< Tilbake til oversikten

Sjampotips?

Glorfinia sa for siden:

Jeg veit vi har forskjellig hårtyper og behov og alt det der, men jeg lurer allikevel på om noen har opplevd noen eksepsjonelt gode sjampoer? Jeg sliter så med å finne noe jeg er ordentlig fornøyd med. Enten så gjør den ikke jobben sin, eller så lukter den feil, eller så oser den av noe som svir i nesa (!), eller så er noe annet galt.

Jeg har sånn passe tjukt hår, noen ganger litt tørt, andre ganger litt fett og ønsker meg litt mer volum. Supert om forslaget matcher ønskene/behovene mine. :p

Cherry sa for siden:

Volumshampo fra matrix eller var det nå wella professional, uansett - orange flaske.

Volumshampo fra kerastase

En god hårkur så slipper du tørt hår, f.eks joico K-pack eller wella professional.

Oily scalp fra kerastase (gir også volum + lukter ingenting)

lillemeg88 sa for siden:

jeg har forelsket meg i produktene til joico :)

Regret sa for siden:

Liker elvital sin serie for farget hår jeg, de røde flaskene. Lukter godt og hjelper godt på slitt hår! og har du langt hår, så blir håret helt herlig om du børster inn balsamen med ei børste, samme når du skylle ut - i stedenfor å massere det inn. Unngå balsam i hodebunnen så slipper du tungt hår som blir fett fort også.

Glorfinia sa for siden:

Den fra Matrix har jeg brukt, og jeg synes den svir i nesa. :o Også ble håret litt vanskelig av det. Kanskje det er hårkuren jeg mangler. Har ikke vært så flink til å bruke det, har liksom nøyd meg med balsam, men det er kanskje ikke nok. :o

Skal i alle fall gå og sniffe litt på Kerastase. Takk for tips. :)

Glorfinia sa for siden:

To som har nevnt Joico, så da er det kanskje noe i det? Skal sjekke den ut. Takk. :)

Glorfinia sa for siden:

Brukte den for en del år siden, men jeg slutta med den. Husker ikke helt hvorfor, men det var sikkert noe "feil" med den for min del. :p Skal definitivt teste balsam med børste. Det har jeg ikke hørt om før, men det virker smart. Takk! :)

Cherry sa for siden:

Åhh, du er så lik mammaen min:p

Brukte den og lukta ikke en pelleslappis av den annet en en svak duft. Mamma sa det lukta noe forferdelig! Fine neser dere har!:p

marionilona sa for siden:

hvordan hår har du da?
Jeg har brukt redken extreme en del, rett og slett fordi at jeg ville ha et langt, sunt og tykt hår, og den hjelp meg virkelig på vei. Den lukter akkurat passe mye, men er dessverre ganske dyr. et hett tips er å handle fra nettet. (feelunique har jeg selv brukt)

lillemeg88 sa for siden:

jeg pleier handle på strawberrynet.com jeg :D der får man joico produktene (og mange andre også da) til halve prisen! det er gratis frakt, og bestiller man for under 200 er det jo ikke toll heller :D genialt!!

fiffi sa for siden:

Jeg sverger til Redken sine sjampoer. Kjøper stor flaske på Smart Club som varer leenge. For å spare litt, bruker jeg en billig variant til 1. sjamponering og Redken til 2. Bruker også Redken balsam.

Glorfinia sa for siden:

Den ikke bare lukter, men river i nesa. Litt som å lukte på salmiakk, det gjør vondt om man sniffer for hardt. Skulle gjerne hatt en annen nese, ja. :p

Redken Extreme har jeg brukt masse tidligere, men den hjalp ikke noe særlig synes jeg. Likte lukta på den da. :) Får sjekke ut Redken i tillegg til de to andre merkene. Takk!

Strawberrynet er finfine saker, har handla der tidligere. :) Smart sparetips det, ja. Takk. :)

Zillah sa for siden:

Eg har slutta med sjampoo, eg. Kjempenøgd! Tok ei bitteliten henna-behandling sist veke og har aldri hatt så deilig hår.

Ego sa for siden:

Jeg har akkurat bestilt marrocanoil shampoo og balsam. Har prøvd oljen og hårkuren fra før og er godt fornøyd! :) Jeg har tynt hår, men oljen gjør det IKKE fett! :D

Glorfinia sa for siden:

No poo? :p Hvor lenge har du holdt deg unna? Bra du trives med det, da. Tror det er uaktuelt for meg, jeg elsker lukta av nyvaska hår. :)

Den har jeg hørt såvidt om. Googla den kjapt nå og kom over følgende:

Det hørtes jammen ikke verst ut, kanskje jeg må vurdere denne også?

