< Tilbake til oversikten

Økt sultfølelse

Kathja sa for siden:

Jeg startet på lavkarbo 19 mai i år,har gått ned ca 6.2kg på denne tiden selv om jeg har vært syk i snart 2uker.

Men jeg merker jeg blir mer og mer sulten,enda jeg spiser mye mer mat+fett. Ligger på mellom 70-82% fett ca.

Første tiden var jeg lite sulten,nå har det bare økt og økt.Ikke morro
Kan det være at jeg gjør noe feil?? Jeg trener ikke,går kun tur med vovva

lifejack sa for siden:

Kanskje det er lettere å hjelpe deg hvis du legger ut en typisk dagsmeny eller to?:)
Ellers må jeg få gratulere med et fantastisk vekttap!!!

Kitt sa for siden:

De aller fleste har slike sultedager inimellom!:)
Jeg tolker det som om forbrenningen min virkelig har fått en boost og trenger litt ekstra påfyll!
Har bare var max 2-3 dager av gangen hos meg, kanskje fordi jeg hører på kroppen og spiser "lovelig" mat til jeg ikke er sulten mer hver gang!;)

Kathja sa for siden:

Tusen takk LifeJack ,selv forstår jeg vel ikke at jeg har gått ned hele 6kg. Men morro er det selv om jeg ikke helt kan se hvor de kiloene har blitt borte :rolleyes:

Meny ja :

Lunsj 1 skivelavkarb.brød m gulost smør
middag , stekt ytrefilet av svin 1 stk + 1/2 kyllingfillet bryst ,salat + 5ss peppersaus.
kveld 2 lavkarb knekkis med 4 skiver nøkkelost
**
sen frokost, 3 knekkis /små med nøkkel ost kaffe ,1ts splenda
lunsh, 1 kyllingbryst med peppersaus (3karb) ca 1 dl funsaft
middag, 5skiver laks eggerøre (4 -5 egg ca )

**
frokost : 2 skiver lavkarb brød bremyk smør,2 skiver gulost ,2 skiver nøkkel ost, te,1ts splenda 4 karb
Lunsh 2 knekkis med nøkkelost bremykt 4 karb
Mellom ; 1 sjokoshake protein sak 0,2 karb
Middag ; Kotletter ,salat.

**
I dag :
Frokost : sjoko protein shake : varcil RE ,whey protein ,belgian chocolate 3 dl vann, 2 dl fløte ,2 isbiter = shake

Lunsh : 300 grm kjøttdeig stek med 10skiver gul ost + halvt blomkål hode,kokt
Vann- Kaffe

bruker kun lavkarbobrød (karins) og Knekkis( Nannahs knekkebrød) Drikker mye vann hver dag og min dose kaffe

Kitt : Normalt med slikt altså? Må jo ha ting inn med Teskje og du mener jeg burde øke inntak av mat de dagene jeg er "utsulta som en ulv"

Kan legge til at jeg faktisk er ufør pga rygg og resten av kroppen og rører meg ikke mye -går tur med vovva 2 gr.pr dag ca 40 min til en time av gangen. Har alltid slitt med forbrenninga ,kunne spise 1 eller 2 måltider om dagen og ikke føle behov for mer. Nå har sikkert dette fått en boost og kroppen kansje begynner å virke igjen?

Nerthus sa for siden:

Vet ikke om du bruker diett.no av og til for sjekke hva du spiser, men mitt første inntrykk er at det ser ut til å være ganske lite fett i maten din, og hvis så er det ikke så rart at sulten øker på :)

Kitsu sa for siden:

Enig med Nerthus. Ser ut som det er en del magert kjøtt i kosten din. Mulig du burde prøve å få i deg litt mer fett - fett metter mer og lengre.

Kathja sa for siden:

hmm har brukt diett.no og ifølge den ligger jeg på ca 70-82% fett.Spiser jo mye ost da jeg elsker det :mus:
Men enda mer fett? Øh :eek: Jeg spiser ikke fettranden på maten,hverken skinnet på kyllingen eller remsa rundt kotlettene haha

da må jeg nok i tenkeboksen,for jeg har ikke peiling på hvordan jeg skal få i meg mer enn det jeg gjør i dag.

