Er det noen som har noen råd mot halsbetennelse? Hvis halsen bare er litt sår, så kan man suge på noen lindrende halspastiller og drikke en kopp te. Men hvis det er så betent av det er veldig, veldig vondt å svelge, og man må ta smertestillende for å få i seg drikke, hva da? Finnes det da noen kjerringråd og tips som man kan gjøre for seg selv? Jeg tar C-vitaminer og drikker te med honning. Og skal sove. Andre tiltak?
Jeg har hørt at man ikke skal drikke så mye varmt pga bakteriene i halsen. Kalde drikker er bedre, selv om de er vondere å få ned. Is er jo tingen, det får vi alltid anbefalt når ungene har vondt i halsen. Både fordi det er kaldt og fordi de ellers ikke får i seg stort av mat. Ellers er det de vanlige tingene som gjelder, ro, søvn og mye drikke.
Stakkar lita...klappe MHM på hodet
God bedring! :klem:
Enig med Albertine om det med drikke. Bedre med kald enn varm tror jeg. Og så lenge det også er vanskelig å spise noe vil jeg kanskje anbefale å lage noe smoothie-aktig og sette i fryseren - så blir det to fluer i et klask :snill:
Ellers så har jeg noe som heter "Deoral" som kverker det meste... - og du kan jo gjette hvor jeg får tak i det..... :rolleyes:
[color=green][/color]
God bedring vennen - skulle ønske jeg hadde anledning til å komme og være sykepleier nå.
[color=green][/color]
STOR :klem: fra fantastiske din Fedonist
Smoothie er det lenge siden jeg har laget - det er jo tingen nå! :ja:
Men atte, jeg trodde bakteriene ikke likte varme jeg - derfor stiger temperaturen ved feber? At om man er kald på nesetippen eller beina så øker sannsynligheten for å bli forkjølet? :confused: Nå har jeg lært av kiropraktoren min at jeg skal ha ispose på kink i ryggen, og jeg som synes det er så fristende med noe varmt på. Men da er det jo en irritasjon og ikke en infeksjon.
Kan bare si at jeg også har hørt dette med at man ikke skal drikke varmt når man er betent i halsen..
Jeg vet at masse vann er veldig bra når man har betent hals. Også få deg i deg så mange antikosidanter som mulig, av forskjellig slag! C-vitaminer, selvfølgelig. Og tomater er kjempe! Og nøtter.. og urter! Og hvitløk!
Forresten, det med hvitløk, jeg lurer på om det var i Mat&Helse at jeg leste at for å få best utbytte av hvitløken, så skal man kutte den i så små biter man klarer. Eller mose den, helst. For den har ikke like god antikosidant-virkning om man svelger den hel. Men det lukter jo mere da, men det får bare være.. :)
Ingefær, har du det?
Blåbær?
Så min oppskrift blir vel: Drikk plenty med vann, ta noen gram c-vitamin (fordelt utover dagen), mos hvitløk og spis, spis blåbær, nøtter og tomater!
Jeg svelger hvitløk i små biter, helst 2-3 fedd. Men det er to ting du må huske på om du skal gjøre dette:
Ikke svelg ned med vanlig vann, da får du oppstøt og halsbrann. Ha presset sitron i vannet, så mye du klarer å drikke. Da får du IKKE oppstøt. ;)
Gjør det om kvelden rett før du legger deg. Du kan nemlig få hodepine og andre skumle saker fordi hvitløken er så avgiftende. Så spis løken og legg deg under dyna og SOV! :D
Ellers har jeg Mat&Helse rett foran meg nå, og der står det:
EGGEHVITE MOT SÅR HALS:Pisk en eggehvite (ikke helt stiv) og svelg i små slurker. Eggehviten legger seg som en hinne over de betente slimhinnene i halsen. :)
Tusen takk for tilbakemeldinger. Nå har jeg sovet i 2,5 time, så da er det punktet innfridd... :p Jeg synes du hadde heftige råd Iset.... :eek: . Jeg har marinert hvitløk - skal se hvordan jeg får det i meg. De kan faktisk bare tygges og svelges de. Og det med egghvite......urk! :nei: Men hvis jeg kombinerer litt her, og lager en iskald smoothie av blåbær og egg, så blir det lettere. Her skal det frisknes!
Akkurat som å legge et kaldt omslag på en hevelse: kulde får blodårene og blodkarene til å trekke seg sammen, og dermed demper det eventuell hevelse, og også, med mandlene, fare for blødninger.
Jeg vet ikke om det har noe å si for sår hals, for med mindre du har falsk krupp så er det ikke blodkarene som er store, men det er slimhinnen. Men klart, hvis blodkarene også utvider seg, så blir det enda trangere.
:( Å huffameg å huffameg
Jeg pleier å lage ingefærrot te jeg... Ingefærrot skjæres i skiver og legges i kopp med varmt vann. Hell på varmt vann og en skive til (la de gamle ligge i) osv osv. Det skal vist virke betendelsedempende eller noe !
God bedring vennen :klem:
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.