Skal på kina i morra, der har de buffet hver søndag..Alt av kinamat er på bordet omtrent..
Er det noe der jeg kan spise? Noe som ikke inneholder for mye carbs? Er jo for det meste ris og sursøte sauser osv,kylling i div friterte varianter,erter,gulrøtter etc.. På forhånd takk for svar:)
Du kan jo snakke med personalet, si at du ikke tåler hvetemel og sukker og spørre om noen av sausrettene inneholder det. Innbakt er det sikkert hvetemel i, og sursøt er heller ikke så lurt å spise.
Mener jeg leste et sted at kineserne jevner sausene sine med potetmel, ikke hvetemel - derfor de får den blanke, fine finishen. Det er vel sannsynligvis ikke noe særlig bedre enn hvetemel vil jeg tro, sett fra en lavkarbers synspunkt. Jeg personlig ville sørget for ikke å være sulten når jeg dro, og tatt "pynteporsjoner" av den "minst verste" maten; biff chop suey f.eks. Gå for så rent kjøtt som mulig og styr unna innbakt og slikt - tror ikke du greier å få dette heeeelt innafor, altså, men der får andre rette meg om jeg tar feil :)
Kineserne bruker Maisena til jevning. Så sausen er ikke den optimale, men styr ihvertfall unna de søte typene. Gå for biff og kylling med minst mulig saus. Scampi (ikke inbakt) bambusskudd, vannkastanjer, sopp...masse du kan spise egentlig.Tørrstekt biffkjøtt er godt. Spør om å få en grønn salat du kan spise til. :)
Det er ikke miljøvennlig å spise scampi, bare så det er sagt :p Men de har jo som regel masse godt da. Knaksje det går an å be dem bare steke litt kjøtt og grønnsaker i krydder til deg? Evt droppe jevningen, du trenger jo strengt tatt ikke det.
Ikke potetmel? Jeg var så sikker på dette :o Uansett - hverken maisena, potetmel eller hvetemel er vel særlig lavkarbo.
TS skriver at det skulle være buffet, så da spørs det vel om kjøkkenet lager noe spesielt til henne. Når det gjelder sauser og slikt på restaurant, skal jeg innrømme at jeg ikke tar særlig hensyn til hva den er jevnet med når jeg en sjelden gang spiser ute. Sausen er en stor del av matopplevelsen, og tar man vekk både denne, rotgrønnsakene, potetene/risen/pastaen - vel, da er det ikke stort igjen. Vi får håpe verden snart blir litt mer lavkarbovennlig :)
Om man dropper risen, kan det aller meste lages lavkarbo, bruk jbkm i sausen istedet for maizena.
Lager ofte suppe eller wok selv. chop suey er superenkelt, og igrunnen passer veldig mye lavkarbo grønnsaker i kinamat. Kålsorter som bok choi osv, bambusskudd, paprika, løk/vårløk, fersk spinat, bønnespirer, (litt) gulrot, osv Nam nam!
Bruker mye sopp, omelett i strimler og rent strimlet kjøttt, kan også lage suppeboller o.l.
Smakene kan være typisk asiatiske som soyasaus, østerssaus, chili, ingefær, hvitløk, sesamolje osv. Bare se opp for chilipastaer og sauser tilsatt sukker, lag heller selv med sukkererstatninger!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.