jeg er ny på dette og synes det er vanskelig å skille mellom de karbene som skal telles med og de som ikke skal det. For eks sukker er jo noe som helt klart skal telles og linfrø og sukrin skal ikke telles med fordi de ikke blir fordøyd, men hva med andre ting? Er det en magisk formel for hva slags mat man skal telle med og ikke eller er det bare noe man må pugge?
Mottar gjerne tips på flere matvarer der karbene ikke skal telles med også...
Det er ikke så ille mange varer man ikke skal telle karbene i. Er vel linfrø og sukrin sånn ca. Også noen andre søtstoffer, men det diskuteres i det vide og det brede om dette er reellt..
Kjøper du varer fra f.eks USA, på nett, så skal du trekke i fra "dietary fiber". Dette er allerede trukket fra på Norske matvaredeklerasjoner.
hva er egentlig poenget med det svaret ditt?
jeg skjønner at folk ikke lenger vil svare i innlegg når en skal "arresteres" hele tiden.
jeg vet ikke hvorfor du mener sukkeralkoholer skal regnes med, men det er vel egentlig ganske dumt at du skriver slik forvirrende opplysninger uten å dokumentere dette.
For oss nybegynnere så blir det håpløst å finnt ut av ting og tang om vi skal forholde oss til en masse protester som ikke dokumenteres.
Jeg har faktisk målt mitt blodsukker flere ganger etter inntak av sukkeralkoholer og det merkes i alle fall ikke på mitt blodsukker så jeg trekker dem av med god samvittighet.
Eh, skjønner ikke heeelt hva som var så ille galt med svaret mitt, jeg? Det er noen som reagerer på sukkeralkoholer, så da er det litt vanskelig å si 100% sikkert at ikke man skal regne med karbohydrater i sukkeralkoholer. Det er dokumentert av de som reagerer med blodsukkerstigning på det, mer kan jeg ikke si, desverre.
Jeg sa bare at man får velge hvem man vil høre på, selv. For det må man desverre når alle "beviser" forskjellige ting.
Det merkes på mange andre sitt blodsukker derimot og da er det ikke riktig for alle og trekke fra sukkeralkoholer blindt.. Noen sukkeralkoholer kan trekkes bort på noen, ikke på andre, noen blir delvis tatt opp etc.. Jeg regner fulle karbs på de fleste sukkeralkoholer selv. Bedre førevar enn etterpåklok
Det er helt korrekt at det diskuteres i det vide og brede, ser ikke helt feilen i at det blir opplyst? :)
Om du søker litt rundt her vil du se det er type sukkeralkoholer som det viser seg blir tatt delvis opp allikvel, flere har målt blodsukkeret etter inntak av ulike sukkererstatninger og har fått stigninger.
At du ikke får stigninger er kjempebra for deg, men desverre ikke noe som gjelder alle :)
Hadde ikke ICE nettet her vært så tregt skulle jeg gjerne ha funnet dokumentasjon til deg, for den finnes :)
en får stigninger i blodsukkeret av mye lavkarbomat også. Vi stiger i blodsukker av forskjellige matvarer, sånn er det bare og dermed ikke farlig og sånn at vi ikke kan spise dem. Det vi stiger veldig mye av bør vi holde oss unna, det er klart.
Men om en skal ta med alt som en og annen reagerer på så er vel egentlig snart alt NEI mat. Jeg synes vi kan forholde oss til det som er dokumentert og så får vi godta at vi alle er ulike, en regel er aldri uten unntak, men om vi skal dra det frem hver gang noen spør så blir det jo kjempevanskelig for nye å finne ut av ting, en blir bare forvirret av sånne svar som:
det diskuteres i det vide og det brede
eller
ja man får selv velge hvem man skal tro på
enten synes jeg man skal legge ut dokumentasjon på dette, eller i alle fall forklare hva det går i så den som spør etter hjelp kan skjønne hva det handler om, og ikke bare bli sittende med masse påstander som en ikke vet helt hvordan en skal forholde seg til. Det gjør en vanskelig sak enda vanskeligere synes jeg.
(men nå skled denne tråden egentlig helt ut og diskusjonen burde kanskje heller fortsatt i egen tråd så vi ikke ødelegger tråden?)
Jeg slenger ikke ut udokumenterte påstander og at man må velge hvem man skal høre på er noe jeg sier på bakgrunn av at folk har forskjellige erfaringer med dette, og det er tross alt litt viktig å vite at ingen av oss sitter på noe fasit. Hverken jeg, de som får blodsukkerstigninger av maltitol eller legen din. Til syvende og sist må man bare velge hvem man skal høre på og underbygge det med egne erfaringer.
