actually sa for siden:
Hjemmelaget Nugatti
Du trenger følgende:
Hasselnøtter
Kakao/Sjokoladepulver (alt etter egen smak)
Sukrin eller tilsvarende søtning,
Kvalitetsolje
Himalayasalt.
Rist hasselnøtter i ovnen helt til du kan lukte dem,ca 15 min. Du kan også riste noen mandler eller andre nøtter om du vil variere “nugattien”. Når de er ferdige gnir du av mest mulig av det tynne skallet på utsiden. Dette er fordi skallet smaker bittert. Jeg synes det er lettest å legge nøttene i en handduk og gni godt på utsiden.
Hell nøttene over i en food prosessor og kvern de til de “smelter” ned til en myk patè. Skrap ned på sidene om det setter seg fast. Dette tar ca 5 min.
Tilsett sukrin eller stevia, kakao (gjerne rå),en klype himalayasalt og en dæsj kvalitetsolje. Siden dette er ett pålegg tar du den oljen du synes er best på smak. Det finnes bla valnøtt-,hasselnøtt- og mandelolje du kan bruke. Dette er jo tross alt et nøttepålegg. Oljen er mest for å få alt til å smelte sammen. Du kan også bruke nøttesmør om du har det tilgjengelig. Bland dette i ca 1 min.
Du må ha ca dobbelt så mye nøtter som sukrin. Feks. 4 dl nøtter = 2 del sukrin. Du må selvfølgelig smake til da alle har ulik smak. Thats it! Konsistensen skal være som peanøttsmør. Er den for “tørr” kan du tilsette mer olje.
Hærligheten vil holde seg opp til en mnd i kjøleskap og noen dager på kjøkkenbenken. Om du oppevarer den i kjøleskapet er det greit å la den stå litt ute før du bruker den.
Tips:
-Har du stevia dråper med smak kan dette også tilsettes for å variere smaken.
-Tilsett noen dråper vanilje essens eller ekte vaniljepulver.
-Tilsett rå sjokolade laget av rå kakao og kakaofett.-Vil du øke proteininnholdet kan du blande inn proteinpulver med sjokoladesmak.
-Bland med pisket krem og bruk som fyll eller topping i kaker og desserter.
-Denne nugattien kan du bruke på alle slags brød,over is,blande den i yoghurten,smøre di på pannekaker osv. Bare fantasien setter grenser.
-Noe jeg syns er NYDELIG er å hakke peanøtter å ha i. Snickers anyone?
-Har du barn, fyll hjemmelaget “nugatti” i den orginale nugatti boksen. Merker de forskjell om du ikke sier noe?
ENJOY!
Oppskriften fant jeg hos Lovelyliller.com ! :)