Dette er jeg litt opptatt av om dagen.
Har nå tenkt, lest og fundert, og her kommer noen tanker rundt dette:
Jeg lurte en stund på å begynne med Udo's choice (inneholder omega 3, 6 og 9), men har kommet frem til at jeg antagelig får i meg nok omega 6 fra egg og hist og her, selv om jeg går på lavkarbo og har kuttet mange kilder til 6'eren ellers, heldigvis.
Laks (og noe annen fet fisk) spiser vi jo endel av her i huset, jeg mer enn de øvrige, men det er nok mest oppdrettslaks, så vil tro at det blir mer omega 6 enn 3 i dette, dessverre:(
Omega 9 er det jo både i avocado, raps- og olivenolje, nøtter og frø.. så der er jeg nok også dekket.
Dermed blir tanken at Udo's kanskje vil virke litt mot sin hensikt, i og med at det er en balanse mellom omega 3 og 6 man skal prøve å oppnå
(optimalt 1:1, men det er nok vanskelig, men 1:5-forhold skal også hjelpe langt på vei)
Så konklusjonen min blir at det er lurt å gå for et rent omega 3-tilskudd, for å dytte vektskålen litt mer i retning balanse mellom inntak av 3 og 6.
Skal nå orientere meg om pris og evt innhold av miljøgifter, så kjøper jeg inn det. (Til hele familien)
Hva tenker dere om dette temaet - tar du stilling til "omegabalansen" i ditt/din families kosthold?
Har du noen gode argumenter for evt å bruke Udo's?
Ved å følge lavkarbo, har man (iallefall jeg) kuttet mange kilder til omega 6 ellers..er det egentlig nødvendig å ta omega 3-tilskudd? Kanskje er man allerede i grei balanse ved å spise lavkarbo og innta fet fisk på noenlunde jevn basis? (Sånn sett er det nok muligens viktigere å dytte inn litt omega 3 i høykarberne i familien, mer enn meg selv..)
Og i forhold til pris, miljøgiftinnhold osv - Hvilket omega 3-produkt velger du?
Jeg kom ved en tilfeldighet over et blogginnlegg her om dagen om akkurat det du skriver om, nemlig forholdet mellom de forskjellige fettsyrene. Her er det, anbefaler deg å ta en titt. Han anbefaler ikke Udo's choice, men heller omega3 fra fisk, sel eller krill. Uten at jeg skal skryte på meg noe særlig med kunnskap om emnet, så synes jeg logikken hans virker riktig. Om han er til å stole på, vel, det får du avgjøre selv. :)
Forøvrig, her er en bufret versjon av samme innlegg, men fra hans tidligere blogg, og i kommentarseksjonen der har han en diskusjon med en annen som gir enda litt mer info om emnet som kan være verdt å notere seg.
Og for å svare på de siste spørsmålene du stiller, så nei, jeg har ingen gode grunner for å bruke akkurat Udo's choice. Mine omega3-tilskudd kommer fra fiske- og krillolje. Og jeg tar det fordi jeg er ekstremt ræva til å spise fisk. Spiser jeg først fisk er det først og fremst fra laks, som dessverre er oppdrettsvarianten.
Å plukke fra hverandre den tilsynelatende logikken til Eilertsen er ikke gjort i en håndvendig. Men det går.
Det er riktig at mennesket ikke omdanner Alfalinolensyren til EPA og DHA i stor grad.Kvinner gjør det i langt større grad enn men. Men det er stort sett hjernen og hjertet som har behov for de to fettsyrene i Omega 3 familien. Omega 3 er langt mer enn EPA og DHA. Når det kommer til forbrenning, er Alfalinolen og linolen syrene uovertruffne. De går inn og binder seg til visse "knapper" i cellene, som styrer forbrenningen. De aktiviserer disse, og på den måten øker de den aerobe forbrenningen i cellene. Noe som er viktig for både energien for cellenes helse.
Vi trenger ikke så enorme mengder marine mengder med omega 3 (epa og dha), det kan også være grunnen til at vi omdanner lite alfalinolensyren til akkurat de to spesifikke oljene.De er mer potente, men de oksiderer også 4-5 ganger raskere, og kan også være utsatt for miljøgifter.
