Jeg startet på ketolyse 1. mai. Da veide jeg 77,8 kg. Jeg er 165 cm høy. Første uken gikk jeg ned over 3 kg. Etter det har vekta gått opp og ned, men mest opp, så nå veier jeg 75,1 kg. Jeg går veldig lett ut av ketose, så jeg prøver å ligge lavt på karbene. Tar kosttilskudd i form av omega 3 og multivitaminer. Den første måneden tok jeg også magnesium.
Her er hva jeg spiste i går:
Frokost: Salat med litt paprika og tomat, agurk, tunfisk i olje, oliven og fetaost. En slice brie.
lunsj: 1 lavkarbo-pølse (1g pr 100g), mos av rotselleri, blomkål, smør og fløte
middag: 2 små svinekoteletter med smørstekt squash og shampingjong.
Mellom måltidene: 1 kopp koffeinfri kaffe med fløte og en rute (5g) 86% sjokolade (spiser IKKE det ofte!), 3 påleggsskiver roastbiff, 3 påleggsskiver svinestek og noen slicer med brie.
Drikker vann og farris.
Noen som har noen ideer om hvorfor jeg ikke går ned??
I tillegg mister jeg MASSE hår. Jeg var alvorlig syk for en 4-5 mnd siden, og tenker det kanskje kan ha sammenheng med det. Men det begynte etter et par uker på lavkarbo, så jeg er også redd det kan ha noe med kosthold å gjøre. Noen med lignende erfaring?
Ellers så trives jeg godt med kostholdet og syns stort sett ikke det er noe problem å holde seg til lavkarbo. Men jeg begynte jo fordi jeg vil ned i vekt, så jeg kjenner jeg begynner å bli litt frustrert. Håper noen kan komme med noen gode råd og tips! Det blir jeg veldig takknemlig for:)
Ikke godt å si, jeg har slitt med det samme. Synes det ser ut som du spiser fornuftig uten at jeg er noen ekspert. Har desverre ingen gode råd, men en trøsteklem vil jeg gjerne gi :klem:
Takk for trøsteklem. Det kommer også godt med:) Jeg sliter litt med vanndrikkingen, men er bevisst på det. Tror at jeg får i meg rundt to liter om dagen.
Er det veldig viktig for vektnedgangen å drikke mye vann, eller går det bra med hvilken som helst væske som ikke inneholder karber? Vet at vann er bra for kroppen, men er det viktig?
Jeg har også stoppet opp og har ikke gått ned noe på to uker.... :confused:
Trstens ord kan jeg og gi:) har du sjekket på diett.no at du får stor nok andel fett i kosten selv om karboene er få? Har rfart at hver gang jeg stopper opp eller øker vet, spiser jeg for lite eneten fett eller karber. Mitt problem er at jeg spiser for mye av alt...
Når jeg mistet hår og fikk sprø negler, begynte jeg med magnesium hver kveld(i beg dobbel dose) og nå har jeg sterkere negler enn noensinne og mister ikke hår lenger. kansje verdt å prøve, da magnesium er et av de viktigste mineralene og påvirker utrolig mange prosesser.
wonderwoman sa:
Jeg startet på ketolyse 1. mai. Da veide jeg 77,8 kg. Jeg er 165 cm høy. Første uken gikk jeg ned over 3 kg. Etter det har vekta gått opp og ned, men mest opp, så nå veier jeg 75,1 kg. Jeg går veldig lett ut av ketose, så jeg prøver å ligge lavt på karbene. Tar kosttilskudd i form av omega 3 og multivitaminer. Den første måneden tok jeg også magnesium.
Her er hva jeg spiste i går:
Frokost: Salat med litt paprika og tomat, agurk, tunfisk i olje, oliven og fetaost. En slice brie.
lunsj: 1 lavkarbo-pølse (1g pr 100g), mos av rotselleri, blomkål, smør og fløte
middag: 2 små svinekoteletter med smørstekt squash og shampingjong.
Mellom måltidene: 1 kopp koffeinfri kaffe med fløte og en rute (5g) 86% sjokolade (spiser IKKE det ofte!), 3 påleggsskiver roastbiff, 3 påleggsskiver svinestek og noen slicer med brie.
Drikker vann og farris.
Noen som har noen ideer om hvorfor jeg ikke går ned??
I tillegg mister jeg MASSE hår. Jeg var alvorlig syk for en 4-5 mnd siden, og tenker det kanskje kan ha sammenheng med det. Men det begynte etter et par uker på lavkarbo, så jeg er også redd det kan ha noe med kosthold å gjøre. Noen med lignende erfaring?
