< Tilbake til oversikten

Kan jeg låne 2-3 minutt av din tid til vurdering?

lille_trille sa for siden:

Jeg har gått opp 1,7 kilo siste uka. På målebåndet er det heller ikke mye å heise flagget for. I journalen min har jeg lagt inn det jeg har spist siste dagene for å gi et bilde av hvordan "matdagen" ser ut. Har ikke ført opp mål og vekt, men alle måltider ligger på ca 5 karber tilsammen eller helst kanskje litt under. Drikker 2-3 liter vann og går 20-30 min. hver dag utenom vanslig hus- og hagearbeid. Stillesittende arbeid. Tar både Udo's og cocosa + vitamintilskudd hver dag.
Hadde vert fint om noen kunne ta en kjapp kikk på, og se om det er noe grunnleggende feil jeg gjør.

Ueland sa for siden:

Hvorfor lesse nedpå med så mye vann, løper du frem og tilbake konstant? Strengt tatt ikke vits å drikke mer enn du selv føler du trenger. Ellers råder jeg å veie daglig på samme tidspunkt hver dag, da får man en grei oversikt over hvordan kroppen varierer sin egen vekt over perioder. Jeg gjør det selv og kan variere med 1 Kg daglig og kan da relatere det til væskeinntak og hvor lenge det er siden jeg har spist sist da jeg veier meg før jeg legger meg.

Du kan jo og vurdere å anskaffe stix for å sjekke at du faktisk er i ketose, er du ikke det har du jo for mange karber fra et eller annet sted. :)

Jeg har vert i ketose mer eller mindre siden 19 mai. Ligger sjelden på over 20 g. karber for dag. Bruker diett.no. Man SKAL drikke mye når man spiser så mye fett, og det er naturlig for meg. Kroppen krever det :)

Yrla sa for siden:

2-3 liter er ikke for mye væske. Det er viktig å drikke mye når man spiser mye fett. Men du, det er ikke unormalt at vekten svinger litt. Neste uke kan det hende du går ned tre kg. Det er nok bare vannmengden i kroppen som endres.

Carisma sa for siden:

Kroppen trenger 2-3liter væske for å utføre de basale funksjonene. Når man er i ketose trenger den mer, og når det er varmt trenger den mer. Mao er 2-3 liter et minimum!

Ueland sa for siden:

Morsomt hvordan ingen klarer å være enige om det med drikke. i UK anbefales det 1.2 L per dag, og selv det anses som potensielt for mye (www.dailymail.co.uk/health/article-2014112/Drinking-water-bad-health-Benefits-myth.html?ITO=1490 ).

Jeg er ikke uenig i at det er en dårlig ting om det medfører at man føler seg mer mett og ikke tørst. Men om man drikker så mye at man f.eks må opp om natten for å gå på do er det nok for mye vann. Det igjen medfører at man får sovet mindre (søvnproblemer) og som potensielt og medfører problemer for vekttapet ref de som mener at nok søvn er viktig.

Alt med måte er vel nøkkelen :)

Photobscura sa for siden:

Jøss, Ueland. Det var da litt av en påstand. Jeg drikker 3-5 liter om dagen, og jeg følger tørsten. Jeg må ikke opp om natten for å gå på do, heller. Jeg spiser ketogent, og kroppen min trenger faktisk såpass væske.

Enig med deg. Drikker egentlig alt for lite, men når et metningspunkt av og til. Da er farris redningen. Prøver å roe ned drikkingen om kvelden for å berge nattesøvnen, men har fått en god festblære etterhvert :)

Ueland sa for siden:

Som nevnt er det ikke noe problem om man finner noe som passer for seg, skulle bare mangle! :) For meg funker det ikke å drikke litervis, mens for andre gjør det det.

Photobscura sa for siden:

Jeg ser jo av boksen din at du lever lavkalori, og da er vel også premissene annerledes.
Men tilstrekkelig væske er uansett viktig for alle organer, særlig vårt største -huden.

Yrla sa for siden:

Ja på lavkalori trenger man ikke like store mengder. For at fettet skal forbrennes må det vann til.

TrillTrall sa for siden:

Det er nok svært individuelt. Jeg drikker vel ganske normale mengder vann og te i løpet av en dag, men som oftest må jeg opp en tur og tisse i løpet av natten uavhengig av hvor mye jeg har drukket. De aller fleste gangene sovner jeg igjen så snart hodet når puta. :) Ingen søvnproblemer altså.

Newstart sa for siden:

Enig med du:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.