Grunnen til at Udo`s inneholder omega 6, er at den typen omega 6 vi stort sett får i oss, er av oljer og margariner, altså inaktive og ødelagte oljer, som ikke kan brukes til noe som helst i kroppen, men som kroppen tar opp og "forsøker" å bruke dem. Til liten nytte, men stor skade.
Udos oljer er reaktive for lys og varme, og altså funksjonelle i kroppen. Vi trenger mellom 10 0g 20 gram omega 3 og 6 pr dag, og jeg som ikke spiser frø, nøtter eller brød, ( de færreste finner ferske nøtter og frø, noe som er en forutsetning for at fettsyrene er virksomme) og jeg ser det derfor som en god investering å bruke Udos. De gir en forbløffende god aerob kondisjon - pulsen min sank fra 140 til 120 på 10 dager under langkjøring. Magefettet forsvinner også i så å si trippel hastighet, noe som forteller meg at kroppen min trenger alfalinolen og linolsyren, for jeg har tatt fiskeolje lenge, uten å kjenne noe virkning.
Nå spiser jeg 170 - 300 gram villfisk hver dag, pluss 30 - 45 ml Udo`s i tillegg. På den måten behøver ikke kroppen å omdanne alfalinolensyren til EPA og DHA i det hele tatt,men bruke den til andre ting. Dessuten dannes de gode eikosanoidene fra Alfasyren, IKKE fra EPA og DHA, de er som sagt bare to medlemmer av en stor familie.
Bit Torres - veldig interessant! Det er vel også du som skrev om dette med Udos og fettforbrenning (sammen med cocosainntak daglig) i et innlegg i en annen tråd, er det ikke det? Uansett, var da jeg fattet interesse for Udo's for alvor.
Med ditt inntak av villfisk, kan jeg godt forstå hvorfor du ikke føler du behøver marine omega 3-tilskudd.
Men dette med fettforbrenningen i forhold til Udo's er jo et helt annet aspekt, og som gjør at jeg kjenner jeg tipper over mot å ha lyst å prøve igjen!!
( Det er jo tross alt håpet om en høy fettforbrenning og vektnedgang som er grunnen til at jeg går på lavkarbo i det hele tatt, og det har vist seg etterhvert at mine kilo sitter rimelig fast..:( )
Om du skal ned i vekt, lurer jeg på om du har sett at Lena Beatrice nå kjører et Atkins induksjonsopplegg på bloggen sin. Det er mange som rapporterer om vekttap der nå, også de som har "sittet fast" i månedsvis. Det kan kanskje være av interesse også? Men jeg tror også at Udo`s og Cocosa er av betydning, og det morsomste er at hos meg ga det umiddelar respons, i løpet av 48 timer. Men det kan jo også komme av at jeg nå har spist fet fisk i lang tid og at fettsyrene kunne gå rett i og gjøre jobben sin i cellene :)
Det dannes ikke et eneste eikosanoid fra alfalinolensyre, bare så det er sagt. Eikosanoidene dannes fra omega-6-fettsyrene arakidonsyre (AA) og dihomogammalinolensyre (DGLA), og fra omega-3-fettsyren eikosapentaensyre (EPA). Det dannes hvertfall 11 kjente eikosanoider fra EPA, så her bommer du rett og slett grovt!
Ser at ingen svarer meg videre konkret på dette med miljøgifter osv, men har funnet litt ulikt lesestoff på nettet, bl.a. en rapport fra nifes fra 2009.