Ellers så trives jeg godt med kostholdet og syns stort sett ikke det er noe problem å holde seg til lavkarbo. Men jeg begynte jo fordi jeg vil ned i vekt, så jeg kjenner jeg begynner å bli litt frustrert. Håper noen kan komme med noen gode råd og tips! Det blir jeg veldig takknemlig for:)
Hei!
Vet ikke om jeg er den rette til å gi råd, for har ikke holdt på så lenge selv. Men prøv å få i deg mest mulig fett. Bytt svinekoteletter med nakkekoteletter osv. Salaten til frokost kan feks byttes ut med stekt bacon og eggerøre. Jeg merket ihvertfall en endring på vekta da jeg begynte å spise mer fett. Som tidligere nevnt over, før inn alt på diett.no og få oversikt over hva du får i deg. Jeg prøver å ligge på ca 70% fett, 25% protein og 5% karber. Har også lest at du skal ha ca 1 g protein pr kg kroppsvekt.
Masse lykke til :heia:
Takk for alle svar:) Desverre blir jeg ikke noe klokere. Jeg har brukt diett.no, legger inn der en gang i mellom bare for å sjekke. Og jeg ligger på den fordelingen du skisserer, 70% fett, 25% protein og 5% karber. Så ikke vet jeg:( Er det noen som har erfaring med at de rett og slett ikke går ned på lavkarbo?
Det tok ca en mnd før jeg begynte å gå ned. Men jeg har gått ned ca 28 kg siden september på lavkalori, så jeg tror det ble en veldig stor omstilling for kroppen.... Nå derimot, ser det ut som vekta endelig begynner å bevege seg i riktig retning igjen! :-)
Så du får bare prøve å være litt tålmodig.... (Sier jeg som absolutt ikke eier tålmodighet.... :-p )
Dersom det er såpass kort tid siden du var alvorlig syk, er det mulig kroppen din fortsatt er stresset og ikke vil slippe vekt!:eek:
Rådet mitt blir da å spise lavkarbo fordi det er sunt og så ta et evnt vekttap etterhvert som en bonus!:)
Du er ikke veldig overvektig i tillegg og da tar det gjerne litt mer tid!
Hm, jeg har faktisk blitt testet for hvordan kroppen min takler stress og ytre påkjenninger i etterkant av sykdommen. Og den testen scora jeg skikkelig dårlig på, så kanskje det ligger noe der? Har uansett tenkt å fortsette med lavkarbo, for det har jo fjerna røykesuget mitt (sluttet for 5mnd siden):D Og DET er ihvertfall bonus!!
Bare en tanke jeg fikk her... Da jeg var syk fikk jeg kun intravenøst i 2 uker, og raste ned i vekt. Når jeg ble såpass frisk at matlysten kom tilbake så spiste jeg som en gal, virkelig helt manisk. Klarte ikke å begrense meg, og la på meg igjen alt jeg gikk ned da jeg var syk. Kanskje kroppen "tenker" at den må holde på maten i tilfelle det blir stopp på mattilførselen igjen??
Definitivt! Den må rett og slett lære at det ikke er hungersnød :ja:
I tillegg vil kroppen alltid prioritere å fikse ubalanser, så den vil komme i orden igjen etter sykdommen før den gir slip på (for den verdifulle) kilo. Men det går uansett raskere med lavkarbo enn med karber!
Hei. Du har ingen grunn til å verken miste motet eller gi opp!!
For det første: da jeg leste det slo det meg om du spiser nok mat, og med det for lite fett. Når jeg leser det en gang til så er det kanskje for mye protein i forhold til fett? For det andre bør du lese denne artikkelen: www.annahallen.se/banta-sig-in-i-viktfallan
Jeg startet i fjor sommer, og gikk også ned 3 kg ganske fort. Deretter stod jeg i ro helt til i vår, med unntak av mye opp/ned akkurat som du beskriver. Siden i vår har jeg gått ned 2 kg til, og først nå merker jeg det på klærne. Altså på 11 mndr har jeg gått ned 5 kg.... Jeg har prøvd ulike ting, for å se om jeg spiser noe som er "stopper", og finner ikke noe. Ingenting! I dag drikker jeg vinen min, pepsi maxen, spiser sopp, ost, cherrytomater osv. Og går ned i vekt. Jeg tror at den eksperimenteringen jeg har værtr gjennom i høst, vinter og til dels i vår faktisk har vært stopper i seg selv. Jeg VET det er vanskelig når noen sier at du må ta det med ro, la kroppen finne ut av det selv. Her er det viktig å la det bli en livsstilendring og ikke en rask slankekur. Ved å ha fokus på at du spiser annen mat, og koser deg med denne + jobber med tankene i forhold til vekt, kg, nedgang osv vil det løsne til deg og. Les artikkelen en gang til, og ta tiden til hjelp!