Blir jammen litt av en jobb å finne ut hvilken jeg skal teste av alle forslaga som har dukka opp. :o

Regret sa for siden:

Hvorfor du sluttet med det egentlig? Hva gjør du i stedenfor å få det rent?

mysil sa for siden:

Etter å ha prøvd gud veit hvor mange shampoer så har jeg falt ned på Tigi Bedhead sine shampoer. Aldri vært mer fornøyd med shampo noen gang :)
Den er ganske dyr å kjøpe her, så jeg handler på lookfantastic.com, og ei flaske (750ml) varer et helt år hos meg :)

Ego sa for siden:

Ja tror marrocanoilen funker for mange hårtyper og det sier jo litt. Håret blir mye mer letthåndterlig og har en fin glans, men blir IKKE fett (tro meg, var meget skeptisk til å ha olje i mitt tynne hår)!:D Ville isåfall kjlpet oljen åsså, ikke bare shampoo/balsam og bruke den ved behov. For min del er dette en gang i uka, ikke hver dag.

Bee sa for siden:

John Masters Organics Zink and Sage og Pureology Nanoworks.

Fri for sulfater, ei heller er de testet på dyr.

Det finnes ikke bedre produkter. Seriøst!

Glorfinia sa for siden:

Har prøvd noen produkter fra merket, og jeg er veldig fornøyd med de, så jeg setter de opp på lista. Takk! :)

Jeg kjenner igjen skepsisen, ja, for er det noe jeg ikke vil, er det å få mer fettete hår, hehe. Er vel egentlig neppe noen som vil det, da. :p Men takk, jeg noterer at det er flere som er fornøyd med det merket. :)

Det hørtes interessant ut. Jeg er litt på det kjøret om dagen, der jeg helst skal ha økologisk og fri for ditt og datt. Er det gitt at om en produsent ikke oppgir at det ikke er testa på dyr og slikt, så er det nettopp det, altså testa på dyr?

gvm82 sa for siden:

Eg har veldig tynt hår, og det har frykteligt lett for å bli flatt og fett, men maroccoanoil fungerer fint for min del. Vett ikkje om det er ein lettversjon, men det blir deiligt mjukt og luktar godt :)

Bollemor sa for siden:

Når du sier at du har noen ganger litt tørt hår og andre ganger litt fett hår, da lurer jeg på hvordan huden din er? Er du fet i huden, eller tørr i huden?? For det finnes gode kombinasjonshampoer- Som Fet Hodebunn/ tørt hår og Tør hodebunn/ fett hår. De er totalt forskjellig og gjør ikke problemet nå mindre om du bruker feil type shampo. Ut fra at du ønsker volum så blir det ofte flat oppe i roten ved fet hodebunn.. så da kommer det til å bli flat så lenge du bruker shampo for bare tørt hår om probleme er fet hodebunn og tørt hår.
Ser det har kommet masse gode forslag, som kerastase, redken, joico, marrocanoilje, wella og tigi.. det er kjæmpebrae merker som har mye utvalg. vill anbefale deg å gå til frisøren for å få hjelp til å finne en shampo som passer akkurat DEG.:)
Å bruke butikkvarer vill jeg ikke anbefale deg, de inneholder mye tillsettningstoffer og silikon som ikke er bra for verken hodebunn eller hår.
Vil heller ikke anbefale deg å slutte å bruke shampo som jeg ser noen her har gjort, håret blir IKKE rent ved bare vann.

Jeg jobber som frisør, og har vært borti mange av de merkene . Men å anbefale deg en shampo uten å sjett håret ditt er ikke alltid like treffsikre;)

Zillah sa for siden:

Du om det, men mitt hår og hodebunn har det betre enn nokon sinne. Litt bakepulver og eddik ein gong i veka er alt som trengs. :)

Bollemor sa for siden:

Hva gjør eddik og bakpulver godt da?

Regret sa for siden:

:eek: du tuller.. Du vet vel hva det gjør mot håret ditt?! og så ofte tror jeg ikke noen har godt av det.. Kan umulig være friskt hår.

