< Tilbake til oversikten

Oppbevaringløsninger for egg

Marianne sa for siden:

Ønsker forslag til hvor man kan oppbevare egg framme på kjøkkenbenken.

Praktiske, men ikke minst estetiske oppbevaringsløsninger. Noen som har bilder av det de bruker hjemme? Eller bare forslag til noe kult?
[color=teal][/color]
Og det samme med frukt!

Aline sa for siden:

tips (har ikke prøvd det, men.

mal en eggekartong i en av fargene du har på kjøkkenet/ dekke med stoff.

klipp og kanskje fil kantene pene.

ka du syns?

evt. ha de i en fin kurv?

Amica sa for siden:

Trodde egg måtte stå kjølig jeg :rodme: Kan di altså stå på kjøkkenbenken? Har dessverre ikke noen løsninger, Marianne! Håper noen andre har det :ja:

Aline sa for siden:

joda, egg holder seg fint i romtemperatur :)
de er lettere og arbeide med også, hvis du koker egg som har somtemperatur, så er de lettere å skrelle :)

Albertine sa for siden:

Hvis man bruker eggene kjapt er det ingenting i veien for at de står i romtemperatur. De holder seg bedre hvis de står kjølig da.

Egg i en kurv høres veldig koselig ut. Jeg skal snakke med Istvan om hva de gjør i Kroatia.

Iset sa for siden:

Oj det visste ikke jeg heller. Hvor lenge holder de seg i romtemperatur da? Til datoen?

Aline sa for siden:

ja, tror det er sånn, at de kan stå minst to uker over dato i kjøleskap :)

Anne sa for siden:

Sng egg og oppbevaring:

Sakset denne fra Opplysningskontoret fro egg...

Knapt med egg

De siste par årene har det vært knapphet på egg rundt jul og påske.

– Forbruket har økt mer enn kapasiteten. Selv om hønene får leve lenger og slaktingen foregår etter de store høytidene, kan det bli knapphet på egg også i år. Årsaken er EU-regler om holdbarhetsmerking av egg, sier Kringlebotn.

EU har pålagt Norge å redusere den oppgitte holdbarhetstiden fra 45 til 28 dager.

–Norske egg er like gode selv en stund etter at holdbarhetstiden er gått ut. Men husk å oppbevare eggene i kjøleskap, sier hun.

Salmonellafritt

Frykt for salmonella er årsaken til den korte holdbarhetstiden for egg i EU.

– Norske egg har aldri forårsaket salmonellasykdom. Derfor slår EU-regelverket urimelig ut her i landet. I Norge er eggene av høy kvalitet og får riktig kjøling under transport og lagring fra gård til butikk, mener Kringlebotn.

I mange andre land er situasjonen en helt annen.

–Egg og fjørfekjøtt er årsak til salmonella i mange land. Ofte blir forbrukerne advart mot å spise egg og eggretter som ikke er varmebehandlet. Det problemet har vi heldigvis ikke i Norge, sier Kringlebotn.

Fakta:

Gjennomsnittsegget veier 63 gram og består av rundt 57 prosent eggehvite, 33 prosent plomme og ti prosent skall.

Pianoman sa for siden:

Egg i riktig temp. kan ha en holdbarhet intil 2 år!! Dette sier EggForsk. Grunnen til at EU sier at holdbarheten er mindre er at i EU land er ikke butikkene pålagt å oppbevare eggene i kjøl. Jeg har spist egg som er over 6 mnd. gamle. Like gode.

Utrolig men sant.

Marianne sa for siden:

Eh...jeg vet at man kan oppbevare egg på kjøkkenbenken folkens! Jeg gjør det...:o
Bare ønsket å finne en kul/trendy/koselig oppbevaringsløsning for egg og frukt.

Forslag fra Albertine er kurv (eller var det forslaget fra Istvan?)
Så da har jeg altså ett forslag, men kurv har jeg selv tenkt på (men takk for tipset).
Noen som har andre kjøkken-tøffe-interiør forslag?

Trau-vase-vinkasse-glassbolle ???

Aline sa for siden:

kremt, kremt... ;) synes nemlig at jeg var ganske lur :D

Marianne sa for siden:

Eh...DEN hadde jeg fortrengt! :eek:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.