Du sier du var alvorlig syk for 4-5 mndr siden og at du nå mister hår. Jeg tror det er for tidlig å se resultat av lavkarbo på håret allerede nå. Jeg husker også da jeg leste boka til Sofie Hexeberg så hadde hun fått tykkere hår etter å ha lagt om kostholdet til lavkarbo. Det er vanlig å miste hår 4-5 mndr etter en fødsel, altså samme tidsperspektivet som du har etter sykdommen din. Jeg tror du kan slappe av og ikke bekymre deg for om kostholdet er årsaken til håravfallet. Slike (og andre) bekymringer er også i seg selv er en stressfaktor som kan være en vektstopper!
Tusen takk for gode råd, og link til artikkelen. Den var veldig forklarende og, for meg, beroligende:-) Da fortsetter jeg som jeg gjør, og prøver å ikke stresse:cool:
pass på at du ikke ligger i kaloriunderskudd i mer enn 5-6 dager på rad. Da vil kroppen gå inn i sult-modus, og forbrenningen går ned. Tell kaloriene og pass heller på at du ligger i underskudd pr uke, og ikke hver dag :)
Jeg har en daglig forbrenning på ca 2300 kalorier = 16100 i uka
Min uke kan se slik ut:
Dag 1 - 1500 kalorier
Dag 2 - 1500
Dag 3 - 2000
Dag 4 - 2700 (kosedag)
Dag 5 - 1600
Dag 6 - 1600
Dag 7 - 1700
SUM = 12600.
Dette er 3500 i underskudd pr uke, som tilsvarer ca 0.5 kilo vektreduksjon. Jeg kan endelig se "vaskebrettet" :D
Om du spiser lite karbs eller ikke spiller ingen rolle.
ehhh. Skal ha mye fett på ketolyse. ER ikke lavkalori dette.
Min personlig mening er at du får i deg for lite fett.
Min erfaring er at hvis jeg får i meg for lite fett så står vekten stille
hvis du ikke spiser dressing eller saus. hva med og prøve ut det.
Hvis du ikke har ketolyse boken så anbefaler jeg den:-)
Gode råd i den om hva du kan gjøre.
Ikke gi opp. Dette klarer du
Heier på deg:-)
Dette var jo et merkelig råd og gi til noen som spiser etter ketolyse fra en som ikke spiser lavkarbohøyfett i det hele tatt... Selvfølgelig spiller det en rolle om du spiser lite eller mye karbo, med lite karbo MÅ fettinntaket opp for å gi kroppen energi fra matinntak, med mye karbo er det motsatt, fettinntak må ned for å unngå at man legger på seg.
På ketolyse skal man ikke telle kalorier - det er fint om man svarer TS etter hvilken filosofi som følges - og ikke etter ens egen filosofi, da slike råd ofte blir helt feil.
Selv om det av og til er noen som må justere kaloriinntaket for å gå ned på lavkarbo, er det i dette tilfellet en TS med sykdomshistorikk bak seg - og det er ingen tvil om at det da kan ta tid før kroppen klarer og slippe fett - tatt i betraktning at den har vært gjennom sulteperiode under sykdommen. Jeg støtter alle som anbefaler TS og spise godt med mat på lavkarbo - og smøre seg med tålmodighet. Kroppen slipper ikke vekt med stress involvert - og klarer man og få til en god daglig rutine med maten, konsentrerer seg om andre ting - vil det før eller siden bli positiv endring også på vekta :)
Jeg har bestemt meg for at kaloritelling er et tilbakelagt kapittel i livet mitt. Det har ikke ført noe godt med seg. Det er vel en av grunnene til at jeg har valgt lavkarbo:-)
Takk for svar:-) Jeg er glad både i dressinger og sauser, og tror nok at jeg får i meg nok fett. Jeg har boken,og har fulgt den, så jeg heller nok mer til det noen sier her, at det er sykdommen som gjør at kroppen ikke vil slippe vekt. Jeg smører meg med tålmodighet:-)
Det kosttilskuddet du tar, hvilket er det? Om det er vanlig fra apoteket vær obs på at noen av dem inneholder sukker, ja faktisk!
Sist jeg gikk på ketolyse plagdes jeg veldig i starten. Sto bom fast vektmessig. Drakk masse vann og var supernøye på karbene, men ikke noe skjedde. Aner ikke hvorfor jeg tenkte på å lese innholdsfortegnelsen for multivitaminene, men så raskt at de inneholdt sukker. Kuttet dem ut på dagen for å se om det faktisk kunne være det, og ganske riktig... Plutselig raste kiloene av meg :) Bare som et tips, verdt å sjekke kanskje.
Lykke til!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.