sunny1980 sa for siden:
jepp, jeg er ny!
Når jeg vet % karbohydrater i ett måltid, hvordan omregner jeg da det til kabo tallet?
hjeelp
sunny1980 sa for siden:
jepp, jeg er ny!
Når jeg vet % karbohydrater i ett måltid, hvordan omregner jeg da det til kabo tallet?
hjeelp
Bestemamma sa for siden:
% av grammene eller prosent av energien?
sunny1980 sa for siden:
% av diagrammene
Bestemamma sa for siden:
Har du den totale energimengen av måltidet og karbo-prosenten du har funnet, så kan jeg muligens regne det ut til deg......:)
Om du har den totale protein-prosenten og den totale fett-prosenten vil det bli enda lettere.....:D
Bestemamma sa for siden:
Lurer på om denne kan være til hjelp for noen............:)
Hermetisk kokt torskerogn (bare et eksempel ;) )
Energi (kcal)....... Protein (g) ...........Fett (g) .................Karbo (g)
213........... ..........16,3......................14,9............. .........3,4
Da finner du at % av grammene blir slik:
Du legger sammen alle grammene og får 34,6. Husk at vannet blir holdt utenfor i tilfelle du lurer på hvorfor dette ikke blir 100g..
Deretter tar du gram for den enkelte næringsdel ( P/F/K ) og ganger med 100 og deler på 34,6. Da har du fått % av grammene til P/F/K............
P 16,3 X 100 / 34,6 = 47,11 %
F 14,9 X 100 / 34,6 = 43,06 %
K 3,4 X 100 / 34,6 = 9,83 %
Du finner at % av energien (kcal) blir slik:
Du ganger med 4 for P, 9 for F og 4 for K.. og finner energien for de tre. Så ganger du med 100 og deler på 213 (den totale energien) Da får du % av energien for P/F/K.........
16,3 X 4 = 65,2 ( energien for P) 65,2 X 100 / 213 = 30,61 %
14,9 X 9 = 134,1 ( energien for F) 134,1 X 100 / 213 = 62,96 %
3,4 X 4 = 13,6 (energien for K) 13,6 X 100 / 213 = 6,38 %
Forbehold: ....Om ikke alle % blir 100% er det fordi dette er avrundede tall :p
Cyan sa for siden:
Jeg mistenker at du kanskje ikke finner helt frem på diett.no? Du har kanskje funnet frem til kakediagrammet som gir deg prosentandelen av de ulike næringsstoffene, men vil finne antall gram? Antall gram vil du finne nederst på siden. Evt. kan du velge karbohydrater, proteiner, fett osv i rullegardinvinduet rett over der du legger inn varene.
Hvis jeg har misforstått hva du lurer på får du lese og lære av Bestemamma :)
sunny1980 sa for siden:
f.eks. her under: )% karbohydrater hva forteller det meg egentlig i reelle karer som skal telles?
Fett 62 % Protein 30 % Karbohydrat 9 % Alkohol 0 %
sunny1980 sa for siden:
forresten denne hjalp meg veldig:
lenabeatrice.net/mat-og-helse/hvor-mye/
Cyan sa for siden:
Men hvor mange kalorier er det til sammen da? Må helst vite det for å finne ut hvor mange gram det blir.
Jeg vet ikke helt om jeg egentlig skjønner problemstillingenspørsmålet din? Er det energiprosenter du har regnet ut? Hvordan har du klart å regne ut prosentene om du ikke har telt gram?
Hvis dette er noe du har lagt inn i diett.no og fått prosentene på, så forklarte jeg over her hvor du finner antall gram.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.