Hvis man har drukket mye i løpet av en dag og tisser på stix på kvelden og får utslag - vil det si at man er i ketose uansett?
Hadde en sukkerglipp på lørdag og hadde da kun vært i ketose i 4-ish dager. Fikk likevel utslag dagen etterpå, på mange stix (testet hver gang jeg gikk på do igjennom hele dagen og alle dagene etter fram til i dag).
Betyr dette at jeg er i ketose? Er litt forvirra, siden jeg spiste ganske mye sukker på lørdag :o Er back on track nå, men lurer på om jeg gikk ut av ketose i det heletatt siden jeg har hatt utslag på stix hele veien..
Du skal kun teste om kvelden minst 2 timer etter sist måltid!
Alt utslag er da nok utslag og du er i ketose, eller du har i såfall ketoner i urinen din. Drikker du mye vann kan urinen vannes ut for ketoner og ikke gi utslag, men allikevel være i ketose. Noen har høyere toleranse for karbo enn andre, så det at du spise en del sukker er ikke nødvendigvis en direkte link til å ha falt ut av ketose, men det er det som skjer som regel ja.
om du tester midt på dagen eller rett etter et måltid så kan du få feilaktig utslag. Uansett så burde du bare legge testene på hylla, det skaper unødvendig mye stress og kan gi deg feil resultat. Dersom du greier å kjenne igjen på kroppen når du er i ketose og ikke så det det beste. Går du ned i vekt så er jo alt slik det skal være!
Men test 2 timer minst etter kveldsmat, så får du se om du har ketoner i deg eller ikke :) Har du ketoner så kan du tolke det som ketose ja.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.