Dolsi sa for siden:

Det er noen av oss som får negativt utslag på vekta av å spise mye ost også.
Selv har jeg nesten sluttet helt å spise ost pga jeg rett og slett gikk opp i vekt av det.
Spiste en periode mye ost på lavkarboknekkebrød og jeg spiste også en del osteknekkis. Det ble rett og slett for mye så jeg måtte kutte det ut. :)

Nerthus sa for siden:

Hvordan ligger du an kalorimessig da? KAN det hende du ligger litt lavt i totalt matinntak kanskje? Hvis du er sulten, spiser du kanskje generelt for lite? Bare tenker litt høyt :)

Spis når du er sulten, stans når du er mett :)

Kathja sa for siden:

meny 1 Meny 2 meny 3
703 kcal 1110 kcal 1152 kcal

ikke så aller værst høyt ser jeg, men nå har jeg mye å ta av (ned 30kg)

Kitt sa for siden:

Med det lave kaloriinntaket ville jeg ha sultet i hjel og kroppen min ville ha trodd det var hungersnød!:eek:
Ikke rart du er sulten!:eek:

Du skal spise deg passe mett hver gang du er sulten! Så bare sett i gang!:D;):)

Her kan du regne ut hvor mye kalorier du trenger! Du bør ikke ligge mer enn ca 500- 1000 under det!
Jeg har også minst 30kg å gå ned, og bør ligge på rundt 1500- 1700pr dag!

Kathja sa for siden:

men men atte jeg har ikke bevist ligget så lavt asså!!. Jeg har kun gått etter å holde fett mengde og protein nivå på ca anbefalt % :rodme:

og glemt helt å sjekke den derrre kcal /energi saken :flau:

Hmm spiser meg mett hver gang jeg,så jeg forstår ikke helt.Men blir fortere sulten igjen ,der det ligger tenker jeg. Spiser ca 3-4 time

Takk Kitt for linken, i følge den trenger jeg .
Kcal : 1 765,78
og Kj 7 388,20
kcal/kj for å opprettholde dine livsfunksjoner.(Din BMR)

eller er 2 118,94 Kcal /48 865,84 kj kcal/kj ved lite eller ingen aktivitet. Stillesittende arbeid.

Dævendøtte.... Kan jo ikke stemme. om jeg skulle spist 2118kcal pr.dag ville jeg blåst opp enda mer.!

Peppa Gris sa for siden:

Jeg kan godt ligge på de samme kcal-mengdene som du uten å bli sulten, men siden du faktisk er sulten burde du nok spise mer. Du spiser veldig lite, hva med å hive inn et ekstra måltid når du er sulten?

Kitsu sa for siden:

Du får faktisk i deg mindre kcal enn meg som ligger lavt med vilje, siden jeg er normalvektig nå. Tror du bør satse på å få i deg litt mer fett til hvert måltid, og se om det ikke metter mer. Når jeg gikk ned mest lå jeg på i alle fall 2500kcal om dagen - men jeg er høy da, 180cm.

Kathja sa for siden:

Hm mulig jeg burde øke inntak da, men jeg har jo ikke gått drastisk ned i vekt.

Er 170 høy, 103kg (veier litt mindre men vekta hopper litt) ..

Peppa Gris sa for siden:

Enkelte går ikke ned i vekt dersom de spiser for lite.

Charlott sa for siden:

Det er helt korrekt :ja: I de periodene jeg har liten matlyst og derfor spiser lite, står vekta dønn.

lifejack sa for siden:

Ja, jeg tror nok jeg definitivt ville økt inntaket litt, for kroppen kan fort tro det er fare på fære når den får så få kcal, og spare på alt den kan spare på. Det er bedre å spise litt mer, og få satt igang forbrenningen skikkelig!

