< Tilbake til oversikten

Kalorier

Engledans sa for siden:

Jeg er litt forvirret ang kalorier.Jeg har ikke brydd meg om å telle kalorier.Men så i dag var jeg innom en Lavkarbo butikk. Der nevnte jeg at jeg slet litt med å gå ned. Da sa hun som jobber der at det kunne hende jeg spiste for mye kalorier. Hvis en skal gå ned i vekt må en ligge på 1100 kalorier. Jeg ble temmelig forfjamsa, for jeg hadde lest her at en skulle ligge på mer. Så er egentlig totalforvirra.Hva er riktig?

Charlott sa for siden:

Det "riktige" er at det ikke finnes en fasit, noen går ned på lite kalorier, andre får kropp i sparemodusDeLuxe som ikke slipper et gram om kalori-inntaket blir for lavt.

Ergo, det blir helt indivduelt :)

Engledans sa for siden:

hm....hvordan vet en hvilken retning en skal ta da?
og hvordan får en i seg all fettet og allikevel holde seg på 1100 kalorier?

Denne damen sa det på en måte som fikk det til å høres ut som generelt.

Charlott sa for siden:

Jeg hadde ikke gått ned på 1100 kcal uansett hvordan damen hadde lagt det frem ;)

Ikke til å komme fra at det er rimelig varierende kunnskapsnivå på helsekost.

Tråden du linket til viser jo tydelig hvor individuelt kcal og vektnedgang er :)

På 1100 kcal er det fare for at kroppen tror det er hungersnør og tviholder på kiloene, ikke engang Grete Roede anbefaler så lavt inntak, mener jeg å huske.

Eneste måten å finne sin retning på er å finne en kostholdsfilosofi, følge den og se hvordan den fungerer for akkurat deg og din kropp . Stopper det opp må man finne fornuftige/logiske forandringer/løsninger da :)

Nerthus sa for siden:

1100 kalorier blir altfor lite - det anbefales og ikke gå under 12-1300 uansett!
Ta utgangspunkt i hvor mye kal du spiser i dag (og ikke har vektnedgang) og reduser med 3-500 kalorier i et par uker og se hva som skjer. Jeg går bare ned når jeg spiser spisdegslank mat som har rett fordeling av næringsstoffer lavkarbomessig - men som ligger på 12-1300 kalorier i dagsinntak.
Mange her inne har prøvd seg fram når det gjelder mengdeinntak og funnet "sin" inntaksgrense. Spiser du veldig lite fra før av på lavkarbo, kan du jo forsøke og øke på med 3-500 kalorier og se hva som skjer. Noen går ikke ned om de ligger alt for lavt heller - så charlott har helt rett, man må finne "sin" grense.
Jeg regner med at du har eliminert partystopperne, matvarer som kan gi vektstagnasjon, lettbrus, for lite vann og ikke minst noenlunde bra fordeling av næringsstoffer :)

Engledans sa for siden:

Dette var ikke på helsekosten altså, men på en Low Carb butikk. Jeg har kutta knekkebrød en god stund, men hjalp ikke særlig, skal bake opp litt i kveld så jeg har til Dannmarksturen, så får vi se. Er litt variabelt i hvor mye vann jeg får i meg, men jeg forsøker.kansje kutta meieriprodukter en stund? har kutta ned mye på søtstoffer og.

Tirililltove sa for siden:

1100 er jo det Grete Roede hadde for 15 år siden som Max kaloriinntak, idag regnes detnut individuelt selv der.

Alle ansatte i butikker vet ikke hva de selger.

Det beste med denne maten er å slippe kaloritelling synes jeg. Spis når du er sulten og sjekk forholdet mellom fett,protein og karbohydrater.
Man skal heller ikke her spise for mye, men mett skal man være.

Engledans sa for siden:

Er det jeg har gjort til nå, så da fortsetter jeg med det:)

cato sa for siden:

Kva med å auke aktivitetsnivå nokre hakk? Her snakkar folk flest om fett og litt proteiner, partystoppere osv, men mosjon/trening uteblir....

Yrla sa for siden:

Om man tar kroppens signaler på alvor og ikke sulter seg eller spiser til det tyter ut av øra skal kroppen ta til seg det den trenger ved hjelp av disse signalene. Jeg tror ikke den har behov for å vedlikeholde sin overvekt av fettmasse når den får tilført nok fett i kosten. Men det siste har jeg ikke belegg for å si. Jeg bare tenker at kroppen selv vil tilbake til normaltilstand om vi lar den få mulighet til det. Man spiser mindre når man spiser næringstett lavkarbo-mat, noe som også gir et lavere kalori-inntak enn ellers.

Dolsi sa for siden:

Skjønner ikke hvordan dama kunne si det.
Skal man leve på lavkarbo, kutte drastisk ned på både karber og fett, så vil det jo føles som en syk slankekur.
Ingen som er tjent med det :)

nellie sa for siden:

Jeg hadde nok holdt meg rundt 1500 i første omgang. Det er ikke noe vits i å gå ned til 1100 og heller ikke 1200-1300, for den sakens skyld, med mindre man ved mye selvforskning finner ut at det er dit ned man må, for å gå ned.

Jeg ser ikke helt forskjellen på å nitelle kalorier og å nitelle karbohydrater, protein og fett, men det er kanskje noe psykisk som gjør at kaloritelling høres så mye verre ut?

For noen er det ikke nødvendig å holde noe oversikt i det hele tatt, noen kan trøkke i seg ubegrenset og fortsatt gå ned, noen må begrense inntaket litt og noen må begrense det mye. Man trenger jo ikke telle kalorier for alltid, men kanskje noen dager for å kartlegge akkurat hvor man ligger, så man ser om man må ned eller kanskje til og med opp. Er like mange som spiser ketogent og som ikke går ned et gram, fordi at de spiser alt for lite, som det er av de som spiser for mye og ikke går ned.

Photobscura sa for siden:

Denne ekspeditrisa må jo ha hatt overnaturlige evner om hun kunne forutsi akkurat ditt energibehov ... 1100 kcal er uansett stort sett i minste laget for en hver voksen person.
Noen må jo passe på energiinntaket, men har du kontroll på kroppens sult- og metthetssignaler er du godt på vei! :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.