Glorfinia sa for siden:

Oj, så fint med en frisør som svarer. :) Angående det første spørsmålet ditt, så veit jeg nesten ikke hva jeg skal svare. Noen ganger litt fet hud, andre ganger tørr? Sliter med tørr hud på vintern i alle fall. Og synes huden blir bittelitt oljete opp mot hårfestet innimellom, men ikke mye og ikke hver dag. Er forøvrig der jeg også ser at håret er mest fettete, panneluggen min ser ikke ut hvis jeg ikke vasker håret hver dag. Men jeg tror du er veldig inne på noe når du snakker om fet hodebunn kontra fett hår. For det er vel egentlig hodebunnen jeg sliter med, og det påvirker lett panneluggen.

Nå føler jeg at jeg ble litt klokere faktisk, hurra! :p Sjekker i utgangspunktet hva de forskjellige merkene har å tilby, så kanskje jeg stikker til en frisør og hører hva de mener. Tusen takk for masse fin hjelp! :D

Furine sa for siden:

Har sjølv siste halvåret/året brukt "Yes to" produkt. Fri for paraben og diverse anna skit. Den eg har heiter "Yes to Carrot". Funkar fint for meg, og er ganske dryg.

Eg var hos frisøren i slutten av april, og då brukte dei Redkenprodukt på meg. Etter det fekk eg flass.. :rolleyes:

Huldr sa for siden:

De produktene så spennende ut, Furine!

Hva mener du? :confused: Det er mange som bruker akkurat det ... Google "No poo" så finner du mye om det, det er et par tråder her inne om det også. Selv har jeg styrt unna bakepulver da jeg tror det blir litt for sterkt for mitt fine (som i "ikke grove" :p), krøllete hår. Men de siste par ukene har jeg vasket håret med balsam - det er faktisk en god del av de samme stoffene i balsam som i shampoo, og gnir man hodebunn og hår løsner skitten - forskjellen er at man ikke vasker ut de naturlige oljene i hodebunnen og dermed tørker ut håret. Jeg bruker litt shampoo da, når jeg ser det trengs - på de få stedene der håret mitt blir litt fett. Håret mitt er blitt veldig mykt, ser fint ut og det lukter godt :)

Jeg bruker bare økologiske produkter uten silikon, sls etc. (mest Giovanni som har mye forskjellig og som de har til en billig penge på Iherb). Skyller håret med kaldt/lunkent vann til slutt og har eplesidereddik i skyllevannet :)

Glorfinia sa for siden:

Hehe, festlig navn på greiene. Var ikke så dyrt heller. Skal ta en nærmere titt, jeg. Takk. :)

Kitsu sa for siden:

Jeg og bruker produktene til Giovanni. Prøver å holde meg unna mest mulig kjemikalier da huden min tåler lite.

Cherry sa for siden:

Bare kupper tråden til mitt eget beste når jeg har en frisør på tråden :p

Mitt hår er FETT. Da snakker vi fett. Som i at det må vaskes hver dag. Det blir dog bare fett ved hodebunnen og ut i luggen. Lengdene blir fort tørre. Vasker jeg det med butikksjampo kan du ta deg ei bolle på at håret er fett på ettermiddagen igjen om jeg vasker det på morgenen.

Nå bruker jeg føne hver dag. Slettetang, krølltang og bølgetang veldig ofte. Jeg kurer det 2-3 ganger i uken. Håret mitt er farget. Og jeg har mistet mesteparten av håret mitt som nå er tilbake, så det ser ikke ut på toppen av skallen. Hår alle veier.

Jeg bruker kerastase sin oily scalp, etter råd fra frisøren. Også balsamen. Jeg pleier å mikse den litt med kerastase for farget hår. Også balsam. Bruker wella proffesional sin hårkur for farga hår, eller joico K-pak. Hårkuren pleier jeg å sove med over natta.

Frisøren sa at jeg burde prøve å vaske håret mitt maks annenhver dag, så jeg prøver på det, og vasker bare luggen og setter det opp i hestehale annenhver dag :p.

Men det er så FLATT! Og uregjerelig. Og MATT! Skjønner ikke hvordan frisøren gjør det når hun føner meg, for da kjenner jeg at hårstråene er løfta laaaangt opp og håret er luftig og fint.

Hva skal jeg bruke? Marracan oil? Parabenfri sjampo? Ikke ha balsam i hodebunnen? What?

Furine sa for siden:

Ja, dei er ganske festlege også, det står blant anna at ein skal massere inn sjampoen medan ein drøymer om sin neste ferie, og gjerne synge når ein skyljer ut! ;)

Sugarpill sa for siden:

Som noen andre i tråden liker jeg Kerastase, John Masters Organics og Pureology- to sistnevnte seriene er som nevnt organiske og ikke testet på dyr. Hvilken sjampo du velger kommer an på hårtypen din, at håret ditt veksler mellom tørt og fett høres ut som det ikke er i balanse.

