snart kommer til å få en skikkelig skyllebøtte fra svigermor. Hun spurte meg om jeg trodde jeg kom til å dø hvis jeg tok en liten potetbit.... Hadde veldig lyst å si ja, men holdt inne.
Har og fått med mannen på dette (sikkert ennå verre å svelge for svigermor) Han har diabetes type 1 og merker virkelig på kroppen hvor bra dette kostholdet er. Trenger nesten ikke å ta insulin, og har aldri føling lenger. Men selv om vi forteller om dette er de skikkelig negativ...argh

Håper det gir seg med tiden, blir slitsomt vi er en stor familie som treffes ofte....

Men Lindemor.... takk for tips og omtanke :klem:

beate sa for siden:

Jepp jepp. så er det tid for å begynne å ta seg kraftig sammen. Har "tryna" skikkelig over lengre tid nå, psyken er ikke helt god i tillegg til at jeg sover generelt dårlig. Har ikke noe med lavkarbo å gjøre da.
Har begynt å prøve ut noen nye medisiner, jeg går hele dagen å svimler og gjesper for jeg er så trøtt. Blir da dork og lat, og orker ikke tanken på noe trening som helst. Så resultatet er ikke lekkert nei, 3 kg opp! Så nå veier jeg mer enn jeg har gjort på lenge :hylgrine:

Jeg går jo inn for å sabotere for meg selv. Det er akkurat som at jeg er livredd for at jeg ikke skal få mer av de tingene jeg liker, kjøper så masse i butikken for så å spise opp så og si alt i løpet av dagen for jeg skal jo "skjerpe" meg i morgen. Herlighet sier jeg bare, er ganske ute og kjører nå kjenner jeg :(:hjelp:

Lindemor sa for siden:

Uff ja... det skal ikke bare være lett. Jeg synes det er kjempeflott at også din mann har lagt om kostholdet og at han har positiv helseeffekt av det. Det er uten tvil veldig bra. Det bør svigermor være glad for. ;)

Jeg tror at noen ganger får man bare la være å ta inn over seg hvordan folket reagerer. Gjøre det en selv mener er rett og smile. Håper det går seg greit til for dere med tiden! Flinke er dere!!!

Lindemor sa for siden:

Uff... det høres ikke ut for at du har det så veldig godt nå, beate. Det å ikke få sove gjør noe med en. Hele kroppen forstyrres. Uten skikkelig søvn settes hormonbalansen i kluss og det påvirker hele organismen. Søvn har prioritet nr 1, så om du trenger medisiner for å få orden på søvnen så må det bare til.

Nå vet jo ikke jeg om hvilke medisiner du forsøker, men kan det være en tanke at du tar dem litt for sent på kvelden? I forhold til at det virker som om du har en hangover utover dagen? Kan dosen være for stor slik at styrken blir for mye for din kropp?

Veldig mange rapporterer om bedre søvn når de går over til denne typen kost. Jeg krysser fingrene for at det gjelder deg også. Selv merker jeg ikke noe til et enda og jeg, pga fibromyalgi, trenger også hjelp for å få sove om natten. Jeg tar en liten dose av et preparat som blir anbefalt for fibromyalgipasienter og gikk fra nattmareritt til himmelrike. Sover hele natten og har ingen vansker med hangover dagen etter.

Jeg håper at det ordner seg for deg!

Når det gjelder dette med å ikke velge rett mat og sabotasje av seg selv, så tenker jeg at du har en jobb å gjøre. Kan det være til hjelp å bestemme seg for å ta små skritt i riktig retning? Gjøre kloke valg? Velge å bruke tiden det tar?

Kanskje kan den gamle, gode metoden om et blankt ark fungere? Der skriver du opp hvorfor du vil endre kosten og hvilke mål du har for deretter å notere for deg selv hva som skal til for å klare målene.

En må ville nok. En må bare det. En skritt av gangen. Plutselig går alt mye lettere..... lover!

Sender gode tanker din vei.

beate sa for siden:

Takk for fint innlegg :) Nope, det er ikke enkelt. Men jeg kjenner jo dette kostholdet godt så det handler vel mest om å klare å slutte og sabotere seg selv, noe som igjen IKKE er så enkelt når man sliter med seg selv. Har prøvd diverse medisiner, og har nettopp avsluttet en type og begynt med en jeg har hatt tidligere så det er forhåpentligvis dette som gjør meg så utafor akkurat nå. Fått ny nattmedisin også nettopp så da er det ikke enkelt å vite hva som er hva. Får håpe det bare er forbigående bivirkninger :o Har prøvd å ta til forskjellige tider, men den nye nattmedisinen kan jeg ikke ta før sengetid fordi jeg kjører skikkelig seng ca. 20 minutter etter inntak. Dessverre har den ikke virket så godt på innsovningen enda, og jeg sover bare ca. 4 timer før jeg våkner og sliter så resten av natta med det resultat at jeg IKKE fungerer særlig godt på formiddagen. Blir som regel bedre utover dagen, men ikke akkurat nå da så håper derfor det er forbigående. Lavkarbo har aldri fungert på bedre nattesøvn for meg, eller på mindre smerter for den saks skyld. Men mulig jeg ikke har kjørt strengt nok i lang nok tid til å merke denne bedringen da.

Sliter med utmattelsessyndrom, og har nok triggerpunkter til at de kaller det fibromyalgi. Vondter maaange steder til enhver tid i en eller annen grad. Smertene plager meg på natta,spesielt i hofter og ben. Og etter noen år så ble nattsøvnen min ødelagt. Jeg må si at jeg ble litt interessert i hvilken type medisin du har som har fungert så godt for deg jeg når du skrev det du skrev ;) Om du ikke vil skrive det her så kan du gjerne sende meg melding om det, tar imot alle tips jeg kan få! :o

Lindemor sa for siden:

Har sendt deg en pm, beate! :klem:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.