< Tilbake til oversikten

Kjøttdeigspyd (bilder)

Makronella sa for siden:

Selv om været er temmelig skiftende er det grilltid, derfor er jeg stadig på jakt etter nye varianter av mat å ha på grillen. Denne gangen kom jeg på en variant vi hadde en del da ungene var små kjøttdeig-spyd De er stadig populære for barna ved middagsbordet var storlig begeistret. Bruker du pinner av tre er det lurt å la de trekke til seg vann før de brukes -slik vil de ikke ta fyr på grillen. På denne tiden pleier jeg ha en flaske vann med slike grillpinner i stående på kjøkkenet dermed er de ferdig til bruk til en hver tid.
Disse spydene er litt som man gjør de til selv disse, utrolig hva som kan puttes i deigen. Litt opprydding i kjøleskap på en måte. Denne omgangen be som følger
2 pakker kjøttdeig
2 egg
1/2 dl fløte
litt salt
pepper
paprika-de farger man har ble vel tilsvarende 1 liten paprika
1 løk
3 vårløk
en håndfull revet fersk parmesan
1 dl med fetaost
Bland sammen kjøttdeig, egg fløte og krydder før en løk paprika og ost tilsettes. Dette har jeg på forhånd hakket sammen i foodprosessoren, selvfølgelig kan man finhakke det selv, men jeg er litt lat mht til slikt og bruker maskin. Rør det hele godt sammen.

[CENTER]
[/CENTER]

Lag spyd ved å legge kjøttdeigblandingen rundt spydene, jeg bruker ha litt kaldt vann i hånden og former de som jeg ønsker. Jeg vagte å forhåndsteke de i stekeovnen denne gangen, da er de lettere å håndtere på grillen,tar kortere tid og lettere å fryse ned om en lager mange. Jeg fryser de da etter forhåndstekingen, før grilling Forhåndsteker på 200 grader i 10 min. Når de kommer på grillen er det bare å gi de et par minutter på hver side så de får fin farge .

[CENTER]

[/CENTER]
[CENTER][/CENTER]

Mine var milde i smaken i dag da det var noen små som skulle være med å spise. Er det bare voksene eller ungdom som skal ha kan en fint spice de opp med både hvitløk og chili.

[CENTER][/CENTER]

Furine sa for siden:

Åh, såg gode ut! :sikle:

Kitt sa for siden:

Åååhhh, må prøves i løpet av sommeren!:ja::sikle:

kennygirl sa for siden:

:sikle::sikle::sikle:

Genial måte å rydde opp i kjøleskapet på!! :hungry:

marjusen sa for siden:

Oj oj, disse så jo heeelt glimrers ut ja:D Må prøve disse endag jeg griller

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.