< Tilbake til oversikten

KarboMammas Grandis

KarboMamma sa for siden:

Etter et mislykket forsøk på å lage paibunn i går fant jeg ut at samme røre kanskje kunne brukes som pizzabunn. Som sagt så gjort, og en grandisbunn er født.

80g BakePro 4.8 karb
1 ts FiberHusk
1 ts salt
1 ss oregano
1 ts bakepulver
2 egg 0.35 karb
80 g smeltet smør 0.8 karb
5.95 g karb i hele pizzabunnen!

Bland det tørre og ha i egg og smør. Fiberhusk til slutt. Smør røren tynt ut på bakepapir og stek på 180 grader i ca 10 minutter.

Jeg har latt min ferdigstekte bunn ligge på benken (ikke i plast), og planlegger å ha tomatsaus, skinke og ost på toppen. Oppdaterer med resultat i kveld:D

Tone-G sa for siden:

Nåå er jeg spent på fortsettelsen :ja:

mio87 sa for siden:

jeg også! grandis er jo niiiice!

KarboMamma sa for siden:

Vel, da er grandisen spist og jeg ser at den har rom for forbedring. Neste gang vil jeg forsøke med større mengde FiberHusk og 100 g smeltet smør. Bunnen ble en anelse tørr, og trenger klart mer fuktighet. Vil også forsteke den kun 5 minutter da den ble i overkant stekt i kantene når den ble stekt med fyll.

Det som virkelig var den store oppturen var å kunne spise en pizzaslice med hånden, istedenfor med bestikk slik man må med de andre lavkarbobunnene jeg har prøvd.

Skal definitivt videreutvikle denne, og det tar nok ikke lang tid til neste gang jeg lager grandis:) Hvis noen prøver ut denne med forbedringer vil jeg gjerne høre om det!!

Alynna sa for siden:

Jeg har et tips for å gjøre den saftigere - lager noe som minner selv. Jeg bruker kruskakli istedet for fiberhusk, da ble bunnen mindre svampete av en eller annen grunn.

Deretter så anbefaler jeg en god ss kremost, en neve revet smakløs ost uten for mye salt, og å droppe salting, og så selve innertieren - revet jordskokk! Dette gjør deigen skikkelig saftig inni, samtidig som du får sprøheten utenpå. Ikke så mye "skumgummi" som med ren fiberhusk/eggerøre, om du skjønner. Jordskokken er nemlig god og myk og nøtral i smaken og gir et løft til konsistensen.

Jeg bruker noen jordskokker, tilsvarende ca en middels stor potet i mengde, og river på det fineste på rivjernet. klem ut vannet og hiv i røra.

Appelsinpiken sa for siden:

Wow, karbomamma.

Denne oppskriften ser ut som noe jeg kunne like.
Har hørt BakePro ikke har så veldig mye smak, så da går det kanskje an å spise den også.
Så nå bestilte jeg likegreit en kilosboks med bakepro for å prøve. Gleder meg til den dukker opp i løpet av uka.

KarboMamma sa for siden:

Ja, det er jo også nettopp det. Bunnen smaker liksom ingen ting, hverken spesielt godt eller vondt. Midt i blinken! Men prøv med litt mer av noe som kan gjøre den ørlittegrann saftigere, for min oppskrift ble veldig tørr:) Lykke til :)

KarboMamma sa for siden:

Takk for supre tips, noe av dette skal jeg definitivt teste med ved neste anledning!

BakePro har kommet på postkontoret, så skal hente den i morgen. Ser for meg å ha oppi litt ekstra krydder, kanskje hvitløk og chili i bunnen? Og kanskje litt CF for fuktighet ?

Den ble litt tørr, ja. Hadde oppi litt CF. Tror nok den trenger litt mer CF og kanskje revet ost.

Det var ingen på jobben i dag som trodde jeg hadde lavkarbovennlig mat når jeg stilte med pizza i matpakka! :p

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.