< Tilbake til oversikten

Vektregulerende?

sunshine90 sa for siden:

Jeg har spist lavkarbo i ca 1 måned nå, og er strålende fornøyd!
jeg har ingen ønsker om å gå ned i vekt, da jeg allerede er undervektig i følge min BMI. Grunnen til at jeg endret kostholdet mitt er fordi jeg hadde store blodsukkersvingninger samt mye vondt i magen, men dette har heldigvis blitt mye bedre nå. Den første uken gikk jeg overraskende ned 3 kg, men jeg regner med at dette bare var vann.

Så til spørsmålet mitt; Jeg spiser mye mat på LCHF, sikkert mer enn jeg forbruker og. Det sies at dette kostholdet er vektregulerende, men hvorfor går jeg ikke opp i vekt? jeg veier per idag 52 kg og er 173 cm høy. jeg veide 55 kg før jeg la om kostholdet mitt. jeg ønsker ikke spesielt å gå opp i vekt, men jeg bare syns det er litt rart siden jeg spiser så mye (føler jeg ihvertfall selv:p)

Et eksempel på hva jeg spiser en dag:

Frokost: 2 egg stekt i masse smør med majones og skinke + en kopp kaffe med masse fløte:D

Lunsj: Stor salat med masse ost + bacon/spekeskinke + paprika + tomat + oljedressing

Mellommåltid: et par paranøtter/mandler

Middag: Kylling/kjøtt/fisk med grønsaker og masse saus av fløte/seterømme/creme fraiche

Kvelds: Bær med fløte

Ikke alltid jeg spiser kveldsmat eller mellommåltider, men det pleier å bli mye fløte og smør i løpet av en dag;)

Ellers må jeg bare nevne at jeg ELSKER lavkarbo:D har aldri spist så variert og ikke minst GOD mat i hele mitt liv! så dette er noe jeg kommer til å fortsette med livet ut. jeg har også vært mye plaget med kviser, men de er så godt som borte! Halleluja:p

nellie sa for siden:

Heihei!
Så lenge en spiser "nok", så skal det være vektregulerende, men det tar nok litt tid:) "Nok" kan jo være ganske realtivt også, så kanskje du må regulere litt på inntaket etterhvert. Nedgangen du opplever kan være delvis fordi at hvis du spiste endel karbohydrater før så hadde du endel vann i kroppen, da karbohydrater binder vann. Når de er ute av systemet forsvinner vannet, sånn i første omgang.

Nerthus sa for siden:

Nellie gir gode svar, jeg vil bare si at så lenge du spiser mye og god lavkarbomat og er fornøyd, så får vekta regulere seg selv. Det kan jo hende at den vekta du nå har er den som er riktig for deg også :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.