< Tilbake til oversikten

Dere som ikke spiser brøderstatninger

Dolsi sa for siden:

Hva spiser dere til frokost og lunsj?
Sliter med å gå ned i vekt og leser jo her inne at brøderstatninger kan hindre vektnedgang.
Jeg spiser 2-3 lavkarboknekkebrød hver dag og jeg har vanskelig for å se hva jeg skal spise i steden for dem :confused:

lillemeg88 sa for siden:

dette pleier jeg å variere mellom:

• cottage cheese med fløte og eller nøtter
  • omelett (kan varieres i det uendelige)
  • kjøttdeig (hjemmekvernet) stekt i smør med ost og kremost på

lillemeg88 sa for siden:

lager også fløtegrøt av og til :)

Melusine sa for siden:

Til frokost pleier jeg å spise kokt egg med meierismør,
og til lunsj har jeg gjerne middagsrester.
Ellers lager jeg ofte oopsies som jeg har med til lunsj, det er akkurat som brød og veldig godt og mettende. På disse legger jeg ønsket pålegg som for eksempel salami/ribberull og gräddost eller annet :)

Hircine sa for siden:

Veldig mye kokt egg med majones. Omelett med ost på. Salat med noe fettete i ;) Det er i alle fall det det går mest av :)

StineK sa for siden:

Egg og bacon (uten brød) med en stekt og krydret tomatskive eller to.

Middagsrester fra gårsdagens middag.

Eller jeg gomler en neve kjøttpålegg og en skive ost eller to.

zanna sa for siden:

Egg og stangselleri med baconost el lignende.

Melusine sa for siden:

Oopsies

3 egg
100g smøreost naturell (jeg bruker philadelphia)
1/2 ts bakepulver (kan sløyfes)

Sett ovnen på 150 grader.

Skill eggehviter og plommer.
Plommene blandes godt med osten og eggehvitene piskes stive.
De skal være så stive at det ikke renner noe ut når du snur bollen opp ned.
Rør forsiktig inn blandingen av plommer og ost i den stive eggehviten,
bruk en slikkepott eller lignende.
Med en stor skje legges røren på en plate med bakepapir fordelt på 6 topper, vær forsiktig så de ikke faller sammen.

Stekes i 30 minutter.

Jeg lar dem ligge på rist lenge, i flere timer og oppbevarer dem på disken enten i en boks uten lokk eller på et fat innpakket i matpapir. Synes de blir best slik, de har en tendens til å skrumpe inn om de ligger i kjøleskapet. Likevel; når jeg har dem med på jobb i en tett boks går det faktisk helt fint, så det er kanskje ikke så nøye ;)

Nå har jeg ikke prøvd det selv, men de kan visstnok fryses og de tiner raskt.

Krydder kan også tilsettes; en fin oppskift med bilder og fremgangsmåte kan du se HER eller HER.

Rin sa for siden:

Mye det samme som allerede er nevnt. Frokost er som regel egg i en eller annen form - ofte har jeg laget en stor omelett/frittata (eller det samme fordelt i mindre muffinsformer, fine porsjoner) som jeg bare kan ta et stykke av og varme opp. Ellers blir det speilegg, kokte egg, omelett, etc. Eventuelt spiser jeg middagsrester. :) Tenker ikke så mye på måltider som noe som hører til noen spesiell tid på dagen, egentlig, og ofte blir det veldig sent før jeg spiser dagens første måltid.

For tida er standard-varianten å steke noen grønnsaker i smør (feks squash-skiver, halve cherrytomater) og klekke to egg oppå i stekepannen, la det være i fred til det er ferdig. Krydring etter smak. Ikke billedskjønt, men godt. :cool:

Supah sa for siden:

Jeg spiser som regel rester fra middagen, eller noe annen "middagsmat". Spiser nesten alltid varmmat jeg :smile:

Nerthus sa for siden:

Røykelaks og eggerøre, salat av blandet salat (litt), hvitost i biter og spekeskinke med majo/cf dressing, spekeskinke (favoritten er coppa) med ost rullet inn og 30 sek i mikroen, omelett med skinke, ost og annet ønskelig, bærsmoothie, kyllinglår med salat/fetaost/dressing, grillet kyllingbiter i majones/currydressing.... listen er uendelig ;)

Livsglede sa for siden:

Egg og bacon
fylte pannekaker
rømmegrøt
fløtegrøt
kokt egg med smør
cc med bringebær
kaffelatte av eggemelk eller cocosa
omelett
salat
middagsrester
ovnspannekake

Ja jeg tar det jeg har og har lyst på der og da. Håper at det ga deg noen tips.

