< Tilbake til oversikten

Går symptomene aldri over?

fleur78 sa for siden:

Jeg går på moderat lavkarbo (ca 70-80) gram daglig i ukedagene og søndag. Lørdager spiser jeg hva jeg vil. Allerede når mandagen kommer sliter jeg med voldsom hodepine, svimmelhet, kvalme og slapphet. Sånn er jeg hver dag, helt til lørdagen. Da har jeg masse energi. De sier jo at det skal gå over etter et par uker, men må jeg på en måte starte på nytt hver uke ettersom jeg spiser normalt på lørdager? Isåfall rekker jo aldri symptomene å bli borte. Tror ikke jeg orker dette mer jeg. Ps. Tar vitaminer og drikker mye vann

Georgine sa for siden:

Det virker som om du går inn og ut av ketose ukentlig og da vil du nok oppleve dette.

Noen havner i ketose ved så mye som 70 - 80 gram og du er tydligvis en av de.

Men det er jo bare å begrense seg på lørdagene og? Og lage god lavkarbomat i steden for å kunne spise høykarbo?

fleur78 sa for siden:

Lavkarbo for meg var egentlig bare en test og kriteriet var at jeg skulle spise hva jeg vil på lørdagene. Elsker å bake og baker hver lørdag. Så jeg kommer ikke til å spise lavkarbo på lørdagene uansett. Må jeg da regne med at symptomene alltid vil komme og gå slik da? Isåfall er ikke lavkarbo noe for meg

Euphita sa for siden:

Da er nok ikke lavkarbo noe for deg nei.
Høres ut som du er inn og ut av ketose hver uke. Det er vel heller ikke spesielt sunt å hoppe inn og ut av ketose så ofte. Hva med å ligge litt høyere på karbene i ukene da? Det heter seg vel at lavkarbo er under 150 g karber om dagen, om du ligger på rundt 100 er du kanskje ikke i ketose og slipper dermed disse plagene? Kanskje?

fleur78 sa for siden:

Ok jeg trodde ikke man kunne være i ketose på så mye som 70-80 gram, men der tok jeg feil...Mulig jeg er i ketose da og det var aldri intensjonen min. Hvis det heller ikke er bra for kroppen å hoppe ut og inn slik, skal jeg trappe opp karboen ja og se om det hjelper. For det er vel bare ketose som ikke er bra å hoppe ut og inn av? (Hvorfor det egentlig?)Hvis jeg spiser f.eks. 120 gram karbo daglig i ukedagene og hva jeg vil på lørdagene så er det vel ikke noe farlig?

Nerthus sa for siden:

Det er nok lørdagsmaten som gir dårlige mandager... etter min mening er ikke 70-80 gram karbo moderat heller, da er fedon lindberg mer i den kategorien. Hva med og sjekke ut hans kosthold istedet?

Lørdager fyller du opp glukoselagrene i kroppen, og søndag/mandag opplever du igjen abstinenser pga lavkarboen etter lørdag...

Du trenger ikke være i ketose for å oppleve dette - så lenge kroppen din fettforbrenner pga lite karbo ellers, blir det litt berg-og dalbane for kroppen din. For ikke snakke om muligheten for å faktisk legge på seg om man ikke er forsiktig med fettinntaket de dagene du spiser mye mer karbo :)

Symptomene ville gått over etter et par uker om du hadde droppet lørdagsinntaket av høykarbo... slik du spiser nå begynner du på nytt igjen hver eneste søndag...

fleur78 sa for siden:

Ja har tenkt litt på Fedon kosthold. Hvor mange gram karbo ligger det på sånn ca? Eller teller man kanskje ikke karbo der?

Det var dette jeg fryktet! Så da starter jeg altså på nytt igjen hver uke og opplever startsymptomene hver gang? Ikke rart symptomene ikke forsvinner da. (selvom jeg strengt tatt bare har gått på lavkarbo 1,5 uke etter at vi var på ferie)

Nerthus sa for siden:

Fedon er mer lav GI på de karbohydratene man spiser. Mye likt generell lavkarbo, du finner bla eget fedonbrød i butikkene. Ellers kan man spise mer av fullkornsris/pasta, bønner, linser osv enn på et generelt lavkarbokosthold.
Men nå er det slik at det er heller ikke her anbefalt med høyt sukkerinntak såpass jevnlig som en gang i uka, de aller fleste kan oppleve og bli uggen/dårlig når kostholdet til vanlig er stabilt og moderat og man skeier veldig ut en dag. Tenk feks alkohol, drikker man skikkelig hver lørdag blir gjerne de to første dagene litt ugne ;)

Skal du ikke ned i vekt - ville jeg kanskje spise mer Fedon med tilhørende fettinntak, og selv om livet av og til blir bedre med gode kaker og godteri, så kan man jo kanskje begrense det i større grad både på mengde og hvor ofte man spiser slik?

Det stemmer. Nå vet ikke jeg hvor mye du vet om hvordan lavkarbo virker, det hadde kanskje vært en ide og sette seg inn i hvordan lavt karboinntak gir lavere insulinutskillelse og dermed setter i gang forbrenning av kroppsfett. Høykarbo trigger blodsukker og insulinutskillelse og det er så godt som umulig og forbrenne kroppsfett hvis du har spist høykarbo - siden tilstedeværelse av insulin gjør at fett ikke kan komme ut fra fettcellene.

Ta med at det finnes et UTTALL av kakeoppskrifter uten sukker der ute, i tillegg til masse annet lavkarbo-snadder som du kanskje heller kunne forsøkt og spist istedet for høykarbo noen lørdager. Tja, de smaker ikke like godt vil du kanskje si, men har man spist lavkarbo uten å skeie ut noen uker, vil de høykarbokakene du elsker i dag smake ekstremt søtt og klissete etterhvert ;)
Test ut Helles nøttemarengs med gul krem (ligner på suksessterte) og prøv selv ;)

Er det vektnedgang du er ute etter - anbefaler jeg personlig og sette deg et vektmål og la være og skeie ut på lørdager til du når målet. Når målet er nådd, kan du heller innføre slike dager slik at det er lettere for deg og fungere på det kostholdet du har valgt :)

Dolsi sa for siden:

Spørs om du bør ta et valg da ja. Enten så må du gå over til noe annet, eller leve med bivirkningene av å gå inn og ut av ketose.

Selv velger jeg å leve konsekvent på lavkarbo. Både pga jeg vil ned i vekt og pga jeg får så innmari vondt i hodet når jeg går inn i ketose. :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.