Kitt sa for siden:

Vi er faktisk nesten like( jeg er bittelitt lavere og bittelitt lettere) og jeg hadde aldri gått ned særlig på så lite kalorier!:eek: Sparebluss delux for min kropp!:p
Går mest ned på 15- 1700kalorier, 30-50 karber og veldig lett mosjon!:)

Kathja sa for siden:

Er klar over at vekta kan stoppe opp fordi kroppen tror det er lite mat i vente.

Men jeg spiser meg jo mett til hvert måltid,men jeg blir for fort sulten igjen synes jeg.

har innført et ekstra måltid nå ,så får'n se om det hjelper ;)

Artig Kitt, jeg er en overvektig ikkerøyker jeg også :P

Men ligger på ca 20 eller mindre karber jeg da.

Kathja sa for siden:

dobbel post men jeg har et spørsmål.

Jeg har ikke vært i ketose fra lørdag .søn,man tirs. men dumpet ned i ketose på onsdag ..Så noe er ikke helt normalt asså. Med lite inntak burde jeg komme i ketose mener jeg,men kan det være grunner til at jeg ikke har vært i ketose disse dagene ? Vet at medisiner har noe å si ,men har faktisk ikke fått noen nye,men var på penicilinkur uken før dette

Kanutten sa for siden:

:ja: Og jeg er også omtrent lik dere, men spiser ala Kitt. :ja: Eneste forskjellen er kanskje at min mosjon er ikke bare veldig lett, den er ekstremt veldig lett. :rodme:

Kathja sa for siden:

ahha ! Kansje vi skal starte Ekstrem klubben? For oss som trener ekstremt lite ? :D

mayeliz sa for siden:

hehe.. da vil jeg også være med i den klubben :-D

Men, du... Er du sulten må du spise mer. Ingen grunn for å gå sulten når man lever lavkarbo.
Jeg har vært "klin lik" dere. 1.70 høy og veide på det meste 109 kg. Gikk ubegripelig sulten et helt år, og levde på salat, grønnsaker og magert kjøtt... Gikk ned til 68 kg, men hadde jo selvsagt ikke sjans til å holde den vekta uten at jeg fortsatte å sulte meg....
Nå er jeg over på lavkarbo og lever med en mage som er passe mett og fornøyd.. Spiser meg mett og satser på å ta bort de få kiloene jeg la på meg fordi jeg ikke kunne leve på sultegrensen.

TrillTrall sa for siden:

Det bekrefter det jeg tenkte da jeg leste menyene dine - du spiser alt for lite!!! Jeg hadde dødd av sult på det lille du spiser. Kroppen din hyler jo etter mat!

Kathja sa for siden:

men atte Jeg sulter meg ikke!

Jeg spiser til jeg er mett og da slutter jeg .Men : jeg blir så himla fort sulten igjen.DET er mitt problem. Derfor lurte jeg på om jeg måtte øke mer fett pr.måltid eller spiser flere ganger pr dag..

Peppa Gris sa for siden:

Da spiser du flere ganger per dag, det pleier uansett å roe seg etterhvert når kroppen skjønner at det ikke er sultkatastrofe :)

Kanutten sa for siden:

Jeg blir ikke sulten så lenge jeg spiser mye fiber... :rolleyes:

Jeg vet at endel her mener at fiber er unødvendig, men når jeg spiser sponplater eller lavkarbobrød med myyyye kli og linfrø i, holder jeg meg mett lenge. Og magen trives mye bedre med det. Og uten å gå i detaljer, så tror jeg alt kommer ut igjen. Det virker sånn i allefall. :o

Kathja sa for siden:

haha kanutten, jeg har irritabel tarm ,så mye fiber (eller frukt.) gir ehmm uventede gassballong størrelse på magen. Men jeg bruker Karin's beste brød og ikke minst Nannahs knekkebrød. Funker ok på magen min den.

Har slitt med magen så lenge jeg kan huske,div ymse saker som jeg merker litt bedring av på lavkarbo .Digg !

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.