< Tilbake til oversikten

Er dette korrekt?

Cardio sa for siden:

Om man skal ned i vekt hjelper det lite å ikke spise karbohydrater om man ligger i kalorioverskudd da, som tross alt er det som avgjør om du kvitter deg med fettet eller ikke.
Samme om du spiser 3000kcal en dag og ikke trener, eller om du spiser 3800 kcal og løper en time (ca 800kcal forbrent), sånn reint "slanke-messig".

Gracella sa for siden:

Det er nok ikke helt korrekt.
Trening, da særlig styrketrening, har effekt på forbrenningen lenge etter at man er ferdig med å trene. Jo mere muskler, jo bedre forbrenning.

Å forbrenne fett og proteiner krever dessuten mer energi enn å bare forbrenne karbohydrater.
www.bt.no/forbruker/helse/Hun-ga-slankesvar-1940626.html#1006313

Charlott sa for siden:

Så svaret blir, Nei, dette er ikke korrekt ;)

Batillip sa for siden:

Det er så fascinerende når flere parter sitter på hver sin fasit. ;)

Kitt sa for siden:

Hadde det bare vært noen fasit, så! Så mange faktorer som spiller inn at noen fasit er umulig å komme med!:p

Gracella sa for siden:

Jeg sier ikke at jeg sitter med fasiten, jeg sier at de gamle påstandene ikke er heeeelt korrekte. Og det var det som var spørsmålet.

Kroppene våre er ikke forbrenningsovner hvor vi eksakt kan "ta ut" energien i det vi spiser slik man kan måle i et kalorimeter (I et kalorimeter brenner man opp et stoff og måler energien som var i stoffet - sånn ca forklart).
I en ovn er det også forskjell på den effekten man får av å brenne papir, våt ved, kull og en tørr og fin tyrirot...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.