< Tilbake til oversikten

Hvordan få knekkebrødene sprø?

Tami sa for siden:

Jeg har prøvd flere oppskrifter her inne, men klarer ikke å få knekkebrødene sprø....:( De avkjøles på rist, legges i tett boks og oppbevares i romtemperatur, men det hjelper ikke......Har også prøvd forskjellige bokser, med samme resultet.

Noen tips?
Har du en oppskrift som virkelig blir sprø? :)

Furine sa for siden:

Kor lenge steiker du? Dei må steikast lenge nok, gjerne på ganske lav temperatur så dei heller tørkar enn steiker.

Eg oppbevarer ikkje mine knekkebrød i tett boks, erfaringa mi er at dei ikkje nødvendigvis held seg sprø då, men mjuknar. Bruk heller ei julekakeboks eller noko. Eg har berre hatt dei i ei boks utan lok, og det har gått heilt fint.

Lagar du dei veldig tjukke? Veldig tynne? Er dei veldig tjukke så treng dei jo lenger steiketid. Men eg trur trikset er litt å ha på mindre varme, og la dei stå lenger. Gjerne bruke varmluft.

Eg har ikkje brukt noko oppskrift på mine, eg berre hiv oppi bollen litt av ditt, litt av datt, og så vatn nok til å få ei god røre.

Eventuelt kan du prøve å lage meir kjeksaktig versjon ved å ha i egg og philadelpiaost, og så det du vil av frø og malt frø, fiberhusk etc.

jannesnuppa sa for siden:

Hei tami :)
Har en kjempegod oppskrift på knekkebrød :)
KNEKKEBRØD
2,5 DL SOLSIKKEFRØ
2 DL SESAMFRØ
2 DL KVERNEDE MANDLER
2SS FIBERHUSK
LITT SALT
5 DL VANN
BLAND ALT TIL EN TYKK RØRE OG SMØR DEIGEN UTOVER TO STEKEBRETT MED BAKEPAPIR.
I VARMLUFTOVN STEKER DU BEGGE BRETTENE MED EN GANG. TA DE UT ETTER EN HALVTIME OG RUT OPP KNEKKEBRØDENE MED PIZZARULLE. SETT DE INN IGJEN OG STEK SISTE TIDEN, MEN FØLG MED SÅ DE IKKE BLIR BRENT

160 GRADER CA 65-70 MIN

Ønsker deg lykke til med baksten :) Disse oppbevarer jeg i vanlig plastbox og de er sprø hele tiden..

tarante sa for siden:

Jeg har også varierende grad av sprøhet på mine knekkebrød. Har bakt for 3 gang nå :

1. gang ble helt greie, fulgte oppskrift, men byttet ut noen ingredienser og halvverte oppskriften - husker den selvfølgelig ikke...
    1. gang kjempesprø og gode, fulgte oppskrift, ble to brett, stekte på varmluft, de ble litt brent i kantene, men holdt seg meget bra i tett boks.
    1. gang ikke bra i det hele tatt, stekte ett og ett brett med halv oppskrift av den over, men fordi jeg var redd for å brenne de ble det ikke varmluft og begge brettene samtidig denne gangen.... De er myke/seige å tygge på, og jeg vurderer å kaste de.

Så som du skjønner har jeg ingen gode råd, men du er ikke alene om å ha problemet i alle fall :goodluck:

BenteR sa for siden:

Mine blir alltid knasende sprø og holder seg sprø i boxen.
Jeg steker to eller tre brett i slengen ca 45 minutt ved 160 grader varmluft.
Ruter opp og snur dem og lar dem stå 45 minutt til med døren på gløtt (varmluft 160 grader fremdeles) slik at de tørker helt.
Avkjøler helt på rist uten noe over.

Deanna sa for siden:

Jeg må steike lenger enn det står i oppskriftene, og gjerne bruke litt mindre vann. Jeg sjekker at de ikke er myke i midten før jeg tar dem ut, og da er de sprø og holder seg sprø. Oppbevarer dem ikke i tett boks.

Nemii sa for siden:

Tørk dem!
Etter at de er ferdig stekt, del dem opp, legg dem på en rist og sett dem tilbake i ovnen, 100-120 grader med døra på gløtt. Må kanskje stå i 1-3 timer, avhengig av oppskrift og tykkelse på knekkebrødene.

Har eksperimentert med mange ulike oppskrifter og har erfart at alt blir knekkebrød så lenge jeg tørker dem:)

Tami sa for siden:

Tusen takk!
Skal prøve denne oppskriften :D Mulig jeg ikke lar dem tørke lenge nok....skal også prøve noen uten boks denne gangen :)

Lillemy71 sa for siden:

Tett boks kan være årsaken til at de blir myke så finn deg en julekakeboks heller.

Jeg pleier å steike mine til de blir gyldne, så skrur jeg ned temperaturen og lar knekkebrødene "tørke" på lav temperatur. Jeg har alltid døra på steikeovnen litt på gløtt for å få ut all fuktigheten, setter håndtaket på ei tresleiv i døra for å få passe åpning.

jannesnuppa sa for siden:

Når jeg har laget disse, er de sprø, de trenger ikke tørke i det hele tatt. Fordeler du røra på to brett og smører det helt utover er de tynne nok, og er tørre når de er ferdig i ovnen :) Lykke til :)

bevaremegvel sa for siden:

kan det være at du lager dem for tykke? da blir de ikke så sprø.
og tett boks er ikke bra, da blir dem myke. Mine står i en isboks på benken uten lokk og holder sg sprø.

Hamster59 sa for siden:

Jeg putter knekkebrødene i en kakeboks av metall når de er blitt avkjølt. Lar lokket stå på gløtt, i alle fall de første dagene.

BenteR sa for siden:

Mine knekkebrød holder seg helt tørre og fine.
Jeg lager knekkebrødladning ca en gang i måneden, oppbevarer dem i tett krukke med vacum, og de er like sprø etter en måned (vet ikke hvor mye lenger de holder seg sprø, for de blir spist opp innen en måned)

Nannah sa for siden:

At de blir tørket godt nok er hemmeligheten, og at de ikke er for tjukke. Det hender de midterste knekkebrødene på et brett ikke blir tørre nok hos meg. Da legger jeg dem bare på ei rist og setter de ovnen på 100g. Sett ei sleiv eller noe i døra så den blir stående litt på gløtt og la dem stå i 1-3 timer til de kjennes tørre og lette.:)

ElisaT sa for siden:

Jeg lagde disse i går og de er kjempegode og sprø! Men jeg måtte ta de ut av ovnen etter 60 minutter, da var de i ferd med å bli litt veldig godt stekt.

Karbohydratinnhold er 21 for hele deigen, da brukte jeg linfrø i stedet for sesam. Tror jeg fikk rundt 32 stk ut av deigen, dvs 0,65 Kh pr stk.

Furine sa for siden:

Det er nettopp derfor eg skriv lenger oppe at det kan vere ein ide å la dei tørke på lavare temperatur... Har svidd nokre plater sjølv! ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.