Jeg syns det blir noe nesten hver dag, som har noe søtt i seg. Og jeg har begynt å lure på om det egentlig er ok? Har ikke slitt med noe stopp i vektnedgangen enda, men det er litt tidlig å si egentlig.
Det er snakk om 1-2 ss splenda hver dag. (Begynner med stevia så fort det kommer i posten.) Det er i eksempelvis frokostpannekake, yoghurtblanding jeg lager selv, is, bær med fløte og søtt på...
Burde jeg droppe sånt til hverdags og heller la det være helgekos? Hva gjør dere og merker dere noe på vekten, med eller uten søtningsmidler?
Jeg behøver ikke søtningsmidler for å kose meg, har nesten sluttet å drikke brus og mørk sjokolade, kan gå ukesvis gjerne ett par måneder mellom hver gang jeg kjøper inn.
Tidligere brukte mange suketter i te’n men sluttet da jeg trodde det kunne være en mulig partystopper… og da det gikk så greit så jeg ingen grunn til å starte med søtningsmidler igjen. Så jeg bruker ikke søtningsmidler i krem, CC m/fløte eller ’mock danish’… min boks med splenda varer så lenge at den er gått ut på dato lenge før den er oppbrukt.
Jeg bruker et par dråper stevia i kaffen min hver dag. Og akkurat nå har jeg noe mørk sukkerfri sjokolade i skapet, men den var rett og slett så mektig at jeg ikke får spist den opp. Bruker og en dråpe eller to med søtt når jeg lager en del matretter, da jeg lager mye asiatisk mat, og alle smakene må harmonere.
Hos meg går det veldig i perioder - ofte sammenfallende med syklusen :rolleyes: Har stort sett hatt jevn vektnedgang hele veien likevel - mulig jeg hadde gått noe fortere ned ute, men det får jeg jo ikke vite :p Men jeg reagerer litt på søtstoffet, så hos meg begrenser det seg ganske naturlig - blir fort oppblåst og får mageknip av de fleste typer kunstig søtning jeg har prøvd.
Sålenge man ikke opplever søtsug og sprekk så skal det ikke være noe problem, ser noen få her sier de har opplevd små blodsukkerstigninger etter inntak av søtstoffer, men jeg ser uansett på dette som uproblematisk da det var snakk om realtivt små økninger.
Man bør dog være forsiktig ift mengde og noen ift tilbredning, aspartam skal ikke varmes opp samt at man bør drikke maks 2-3 liter brus med det pr dag. Sukralose, stevia og sukrin etc er det såvidt jeg vet fritt fram med såfremt det ikke blir en pasrtystopper pga søtsug eller lignende :)
Går veldig i perioder her også:) Men holder det mest til helgene i de periodene da. Min store svakhet her i livet og det jeg virkelig har spist meg opp på er sukkerholdige ting, så da blir det litt feil for meg å ta litt hver dag. Blir på en måte bare å opprettholde uvanen, for meg.
no.wikipedia.org/wiki/Sukralose er søtningsmiddel ja, modifisert sukkeralkohol om jeg ikke husker feil. Stevia\sukrin er uansett førstevalg i mine øyne :) Håper vi får steviasøtet cola her og snart!
Sånn litt på siden så leste jeg her i går, på en lavkarboblogg faktisk, at kunstige søtningsmidler gir større sjanse for å legge på seg visceralt fett, altså fett rundt de indre organene, enn vanlig sukker gjør, så lenge man holder sukkerinntaket til sjeldenhetene vel og merke.
Husker ikke hvilken blogg det var, men det var nå en eller annen tungvekter. Andreas, Espen eller whatnot, skal finne den.
Nå spiser jeg en del SUKRIN jeg da, fordi jeg spiser en del kanel, sukrin og smør pga preggerscravings. Sukrin er jo naturlig, men må si at jeg ble liiiitt skeptisk.
Personlig ønsker jeg et kosthold som ikke inneholder så mye søtt, og vil venne meg av fra søtsmak uansett om det er fra sukker eller kunstige søtningsmidler. Så jeg prøver så godt jeg kan å holde meg unna, men det kan bli opptil 1 til 2 0,5l med lightbrus i løpet av ukedagene, og omtrent alltid på lørdager. Lager stort sett aldri noe med sukker, sukrin eller splenda, og spiser vanlige desserter/kaker ol lagd med sukker dersom jeg blir tilbudt det en sjelden gang. Koser meg heller med en kaffe latte med h-melk i stedet for noe med søtt.
Innimellom har jeg uker der jeg drikker lightbrus oftere, og da er det mye vanskligere å la være å kjøpe det hver dag enn det er når jeg nesten ikke drikker det.
Dette syns jeg høres kjempemye ut!! :eek: Glad je gikke drikker brus i det hele tatt jeg, kun vann.
Ellers er jeg enig med dere helgekoserne, jeg vil dit jeg også...er litt for avhengig av noe bær med fløte eller yoghurt med bær osv, om kvelden. men det er jo bare tull. Burde heller ta en neve nøtter...men så kjedelig da gitt. :o
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.