Dolsi sa for siden:

:eek: Egg, egg, egg, egg, jeg er drittlei av egg i alle varianter.
Jeg er ikke særlig glad i bacon heller.
Fløtegrøt er godt, og jeg elsker fløte i kaffen min,men jeg tåler ikke mye fløte heller før det går utover vekta.

Frokostpannekaker, sveler osv, det har jeg ikke prøvd. Men er ikke det også en form for brøderstatning?
Har man ikke både jbkm og søtstoff i det?
Kan ikke tillate meg mye av dette heller jeg.
Ser ut til at jeg nesten må holde meg til kun rene produkter om jeg skal ned i vekt og det er jo dødskjedelig da.
Ja, i dag er jeg fryktelig negativ og demotivert :(

halkatlala sa for siden:

pølse fra rema 1000 med lite karbo, karbonade, tunfisk, grilla kylling, ost og skinke. spiser nesten hva som helst bare det er kjapt og lettvint og kan rulles inn i et salatblad med majones eller dressing :D

Nerthus sa for siden:

Kjedelig?? Javel? Har du vært inne og sett på frokost og lunsjalternativer her på forumet? Det er jo mer kjedelig og måtte spise brødmat HVER dag tenker jeg ;) Det handler mye om holdning her - det blir ikke kjedeligere enn du gjør det til selv...:cool:

nellie sa for siden:

Skjønner godt at du er drittlei egg jeg. Ikke noe problemer med å se at det er kjedelig å tenke på.

Du kan ikke bare lage litt ekstra middag og spise middagsrester da?

bente1 sa for siden:

Hvis du savner brøderstatninger så veldig når du kutter det ut, så ville jeg kanskje heller valgt å tillate meg å spise det kanskje 2-3 dager i uka, og heller akseptert at vekten gikk litt senere nedover, prøv å finne ut hva som er viktigst for deg: å spise brøderstatning av og til, eller å gå raskere ned i vekt. Hvis du vil ha noe å legge pålegget på de andre dagene kan du jo lage osteknekkis eller oopsies, som andre her foreslår og bruke istedenfor lavkarbo knekkebrød. Personlig syns jeg ikke det er noe problem å legge masse godt pålegg på en tallerken og spise med kniv og gaffel, som en slags tapas. Pålegget kan du jo variere etter hva du liker og bytte ut ting når du blir lei av det. Masse gode fete oster å få tak i, reker med majones, røkt laks, røkt makrell, spekeskinke, masse spekepølser med lite karber, forskjellige typer kjøttpålegg, og så kanskje variere med blandet salat med enten kylling, skinke, fetaost og enten rømmedressing eller aioli til.
Prøv å tenke på alle de gode tingene du kan spise istedenfor å tenke på hva du ikke får spise, det hjelper i alle fall meg. Lykke til:D

Livsglede sa for siden:

Jeg har for tiden dilla på fylte pannekaker, spiser de med rømme og bær, varme. Kalde fyller jeg inni salat, pålegg etc, etc..... med majones eller rømme som "fett". Jeg forstår at du blir lei av egg, jeg også blir det av og til, men det går fort over:-) Hva med å lage deg litt frokostblanding som du kan spise med tyrkisk yoghurt? Lykke til.

Tiki sa for siden:

Kokte egg med majones til jobbfrokost
Salat med kyllinglår / annet kjøtt til jobblunch med olje eller dressing

Frokost når jeg er hjemme er kombinert frokost og lunch ofte, og det består av ett til to kokte egg med meierismør og jukseloff¨av to egg uten søtning med smør,majones og pålegg etter ønske med litt grønsaker ved sidenav eller oppå.

Jukseloff= egg, salt, fiberhusk. Går også å lage uten fiberhusk eller jbkm. Synes faktisk de smaker overaskende lite egg, og er ypperlig når en vil skrelle vekk alle "ulumskheter" fra kostholdet som kan hindre nedgang i vekt.
forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40404&highlight=jukseloff

mamma87 sa for siden:

makrell i tomat
avokado
rekesalat
omelett
røktlaks
cottage cheese
div. pålegg
middagsrester
etc

Dolsi sa for siden:

Kommer an på hva man tåler å spise uten å stagnere på vekta det kjære deg.
For min del så stopper vekta opp på det meste, så da blir det dessverre ikke så spennende.
Når det gjelder holdninger, så tror jeg at jeg er ganske flink.
Har faktisk gått ned 82 kilo etter vektreduserende operasjon og har holdt vekta mi i 6 år.
Har altså levd svært så nøkternt i 6 år, så ikke døm så hardt er du snill :)

Dolsi sa for siden:

Mange gode tips her og jeg skal nok prøve ut en del av dette. Tusen takk for at dere deler.