Må si jeg synes du har en litt pussig vinkling, du vil ikke at det skal opplyses at enkelte får blodsukkerstigning av sukkeralkoholer fordi det er enklere å ikke vite det? ;) Det burde være i alles interesse, og da særlig for de nye, å vite at man bør være forsiktig med sukkeralkoholer, at kroppen kan ta dem helt eller delvis opp og forårsake stigninger?
Du kan dokumentere at man IKKE får stigninger så kan jeg dokumentere det motsatte. Så er man like langt...
Takker for den. Ufin synes jeg den er, men det har jeg opplevd flere ganger her inne så jeg kjenner jeg ikke tar det så alvorlig lenger. Jeg logger heller av for en stund.
Jeg har som jeg prøvde å få frem ikke noe i mot at det kommer opp at noen reagere på det ene eller det andre, men jeg synes da at de som kommer opp med dette kan dokumentere eller i det minste skrive mer hva de mener enn en kort linje som eks: at dette diskuteres, eller at en får tro den en vil
Men jeg er ikke interessert i å lage en krangletråd ut av denne tråden så jeg kommer ikke til å svare mer. Jeg setter punktum her og håper at det nye medlemmet ikke blir redd for å lage nye innlegg eller svare selv i tråder etter å ha lest svarene i denne tråden.
Det er en måte å svare på for mange her inne, som gjør at man vegrer seg for å skrive. Ikke sikkert det er bevisst, men veldig mange brukere av forumet har en ganske så nedlatende måte å snakke til folk på.
Nå blir dette langt på sidelinja, men synes du helt seriøst at Nellie og/eller jeg gikk over streken her? Har vært aktiv bruker her i snart 2 år, har definitivt ikke merket noe til "mange brukere av forumet har en ganske så nedlatende måte å snakke til folk på." Tvertimot!
Å si at alle sukkeralkoholer kan trekkes fra er feil, det ble vedkommende gjort oppmerksom på på en ryddig måte.
(enda mer på sidelinja, kjenner jeg blir noget oppgitt over mengden ømme tær her for tiden, det er uhyre sjeldent det er person det går på, men sak, altså lavkarbokosthold. Hvorfor skal man da ta ting så himmla personlig?? )
Unnskyld, ikke meninga å herpe tråden din :o :blomster:
Men, her finner du litt mer info om noe av det som ble diskutert, søtningsstoff , en artikkel fra diabetesinfo :)
Håper du ble litt klokere, tross alt ;)
jeg er ikke helt med på dette ikke telle å telle greiene, fersk i gamet ;)
Men var på butikken å kikket på splenda og der sto det over 90 karbo pr 100 så det kjøpte jeg hvertfall ikke hihi
men kunne jeg kjøpt det alikevel da eller ?
Innrømmer mer enn gjerne at jeg kan være tett i kjeften, brå og udregelig innimellom, men det får være grenser for hva folk klarer å ta i værste mening?
Det er fakta at man må velge seg ut hvem man hører på, siden alle sier forskjellig hele tiden. Noen velger å stole på legen sin, noen velger å stole på den, noen på den. Var til og med et smiletegn der for at det ikke skulle se frekt ut, så vet ikke hva mer jeg kunne gjort, jeg.
En STOR spiseskje splenda veier i underkant av 3 gram....så det er ikke mye man bruker. I tillegg kan de fleste la være å telle med dette siden det ikke gir blodsukkerstigning...
Jeg syns ikke det var ille, men jeg skjønner at hun reagerte likevel. Jeg snakket like mye generelt, etter å ha stusset litt over tonen iblant. Ikke noe å gjøre noe stort nummer ut av, absolutt ikke.
10g splenda er ca 10g karbohydrater, men det søter like mye som 100g sukker. Så heller 10g karbohydrater enn 100g karbohydrater. Ikke det verste søtningsmiddelet, men langt fra det beste også. Jeg går heller for sukrin, stevia, flytende natreen, xylitol og slikt. Og man bør helst bruke flere søtningsmidler slik at ikke ettersmaken til hver av dem blir så fremtredende.
Splenda er 99,99% maltidextrin og 0,01% sukralose eller noe sånt. Maltodextrin påvirker blodsukkeret ganske mye... Så jeg vil si at man lurer seg selv hvis man trekker fra de karbohydratene. Men om man kan spise det eller ei, det spørs jo på hvor streng lavkarbo man spiser. De i øvre skiktet av lavkarbo spiser jo honning, fruktose og slikt.
