Jeg er fortsatt ny på dette med lavkarbo, og forsøker å finne ut av ting. Har lest utallige tråder nå om at ost er en partystopper for mange, og i boken til Doktor Dahlquist som jeg leser på nå står det samme. Men har noen en ide om hvor stor andel av lavkarboslankere som opplever dette? Halvparten? 25 prosent? Jeg har ikke lyst til å slutte å spise ost, ost er noe av det som jeg ser for meg vil gjøre lchf mulig å holde ut med...
Og er det noen som vet hvorfor ost er en partystopper? Det kan ikke bare være det at det er så energirikt i forhold til grad av metthetsfølelse det gir at folk får et for høyt energinntak?
Hvorfor ost er en partystopper, vet jeg ikke. Men ser at det er sånn for meg. Ikke bare stopper vektnedgangen min opp om jeg spiser en del ost, men jeg går også opp i vekt.
Bruker nå litt ost i matlagingen, men spiser ikke osteknekkebrød og bruker ikke ost som pålegg til noe.
Litt kjedelig ja,men må man, så må man :)
Akkurat hvorfor det er det for mange, vet jeg ikke. Jeg kan bare snakke for meg selv, og jeg har en intoleranse for melkeprotein, så kroppen min klarer ikke å nyttiggjøre det seg på normalt vis. Jeg kan også bli dårlig om jeg spiser meieriprodukter, dårlig mage, rosacea-aktig utbrudd i ansiktet etc. Og for vekta er det en no go. Veldig synd, for jeg eeelsker ost. Det går noe bedre med syrna melkeprodukter, men særlig ost og fløte er verstinger.
Men har du noen reelle problemer med vektnedgangen? Om ikke, så ser jeg ikke noe poeng i kutte ut ost. Vi snakker om et månedslagt platå eller mer, altså.
Dersom du får et platå og mistenker ost, kan du kutte ut oster ala Norvegia i et par uker. Da vil du fort se om det er osten som er synderen.
Smøreoster skal være greit.
Jeg kan spise ost i store mengder uten trøbbel, men når jeg når platåer er jeg mer forsiktig med det meste, særlig ost, fløte, rømme osv. Men de 17 første kiloene gikk jeg ned med mengder av ost:) gulost, brie, nøkkelost osv
Kanskje det er defor jeg ikke går ned i vekt, da.. Eller kommer i ketose.. Fått sååå dilla på gräddost serru.. Det er jo så godt..
Jeg har i likhet med Photobscura intoleranse for melkeprodukter, men har liksom "glemt" det litt nå siden jeg ikke blei dårlig i magen slik jeg bruker..
Men ost er en partystopper jah.. Hm...
Ost er noe av det viktigste i kostholdet mitt . jeg simplthen ELSKER ost!!!
Og heldigvis er det ikke en partystopper for meg!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.