< Tilbake til oversikten

Smør

Lene1970 sa for siden:

Det hender noen ganger at jeg ønsker å bruke smør å steke med - bruker olje ellers- oliven !
Mener å ha lest at det er et smør som heter "Chee" eller noe sånt. Men hvor får jeg kjøpt det ???
Er det andre smør jeg kan steke med ....hva heter de eventuelt ? :confused:

nonta sa for siden:

Du kan bruke vanlig meierismør opptil ca middels varme, på sterk varme svir melkeproteinene i smøret seg. Ghee er det samme som klarnet smør, hvor melkeproteinet er skilt ut, og du kan bruke sterk varme. Dette kan du få kjøpt på innvandrer butikker, enten fra tine i 5 ltrs bøtter (!Mye..) eller utenlandske produsenter.
Jeg synes ikke at dette er like godt som når man lager det selv. Du lager det selv ved å smelte smør, proteinet og saltet legger seg i bunnen av gryten, så siler du av oljen og vips... klarnet smør. Nam nam. Det finnes flere tråder på det her inne hvis du søker :)

Olive Oil sa for siden:

Du tenker nok på Ghee. Det er det man kaller klarnet smør. Om du smelter smør, altså ikke margarin, over middels sterk varme, vil slaggstoffene synke til bunnen og det varmetålige fettet stiger opp. Ghee er altså det gjennomsiktige fettet som ligger oppå grumset i bunnen.
Det er "grumset" i smøret som gjør at det fort blir brent, så ghee blir fremstilt for å tåle høyere varme.

Jeg har gjort dette et par ganger når jeg har laget indisk mat, men som regel er det egentlig like greit å bruke rapsolje.

nonta sa for siden:

Enig i at rapsolje er like greit, men smaker ikke like godt synes jeg. Rapsolje har jo for øvrig en god balanse mellom omega 6 og omega 3 i forhold til andre oljer. Men det viktigste er jo å bruke kaldpresset olje, slik at mest mulig av næringsstoffene er bevart.

Dolsi sa for siden:

Steker alt i meierismør jeg :)

streber sa for siden:

Meierismør er genialt godt til alt som skal stekes:DBruker lav varme:)

BenteR sa for siden:

Jeg bruker meierismør eller rapsolje, eller en kombinasjon av disse. Når jeg kombinerer, smaker det smør, men er rimeligere enn rent smør, og så tåler det noe høyere varme.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.