Vel, jeg satt det smiletegnet der for at det skulle se hyggelig og ikke nebbete ut, så da får kanskje folk se litt på hvor mye de har lyst til å tolke alt mulig som blir skrevet, hele tiden. Vil man, så er det ikke noe problem å lage en hel svær dramahistorie ut av et vennlig råd eller et enkelt svar.
Så rart. Vi har målt her på tre forskjellige personer uten den minste blodsukkerstigning. Den ene personen har diabetes og har fått beskjed av legen om å bruke dette. :confused:
Og maltodekstrin har en GI på 105 (noen steder har jeg sett 135 også). Som er horribelt. Druesukker har GI på 100. Så at den ikke gir noen blodsukkerstigning høres rart ut. Men altså, hvis man bruker 3g splenda så er det jo snakk om 3g karbohydrater så det blir jo likevel ikke store GBen. Men finnes det bedre alternativer? Absolutt.
jeg hater den kalde smaken som sukrin gir :o, så jeg blander splenda og sukrin, ca dobbelt så mye sukrin som splenda, og da får jeg bort den kalde smaken. Jeg har målt blodsukkeret mitt mange ganger etter å ha spist noe med splenda i men har ikke hatt noen større blodsukkerstigning enn jeg har til ett vanlig måltid.
har til og med prøvd med splenda over jordbær og krem og målt meg og går ikke mer opp en med ren sukrin over jordbærne :)
er kanskje forskjell på hvordan vi reagerer på dette?
Kanskje. Men ingen blodsukkerstigning høres jo ikke riktig ut. Jeg vil tro at det betyr lite når det er snakk om noen få gram. Hva med å prøve 20g splenda f.eks og måle blodsukkeret? Da blir GBen mye høyere, så hvis du fortsatt ikke får noe utslag så kan det ikke være høy GI.
beklager om svaret var misvisende, jeg mener ikke at jeg ikke har blodsukkerstigning i det hele tatt, det har jeg etter alle måltider. Men økningen er ikke større om jeg spiser splenda enn om jeg spiser sukrin av en eller annen grunn :)
jeg har aldri spist kun splenda og målt så det er mulig jeg ville reagert annerledes på det, og veldig mye har jeg jo ikke i maten, bruker jo mest sukrin da så mulig det er derfor jeg ikke har noen merkbare ekstra stigning av splenda. Aner ikke men er glad for det i og med at jeg ikke klarer å spise kun sukrin :p
jeg har nettopp spist arme riddere og i den røra var det blanding av splenda og surkin, (dobbelt opp med sukrin i forhold til splenda), og målte meg for sikkerhets skyld men ligger ca der jeg pleier etter ett måltid (mellom fem og seks). jeg har ikke hatt så bra blodsukker på 28 år som de siste månedene på lavkarbo. Det er rett og slett fantastisk. Jeg trenger ingen medisiner for å holde det nede lenger
Greia er at ALLE søtstoffer, utenom sukrin, stevia og aspartam (om jeg ikke tar helt feil) har en GI som IKKE er lik null. Når noe har en gi som ikke er lik null så tas det opp ett minimum av den matvaren i kroppen og gir dermed litt blodsukkerstigning hos mange. Også grønnsaker har jo karbohydrater og gir i teorien blodsukkerstigning.
Nå syns ikke jeg overhode at det er greit å "legalisere" noen søtstoffer whatsoever, da jeg mener at søtstoffer skal man holde til kosedager hvor det skal være noe ekstra (og det er dessverre ikke en vanlig tirsdags ettermiddag) og har man sånne "ekstradager" sjelden kan man like gjerne spise vanlig sukker, gjør ingenting. Min mening. Men dersom man skal spise fløte, bringebær og søtstoff flere ganger i uken så bør man nok holde seg til sukrinen ja.
det der er vel en annen diskusjon :rolleyes: jeg er forsåvidt enig med deg, men klarer ikke leve etter det og har akseptert det, og koser meg litt i ukedagene også, spesielt nå som det er jordbærsesong :p
Selv fikk jeg kjempereaksjon på maltitol da jeg testet det :) så bare magekrampene var nok til å avskrekke meg. Men jeg fikk også en veldig reaksjon da jeg startet med udo's choice etter å ha levd fettfattig i en lang stund. Uvante ting kan gi kroppen en reaksjon fordi den ikke er vant til å bryte det ned.
Jeg har brukt laaaang tid på dette innlegget, og ser at jeg kanskje sporer ut i fra hvor tråden beveget seg ;) men håper det er noe TS eller andre kan ha interesse av.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.