< Tilbake til oversikten

Lavkarbokake på jobb, hva baker jeg ?

Dolsi sa for siden:

Neste fredag er det min tur til å ha med fredagskos til personalrommet.
Nå bruker aldri jeg å spise av fredagskosen, så jeg kunne like godt ha bakt noe høykarbo til de andre.
Men så har jeg litt lyst til å servere dem lavkarbokake så kan jeg ta en liten bit selv også når jeg først må ha med noe.
Men hva baker jeg?
Kunne tenkt meg å bake en kake som er litt stor, som ser god ut og smaker godt,men med få karber :D

nellie sa for siden:

Ostekake?

Carisma sa for siden:

Fedons franske sjokoladekake!
Eller du kan lage rabarbra smuldrepai med krem til.

Dolsi sa for siden:

Dæven, så kjappe dere er :D
Noterer flittig her

bevaremegvel sa for siden:

Jeg har laget om en høykarbokake til lavkarbokake og den er aldeles nyyydelig. Ikke en eneste som tror de spiser lavkarbokake :D

Sjokoladekake med bringebærtopp
Bunn 2 plater lys sjokolade fra Sukkerfritt = 150 gr 2 plater mørk sjokolade 70% fra freia, = 200 gr(eller annen mørk sjokolade fra eks. Sukkerfritt om du skal ha minst mulig karbohydrater). 220 gr smør

smelt dette sammen over svak varme og avkjøl det litt

pisk 8 egg til eggedosis, tar ca 5 -10 min

rør sammen eggedosis og sjokolade og slå over i en smurt form 20 cm i diameter.

Ha aluminiumsfolie rundt formen på utsiden så ikke vann slipper inn

Varm opp vann i langpannen i komfyren og sett formen oppi, la stå 25 min på 140 grader.

La den stå over natten i kjøleskapet, (er ikke helt nødvendig men den blir enda bedre når den får stå en stund)

Pisk ca en 6 dl kremfløte med ca 1 dl søtning, jeg bruker halvt om halvt med sukrin og splenda.

Legg 5 plater gelantin i kaldt vann ca 5 – 10 min. Ha dem deretter i ca 120 gram av den oppvarmede bringebærpurreen, (usøtet da det er så mye søtning i kremen)

Usøtet bringebærpurre:
Jeg brukte frosne bringebær som jeg varmet opp og moste med stavmixeren, laget mye og brukte resten til syltetøy etterpå, (hadde i søtning da altså :p)

Avkjøl bringebærpurreen litt og ha bland den litt og litt inn i kremen. (Kremen kan da se ut som om den skiller seg, men dette er ikke noe feil).

Hal kremen over kaka og sett kaldt i noen timer.

Ha bringebær over som pynt, gjerne så mye at det dekker hele kaka da bringebærene er nydelig til kaken.

Ett kakestykke vil inneholde ca 7.5 karbohydrater i den utgaven jeg laget om kakestykkene ikke ekstra store.
Med sukkerfritt sin mørke sjokolade vil stykkene inneholde ca 3.3 karbohydrater pr stykke.

(Fikk desverre ikke til å legge inn bilde)

Veggpryd sa for siden:

Suksessterte. Ingen tenker over at det er lavkarbokake engang. :)

amnesia sa for siden:

Kan anbefale denne ostekaken!! :D

Bunn:
250 gram skåldede mandler (hun skåldet ikke mandlene)
0,6 dl sukrin
0,7 dl smeltet smør

Mal mandlene i en kvern og bland det sammen med det andre, legg bakepapir i bunnen av en springform og trykk mandelblandingen godt ned i formen. Sett den kjølig i ca. to timer.

Men før kaken skal i ovnen må fyll nr 1 på:

Fyll 1
500 gram kremost (2 1/2 pakke Philadelfia eller 4 pakker Tine Kremost, eller nesten 2 pakker familie-philadelphia) – så fet som mulig
0,6 dl sukrin
2 store eller 3 små egg
Noen dråper natreen

Alt has i kjøkkenmaskin med kniv og mikses godt i ca 3 minutter, her ble stavmikseren brukt. Den skal bli mer kremete enn flytende, så kanskje det er bedre å bruke kjøkkenmaskin for dette fyllet ble ganske flytende.

