trude.lutt sa for siden:
Skal ta blodprøve i morgen etter dose endring av Fluoxetin. Føler meg ikke i form, og vil be om en full sjekk, men vet at det er best om jeg kommer med det jeg vil sjekke. Fritt T4 og Fritt T3, TSH, B12.........hva mer?
trude.lutt sa for siden:
Skal ta blodprøve i morgen etter dose endring av Fluoxetin. Føler meg ikke i form, og vil be om en full sjekk, men vet at det er best om jeg kommer med det jeg vil sjekke. Fritt T4 og Fritt T3, TSH, B12.........hva mer?
Nerthus sa for siden:
Legen din vil kanskje ha noen tanker også - men en generell vitamin-/mineralstatus er jo alltid grei og ha med seg :)
BenteR sa for siden:
og ikke minst jernlageret....
smgj sa for siden:
D-vitamin.. er den lavt i området nå trenger du både sol og tilskudd... Kolesterol kan si noe om effektiviteten til stoffskiftehormonene dersom du bruker det. Om det derimot er på mistanke om problemer med stoffskiftet så be også om en anti-tpo-prøve.
... og nå ser jeg at du antakelig både er stukket og plastrert for lenge siden... :D
milena sa for siden:
Jepp, her var det en del forslag. Jeg skal også inn og spørre om blodprøve snart. Etter en nedgang på nesten 40 kg på 6 måneder har jeg den siste tiden vært slapp, motløs og mistet mye hår (og da mener jeg MYE). For ca 2 måned siden tok jeg en sånn generell prøve som viste litt forhøyet kolesterol og ferritin nivåer helt i bunn av skalaen (ganske mye lavere enn det jeg har lest rundtomkring er annbefalt, men høyere enn referanseverdien). Fra før av så har jeg tatt multivitamin og magnesium på kvelden. Og så begynte jeg å ta b-vit, jern og c-vit. Symptomene har ikke blitt bedre. Så, da tenker jeg å skjekke igjen. Forslag til hva jeg bør spørre om. Legen min er ganske grei til å gjøre det man spør om, men har ikke så mye initiativ selv...
Kitt sa for siden:
Bestill time tidlig på dagen så du kan møte fastende i hvert fall.
Full ernæringsstatus, elektrolytter, stoffskifte, alle jern/Hb- prøver, blodsukker (vanlig + langtids), senkning(ikke crp), kolesterol, folat, ........
Det ligger en del tråder her inne om akkurat dette med hvilke blodprøver som bør sjekkes. du kan jo lete litt og se om du finner noe du tenker er lurt å få sjekket!
milena sa for siden:
Grønn prikk gitt! Takker og bukker!
milena sa for siden:
Kopiert fra min journal:
Jepp, da har jeg fått svar på blodprøvene tatt for noen dager siden. Fikk sms om at alt var i orden. Gikk ned og henta alle resultatene og ble litt forbannet:(. Kan være at jeg ikke skjønner alt, men når problemet mitt er at jeg er svak og mister masse hår så kan da ikke disse resultatene si at alt er ok:
S-jernmetting 13 (ref. 10-50)
B-Hemoglobin 12,7 (ref. 11,7-15,3) - men har bare blitt lavere på tre forskjellige tester)
S-jern 7,6 (ref. 9-34)
S-ferritin 25 (ref. 15-200) - siste resultat var 17, men jeg har siden tatt doble doser Hemofer jerntilskudd sammen med C-vit
S-jernbindingskap 58 (ref. 49-83)
Alle de andre resultatene er bra. Kolesterolet har blitt normalt igjen. HDL på vei opp og LDL på vei ned:). Folat over 45 nmol/L.
Vet ikke om jeg skal øke dosen jern, det blir liksom litt for dumt - føler meg ikke vel med å selvmedisinere. Skal ta litt sol framover og se om det hjelper både fysisk og psykisk.
Edit: Har lest meg litt opp nå og skal prøve med en litt større dose jern og se om det hjelper. Det jeg har tatt til nå har vært veldig svakt. Men, alle tips mottas med takk!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.