Har nå siste tre uker vært helt energiløs. er trøtt, uopplagt, diare og veldig kvalm. Sulten hele tiden selv om jeg spiser. Har kvalme så er lite fristet til å spise, men må vel uansett. Diareen er vannlig, og variende fra hard til slimete og vannlig. Vært hos lege og de vil bare se det an, kan ta inntill 8 imodium i døgnet så kjører på med det om jeg har diare. Igår kvled, hadde jeg først ganske seig avføring, så en time etterpå, helt vannlig og nesten uten farge, litt gulaktig. Skal man være sånn? har irritabel tarm, og har hatt ulcerøs colitt diagnose, men sykehsuet fjernet den fordi siste koloskopi var bra. Håper på noen råd da. Spiser, vitaminer: C, d og e, Tran kapsler, og magnesiem. Får b12 sprøyter hver 3. måned. Sliter også mye med refluks nå, har mange krfatige anfall med brystsmerter, og kan hive innpå mange typer syrenøytraliserende uten effekt. Brukr fast nexium for dette også.
:klem: Håper det ordner seg for deg ganske så snart! Det er IKKE kjekt å gå syk på denne måten og i allefall ikke sommerstid.
Ser hva du spiser av tilskudd og vet at både tran, c-vit og magnesium i større mengder enn det kroppen klarer kan virke lakserende.
Jeg bruker også nexium grunnet magen.. Eneste som funker!
Og siden du sliter med reflux så sitter kanskje trøbbelet i magen og ikke i tarmene? Hva med å prøve å redusere på tran og c-vit. og heller ta et stort glass vann eller tre tilsatt sitron eller eplecidereddik?? Det hjelper faktisk mot reflux uten at det irriterer magen. Og hva med å spise en sponplate eller tre?? Den binder væske fra tarmen.
Tar ikke for mye av vitaminer. Drikker c vitamin bare innimellom ved forkjølelse f.eks. spise spontane eller tre? Er ikke det tungt fornøyelig? Hvor får man kjøpt "spisevennlig" sponplate da? Legen mistenker at tarmene har begynt igjen som før, så skal på kontroll tirsdag og ta blodprøver. Kan være jeg ikke tåler denne kosten, kan bli før mye melk og grove produkter
8 immodium i døgnet?? Sa legen det? Jeg har alltid fått beskjed om at immodium kan brukes maks ett døgn, ellers mister den effekten.
Selv har jeg hatt mye bedre effekt av Idoform, ikke akutt-tablettene men de i stålrøret.
Har de i stålrøret også som jeg skal bruke 4 av etter hver diare, men hjelper ikke. Ja legen sa 8 imodium i døgnet om jeg må. men har foreløpig kuttet helt ut de, for råler de dårlig. Emder alltid opp med kraftig forstoppelse, og så er det diare rett bak, så er liten effekt.
Mange av oss lever lavkarbo uten å spise noen av disse brødene eller rundstykkene!
Rent kjøtt/fugl/fisk, egg og grønnsaker kommer man langt med, vet du!;)
Trenger ikke mye fløte for å lage saus til en person. Olje kan tilsettes urter og få mange gode smaker.
Du bør holde deg unna vanlig hvit/gulost i alle former, men smøreoster skal være greit!:)
Derosm jeg vil ha noe å hå pålegget på, spiser jeg Fiberrik med solsikkefrø eller FinnCrisp. Karber pr stk står på pakken!:)
Har sett på fiberrik, og for mind el er da dagens inskudd overskrevet om jeg tar et par fiberrik knekkebrød. Skal jo ha grønnsaker til middagen og da blir karbene med der. Så med maks 20 g. om dagen, går det dårlig med fiberrik. Egg og bacon prøver jeg å få spist når jeg har tid til frokost, men for tiden går jeg på skole og må ha med meg matpakke som er lett å spise, da er det lavkarbobrød eller bollerundstykker det går i med pålegg. Prøver å ha litt nøtter og speke også, men blir alltid så kvalm av å spise, at jeg noen ganger ikke orker noe.
Tre fiberrik blir litt over ti karber. Hvorfor ikke prøve det en stund?? For jeg kan ikke tenke meg til at det er sunt med den magen/tarmen du har heller?
Å spise Imodium over flere dager er vel ikke å anbefale, om det ikke hjelper i løpet av de to første dagene så er det som regel ikke vits i å ta dem. Jeg ville heller prøvd meg på Idoform, max dose hver dag i noen dager. Samtidig ville jeg holdt meg på klare supper og myyye klare drikker i tillegg. Kraftsupper kokt på ben og grønnsaker etc.
En blir slapp og uopplagt om en skal gå rundt med diare og kvalme så jeg ville først og fremst fokusert på å få bort dette. Lavkarboen får komme i andre rekke, men prøv å hold deg så lavt på karbo som du klarer heller.
Er det sjekket at du ikke har en mage/tarm infeksjon som gjør dette?
I såfall må du jo få medisiner for dette.
Magekatarr gir kvalme og diare, og er ikke lett å bli kvitt uten riktig kosthold og medisiner som Nexium som du tar, men bivirkningene er jo kvalme og dire/oppblåst mage etc.
Jeg er lite imponert over legen din om han eller hun ikke hjelper deg mer enn det du beskiriver her :cool:
Jeg bare lurer litt, de fjerner vel ikke en Ulceriøs Colitt diagnose fordi om tarmen ser bra ut ved koloskopi. Er det ikke en kronisk diagnose som kommer som anfall. mao kan du ha fått en forværring av UC?
Hvis ikek dette er mer enn 10 så er det supert det. For da passer det med middagen jeg spiser, spiser nesten alltid kylling, svin eller storfe, og det inneholder jo 0 karber. Hva heter de fiberrik du har fått tak i med kun 10 karber? Jeg har fått tak i mange, men som har mye høyere karbo enn det du sier.
Angående oppblåst mage så har jeg ikek hatt det siden jeg begynte med lavkarbo :)
Men kan jo være nexiumen gjør jobben da. Tar jeg ikek nexium så får jeg sure oppstøt og magekramper og bryst smerter. Så er nødt til å ta de fast. Har nå siste to nettene hatt skikkelige legg kramper, hvordan i all verden kan disse komme når jeg ta magnesium som jeg tar fast hver kveld? er så vondt at jeg ikek får sove før jeg har tøyd skikkelig, kan hjelpe litt å massere også.
Jeg har hatt flere magesår og står derfor fast på Nexium evt Losec i perioder, og når jeg begynner med dem så får jeg ALLTID løs mage og blir oppblåst.
Gastrolegen sa at dette var helt vanlig å få av Nexium og Losec og på meg stemmer det i alle fall godt. Det hele roer seg som regel når jeg har tatt dem en stund, men øker jeg dosen så begynner det igjen :o
2 stk med MASSE smør og pålegg er jo svært mettende, så det kan spises både til frokost og kvelds om det skorter på fantasi, tid eller råvarer en dag!:D
Den ser jeg, men har brukt nexium over flere år, så er ikke dette som e rproblemet nå desverre. Jeg reagerte ikke på dne i hele tatt jeg når jeg begynte, for hadde da ulcerøs colitt diagnose og fikk medisiner for den.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.