< Tilbake til oversikten

Nøttemel

BenteR sa for siden:

Jeg kjøpte meg et par nye svenske kokebøker (LCHF og GB-mat).
Der anbefaler de å bruke nøttemel i stedet for sojamel, og det høres som musikk i mine ører siden jeg har Hashimoto og ikke skal ha sojaprodukt.
Men, er det noen av dere som har laget nøttemel (valgfire nøtter og kokos som males i foodprosessoren)?
Lurer på om det er mulig å lage ei ladning og lagre, og i såfall hvor lenge det kan lagres?

Kitt sa for siden:

Det blir jo ikke helt nøttemel, da, siden du ikke får fjernet fuktigheten, men det duger sikkert i de fleste oppskrifter.
Kan nok lagres i fryseren så det ikke blir harskt!

j88 sa for siden:

Jeg har prøvd, og syns det fungerte bra. Jeg tørka det litt i stekovnen, så det skulle bli tørrere.

Zincite sa for siden:

Det selges fullfett mandelmel - dvs malte mandler (med skallet), merke acto. Står bare at det bør oppbevares i kjøleskap etter åpning, så det burde jo gå an å teste ut. Vil tro det smaker harskt om det står for lenge?
Ellers er det lagt ut oppskrift på mandelmelk og mandelmel her, om du har lyst å lage det litt tørrere. Tror i alle fall at det blir tørrere :) (det ble linket til i denne tråden)
Tror også at samme fremgangsmåte kan forsøkes på andre nøtter og på kokos.

BenteR sa for siden:

Takk for svar.
Får prøve og teste det litt ut.
Jeg bruker noe mandelmel, men minsten min reagerer på det om jeg har for mye av det i maten. Kokos og valnøtter har han iallefall så langt ikke reagert på, så det blir spennende å prøve seg frem.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.