Jeg kjøpte meg et par nye svenske kokebøker (LCHF og GB-mat).
Der anbefaler de å bruke nøttemel i stedet for sojamel, og det høres som musikk i mine ører siden jeg har Hashimoto og ikke skal ha sojaprodukt.
Men, er det noen av dere som har laget nøttemel (valgfire nøtter og kokos som males i foodprosessoren)?
Lurer på om det er mulig å lage ei ladning og lagre, og i såfall hvor lenge det kan lagres?
Det blir jo ikke helt nøttemel, da, siden du ikke får fjernet fuktigheten, men det duger sikkert i de fleste oppskrifter.
Kan nok lagres i fryseren så det ikke blir harskt!
Det selges fullfett mandelmel - dvs malte mandler (med skallet), merke acto. Står bare at det bør oppbevares i kjøleskap etter åpning, så det burde jo gå an å teste ut. Vil tro det smaker harskt om det står for lenge?
Ellers er det lagt ut oppskrift på mandelmelk og mandelmel her, om du har lyst å lage det litt tørrere. Tror i alle fall at det blir tørrere :) (det ble linket til i denne tråden)
Tror også at samme fremgangsmåte kan forsøkes på andre nøtter og på kokos.
Takk for svar.
Får prøve og teste det litt ut.
Jeg bruker noe mandelmel, men minsten min reagerer på det om jeg har for mye av det i maten. Kokos og valnøtter har han iallefall så langt ikke reagert på, så det blir spennende å prøve seg frem.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.