Om den ikke blir tykk så ikke fortvil, bare hell den på bunnen og ha den i ovnen på 190 grader i 20 minutter. Den skal ha stivnet nå! Litt “dissete”.

Ta ut og la hvile i ca 15 minutter. Da rekker du å lage neste fyll:

Fyll 2
2 beger seterrømme
0,6 dl sukrin
1 Vaniljestang
Noen dråper natreen

Del vaniljestangen i to på langs og skrap ut frøene. Legg alt i kjøkkenmaskinen og miks godt, går også å vispe med en gaffel. Dette skal også bli kremete.

Ha over kaken, glatt pent på toppen og ha inn i ovnen på 250 grader i 10 minutter. Det øverste fyllet er ganske skjelvende når du tar den ut, men ikke flytende.
La kaken stå i romtemperatur i 5-6 timer (eller så lenge du kan) og i kjøleskap 12 timer før pynting/oppdeling.

Gelelokk
5 plater gelatin
3 dl ublandet fun light (her er det wildberries som er brukt)
Noen bær.

Les på gelatinpakken - de skal bløtes i kaldt vann ca. 5-7 min, vannet klemmes ut for så å varme dem i en liten kjele til de smelter. Ha i saften litt etter litt og bland inn bær til slutt.

Has i en bolle som settes i kjøleskapet til geleen er blitt kald eller har stivnet litt. Da kan den has på kaken, den stivnet ganske raskt

Dolsi sa for siden:

:D Mye snaddergodt her da, nå fikk jeg veldig lyst på kake

Tasja sa for siden:

Jeg vil anbefale Gerds ostekake! Den blir vellykket hver gang, og jeg får alltid gode tilbakemeldinger! Er kjempegod med appelsinsmak og gjerne med litt rørte bær til. :sikle:

Tasja sa for siden:

Siden mange er ganske var for sukrin-smaken, kan det være en ide å være litt forsiktig med for mye sukrin i kaken i denne sammenhengen. Kjedelig om det er det som får fokuset liksom :)

trillian78 sa for siden:

Nå vet jeg ikke om det var det du mente med den setningen, men jeg synes ikke man skal la være å opplyse folk om at det er lavkarbokake man serverer. For det første er det en del som reagerer på søtstoffene. Jeg får skikkelig vondt, masse luft i magen og diaré resten av kvelden av maltitolen i sukkerfritt sine sjokolader. Det er ganske vanlig. Og så kan det jo hende det er andre lavkarbere eller diabetikere til stede som hadde satt pris på å få vite at det er lavkarbokake man serverer.

bevaremegvel sa for siden:

de som spiser kake hos oss vet at vi kun spiser lavkarbo så de trengs ikke å opplyses om det :)

jeg reagerer selv på maltitol, men ikke i den kaken slik jeg lager den med kun 150 gr sukkerfri sjokolade i hele kaken, for det blir så lite pr stykke at jeg ikke kjenner det engang :)
jeg har laget den med kun sukkerfritt sjokolade også, men da begrenset jeg meg til to stykker :p og merket ikke noen ting :rolleyes:

Bonitta sa for siden:

Gerd's ostekake er superduper-god!!
(finner den under oppskriftene)

Livsglede sa for siden:

Snickerskaka mi er supergod. Ingen som vil kommentere annet enn, mmmmmmm denne var god. Oppskriften finner du på bloggen min. Bare til å dobble om du vil ha den i langpanne.

Biggie Small sa for siden:

Begynn her du :)

www.funksjonellmat.no/oppskrifter/

Jeg lagde Hannahs Kvæfjordkake! Hallo, love-it!

Tips: Kvern (i kaffekvern) sukrin og natreen-pulver i forhold 5:1 til melis, så får du en supersøt melis som smaker som vanlig melis uten "kjøle"smaken. Det blir så søtt at du kan halvere mengden du skal ha i oppskriften!

Biggie :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.