Jeg har iallefall fått bekreftet nå at brøderstatninger som lavkarboknekkebrød og lavkarbobrød ikke er noe jeg tåler godt.
Har i dag ikke rørt noe sånt, og jeg har ikke vært sulten i hele dag.
Spiste middagsrester til frokost og kyllinglår til lunsj.
Ikke tegn til sult, og stiksen min har kraftigere utslag enn hva den har hatt på veldig lenge.

Ser noen her nevner osteknekkebrød. Det spiste jeg en del av en stund, men da gikk jeg faktisk opp i vekt og ikke ned. Sluttet helt med det.
Nå skal jeg prøve meg litt fram her mot ferien, så får jeg se hva jeg kan spise og ikke spise av det som dere har skrevet her i tråden

Livsglede sa for siden:

Ønsker deg masse lykke til med testing på hva du bør spise og hva som ikke bør spises.

Dolsi sa for siden:

Takk Livsglede.
Laget røre til frokostpannekaker i går kveld og koste meg med en varm pannekake fylt med salam og ost. Ble god og mett.
Og i morrest spiste jeg en kald pannekake med hvitløkost og skinke.

Dette kan jeg nok godt spise av og til ja også på jobb.

Men jeg lurer på en ting. Fiberhusk, er det helt greit å spise på lavkarbo eller kan det også være en partystopper?

Nå vil jeg så desperat ned et par kilo før ferien om to uker at jeg er villig til å prøve hva som helst :eek:

Camomilla sa for siden:

Jeg har kuttet ut frokost - det er egentlig bare stress for meg, siden jeg ikke er noe morgenmenneske. Jeg drikker kaffe med fløte til "frokost" og spiser ikkeno' før til lunsj i 11-tiden. Tenker at jeg kanskje burde erstatte fløten med cocosa - men er ikke såååå glad i cocosa i kaffe :p Kroppen min fungerer fint på dette, man MÅ ikke spise med en gang man står opp :)

Og så vil jeg bare si gratulerer med fantastisk nedgang og at du holder vekta :heia:

Livsglede sa for siden:

Hmmmm..... fiberhusk ja..... om det er partystopper????:confused::confused: har ikke peiling igrunnen. Det er jo ren fiber med 0 karber jeg bruker for det meste HUSK jeg da. Det er jo malte phys.... frø. Billigere i bruk og samme nytta. Kanskje noen andre som vet ang. fiberhusk/husk og partystopp.Men det er jo også veldig individuelt hva som er stopper for en person. Så bare brøv deg frem du, eneste svar jeg kan gi deg akkurat nå.

Rin sa for siden:

Jeg tåler ikke fiberhusk så veldig godt selv, men det er nok fordi jeg blir ganske dårlig av fiber generelt. :o Kli er enda verre.

Dolsi sa for siden:

Dårlig på hvilken måte da? Tenker du på vektstopp eller blir du syk i magen av det ?

Livsglede sa for siden:

Men Dolsi, jeg lurer på en ting, hvor lenge har du egentlig stått stille med vekta di? Du er jo aktiv på bukplstikk også og der skriver du at du går opp når du har hatt OP. Er du sikker på at det er maten og ikke den siste OP som er årsak til vektøkning/stillestå? Jeg bare lurer:confused::rolleyes::confused: Må liksom holde alle muligheter åpne for å finne en løsning på problemene vet du. Om du ikke har stått stille så lenge, så kan det jo være OP sin skyld, eller? Måtte bare lufte muligheten. Jeg sliter alltid etter en ferie, 1 uke borte 1 kg opp, 2 uker borte, 3 kg opp og jeg bruker som regel 1 mnd for å få de bort igjen med normalt kosthold, men piner jeg meg går det raskere. Vil jo så gjerne hjelpe deg å finne løsning på det som evt. kan være problemet ditt. :p

Dolsi sa for siden:

Livsglede. Jeg startet på lavkarbo i april. Gikk kjapt ned ca 3, men opp 4,5 kilo over natta pga den operasjonen min.
Har ruslet ned igjen etter den da, men mangler ca 700 gram på bunnvekta jeg hadde dagen før operasjonen.
Opplever at jeg går opp og ned i vekt hele tiden, så på mine vel 2 mnd med lavkarbo, så har jeg i grunnen ikke gått ned mer enn 2-3 kilo.

Skal gi det litt mer tid da, så får jeg vel se om det ikke løsner på vekta snart :)

BenteR sa for siden:

Jeg varierer frokosten veldig.
Enkelte dager er det bare kaffe med masse fløte
eller det kan være
CC-vaffel og friske bær
Kyllingsalat
Egg og bacon
Eggerøre med vårløk, paprika og skinke
Kokt egg innpakket i pålegg og salat
Tomatfisk og eggehakk
Rester av middagens salat med f.eks reker og majones
eller rett og slett det jeg finner fristende.
Er ikke så veldig glad i frokost, er mer et middagsmenneske....

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.