Ang. K-pak-hårkuren fra Joico som også er nevnt, er den vanlige som anbefales oftes, reconstructor-kuren, en proteinkur som IKKE gir fukt. Dette er den som har vunnet priser år på år, dette er fuktighethskuren i samme serie. Hvis du ikke har farged, skadet hår, trenger du nok ikke protienkur, og jeg vil heller anbefale en fuktighetskur, som denne, eller en kur som gir både protein og fukt, denne. Ikke tilfør protein uten å tilføre fukt etterpå!

ElisaT sa for siden:

Ang å ikke bruke shampo, jeg leste for en stund siden denne artikkelen her : www.nytimes.com/2010/10/24/fashion/24Mirror.html om en kvinne i 50-årene som har langt hår. Et stykke ned i artikkelen står dette:

You would think that having long hair means you are spending a lot of money on hair products. I won’t even tell you what my Madison Avenue hairdresser, Joseph — the consummate high-end hair professional! — told me about how we shouldn’t even be using all those chemically laden shampoos. O.K., I will tell you: Those shampoos strip out the hair’s protective oils, and then you have to replace them with other chemical brews. He recommends regular hot water rinses and massaging of the scalp with fingertips. A little patience is required while the scalp’s natural oils rebalance themselves and — voilà — glossy, thick tresses, for free.

Ble ganske overrasket, ikke minst interessert, men har ikke turt å prøve selv. Kanskje verdt å prøve ut?

Glorfinia sa for siden:

Åå, nesten god nok grunn bare det for å kjøpe den sjampoen! :D

Håret mitt, som det meste annet ved meg, er nok ikke i balanse, nei. Men jeg jobber med saken, lavkarbo og alt det der vettu. :p Takk for info om proteinkur og slikt, var ikke klar over det. Noterer meg at enda en liker merkene du nevnte. Det gir en ekstra liten trygghet når flere foreslår samme merke. Takk, takk. :)

Furine sa for siden:

Eg kjøpte nye flasker i dag, den første flaska eg hadde har vart i sikkert nærare eit halvt år. Dryge saker! Betalte forresten under €14 for ei flaske med shampoo, og ei med balsam, ingen upris!

jolie sa for siden:

Jeg liker veldig godt Redken All Soft.

ltfutt sa for siden:

Nå skal ikke jeg skryte på meg all verdens sjampobruk - men lush har masse gode (og helt naturlige) produkter. Både sjampobar og balsam er drøye, og de lukter helt utrolig godt :)

smgj sa for siden:

Jeg kan ikke forstå hva som er verre med bakepulver og eddik mot hår og hodebunn enn det som er i shampo. Håret er forresten dødt uansett, hårproduktene skal bare shine det opp sånn at det ser fint ut. Hva som enn virker sier jeg.

Hodebunnen lever.

Jeg bruker shampo, men er sterkt skeptisk til hvor bra det egentlig er for resten av meg, selv om håret ser OK ut etterpå. "Pleieprodukter" til hud og hår inneholder ofte mye som er skadelig på lengre sikt ... Les f.eks denne
articles.mercola.com/sites/articles/archive/2011/07/18/is-your-shampoo-making-you-fat.aspx

Furine sa for siden:

Lush har sikkert gode produkt, men dei har tilsette som gav meg hetta, innpåslitne så det heldt, eg rygga ut av butikken... Slik er det i alle fall her nede.

vibsen sa for siden:

Denne gjorde underverker for mitt fete hår som måtte vaskes hver dag:
www.iherb.com/Desert-Essence-Organics-Hair-Care-Shampoo-Lemon-Tea-Tree-8-fl-oz-236-ml/10910?at=0

Nå kan jeg gå 3-4 dager uten å vaske håret (jeg er på hytta for tiden, så jeg strekker det til en uke om gangen for å prøve å tilvenne håret sjeldnere vasking, og det virker som det hjelper i kombinasjon med sjampoen. Det går litt lenger tid hver gang før det virker fett).

Cherry sa for siden:

Lukter det møbelpolish av deg når du har vaska håret da? Lemon tea tre lissom :p

Har laga hjemmelaga hårkur i dag btw, veeeeldig spent på hvordan håret tar dette gitt.

vibsen sa for siden:

Hehe, den lukter friskt av sitron :)

Yrla sa for siden:

Jeg liker den lille gjennomsiktige flaska med grønn kork på apoteket,jeg. Tror det er dr greve. Litt dyr,men den er mild og drøy.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.