< Tilbake til oversikten

Tips for mat på båtferie?

lazyme sa for siden:

Startet opp på ketolysekuren igår (igjen)og har ett lite dilemma..

Skal være noen uker i båt i sommer og funderer litt på hvordan/hva jeg skal spise... Med ingen frys og liten plass i kjøleskap til alt av grøntfor osv jeg trenger (går gjerne mange dager mellom hver handlemulighet) i tillegg til bare ett enkelt gassbluss å lage mat på, ser jeg for meg at det kan bli en utfordring....Tenkte å lage meg opp en god haug med knekkebrød før jeg drar, men når det er tomt så sliter jeg litt...

Nå var det litt fristende å utsette alt til etter ferien men jeg prøver å ikke la meg stoppe av det :)

Noen som har noen erfaringer eller tips?

Kitt sa for siden:

Du trenger jo ikke utsett alt, bare kjøre lavkarbo så godt du klarer i ferien. Hold deg unna de verste karbobombene så langt det lar seg gjøre, så er du jo allerede ferdig med abstinensene til du skal over på ketolyse etter ferie!;)

sistegang sa for siden:

Jeg har med meg en haug med knekke brød, ei spekeskinke, masse egg, skinkebokser, minimais, sjampinjonger og wokblanding. I fjor blei det mange frokost og lunsj som bestod av eggehakk og spekeskinke. Så når jeg fikk mulighet til å handle salat, blomkål, brokkoli og tomater, fråtsa jeg i det før det blei boksmat og eggehakk igjen.

Foksy sa for siden:

Makrell i tomat tåler romtemperatur, småbokser med leverpostei, svolværpostei... spekeskinke var et godt tips også! Om du får plass til majones i kjøla så kan det brukes på knekkebrødene for å få opp fettprosenten. Et glass Cocosa, det tåler også romtemp. Den kan du bruke på knekkebrødet, i kaffen og jeg har hørt noen som tar en t-skje bar (men det orker ikke jeg).
Jeg bruker lavkarbobrød også jeg da. Det metter godt! Egg tåler å stå på benken et par dager, og metter godt som frokost/lunsj osv..

Når de andre spiser ris/potet/pasta kan du spise litt mer smør på så det metter mer? Tomater, stangselleri og sikkert en del andre grønnsaker tåler romptemp et par dager, veldig fint å henge i en luftig kurv inne i båten. Salater er vel det verste å oppbevare sånn sett..Må evt være salat i potte:)

Skal også være endel på båt i sommer, men tror ikke det blir dager mellom hver havn da:)

Charlott sa for siden:

Hadde det kunnet fungere å ha varer i en vanntett sekk og festet den i båten? Rett og slett brukt vannet til å kjøle med :)

smgj sa for siden:

Smør tåler romtemperatur over lenger tid (like lenge som smørboksen varer når vi er på tur). Bare ikke la den stå i sola. Grønnsaker har også overraskende bra holdbarhet bare de får luft. Avokado, tomat, paprika og kinakål (og de andre faste salathodene) går fint noen dager. Alternativt kan du ta med hodekål og en osthøvel og høvle av "salat". Egg holder også fint i romtemperatur. Alt som finnes på tube/i boks. (Makrell i tomat/sardiner/tunfisk/sjampinjong osv)

Sørg for at kjøttet du spiser er energitett (har en del fett) slik at du får mye energi av lite plass.

Lykke til - det går fint bare du forbereder og tenker litt gjennom på forhånd.

lazyme sa for siden:

Jippi!! Her var det mange gode tips :)

Har faktisk ikke tenkt på hverken hermetikk eller skinkeboks feks. Eller tipset med hodekål og ostehøvel: Genialt! Tenker det nok skal gå bra likevel med litt planlegging. Takk til alle for gode råd og vink :)

annex sa for siden:

Torskerogn på boks, stekt i skiver med remulade og sitron...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.