Link til rapporten ligger her, den må lastes ned videre derfra. (Mer for spesielt interesserte)
Ellers kommer jeg jo over flere oppløftende treff når det gjelder omega 3 & 6- innhold i oppdrettslaks
Hjelper å lese ting på egenhånd, uten at det er noe eksamenspes over det, ja. Kan velge litt hva man leser på utifra egeninteresse, og ikke bare fordi det er pensum :P
Bittorres: Omega 6 fra margarin\oljer blir da bare til en viss grad ødelagt, hvis det hadde vært tilfelle måtte jo f.eks tran og en rekke andre produkter blitt ødelagt pga oppvarming\renseprosess. Kan være enig i at det ikke er optimalt. Ang frø og andre kilder til omega 3 og 6 så tar det temmelig lang tid før fettsyrene blir nedbrutt bl.a pga god beskyttelse av skall og antioksidanter. Ift harskning og marin omega 3 som er langt mer enn 2 fettsyrer som heipådu påpeker, om man kombinerer f.eks laks (som i utgangspunktet inneholder bra med antioksidanter som motvirker harskning så fremt den ikke har ligget lenge framme etc) med grønnsaker\kaldrpessede planteoljer etc (som inneholder en god del antioksidanter) vil man ytterligere hindre skadelig opptak i kroppen. Hadde vært fint om du kom med kilder på dette. Min kilde er Professor Bjarne Østerud som kan mest om dette i Norge og har vist dette gjennom sin utprøving på sine studenter\pasienter ved medisink fakultet i Tromsø og gjennom forskning (bl.a drevet forskning ift hvalolje, tran etc i 20 år). Var på et foredrag med han for ikke lenge siden som var meget interessant hvor han tok opp en rekke av disse tingene.
Takk for rettelsen, jeg siterte en amerikansk blogg (legeblogg), det er mulig at jeg har klusset med oversettelsen i hodet mitt. Det håper jeg, det ville være ille om en lege tok så feil :)
Ellers vil jeg si at jeg har stor respekt for deg og din kunnskap, du burde skrive langt flere innlegg, det er folk som deg vi trenger å høre mer fra :)
Min kilde er Lars Tranes fra Soma, han har jobbet sammen med Udo Erasmus i 10 år fikk jeg høre, så jeg regner at han også har sitt på det tørre. Ellers mener jeg det at omega 3 i tran er ødelagt i forhold til fersk fisk. Jeg har hørt forskere si at fiskefett skal ikke lukte"tran",da er den oksidert. Ferskt fett skal lukte fisk og ikke tran.
Møllers tran lukter iallefall ikke fisk, den lukter heslig :)
Jeg er enig i det du sier at oljer fra frø o.l. oksiderer langsommere, og jeg kombinerer alltid fet fisk med kaldpresset olje, Udo`s, etter råd fra Lars.
Han mener imidlertid at den ferskeste omega 3 fettsyren er den som kroppen fremstiller selv fra Alfalinolen, den er garantert ikke oksidert, og kanskje den sikreste oljen?
Bittorres: Vi er nok temmelig enige allikevel, beynte å stusse på kilden din jmf det du skrev som heipådu korrigerte og var derfor jeg lurte litt ift noen av dine påstander :) Ja, Udos choice er bra, men jeg mener man burde laget det med tanke på dagens ubalanse, evt laget en annen utgave med mer omega 3 og mindre omega 6 siden flere sliter med lite omega 3 enn omega 6 (dog er som vi snakket om kildene til omega 6 som mange bruker i dag langt fra optimale). Jeg personlig bruker jo mye hampolje som på mange måter ligner på Udos (hampolje er en av få oljer som inneholder endel SDA og GLA), men er billigere og smaker i mine øyne bedre (god nøttesmak), dog er det vanskeligere å få tak i. Jeg inntar mye annen omega 3 og er allerede i balanse, mens hos en person med 1:20 balanse vil ikke Udo`s eller hampolje rette opp i særlig grad desverre.
Høres ut som Lars og Bjarne er enige om det meste foruten av Bjarne er mest tilhenger av det marine, mens Lars er mer for ALA, selv om begge 2 elsker omega 3 på hver sin måte ;)
Helt enig i at fisk ikke skal lukte tran, jeg gir småttisene hjemme hos meg tran av og til, men kaster flaska om det lukter tran eller gir særlig ettersmak. Møller sin bruker å være kurrant, men har vært borti noen som ikke var bra, lofottran eller noe. Når jeg gir det det er det mtp A og D-vitamin, selv om jeg for det meste gir vesla f.eks kokt laks med brokkoli og saus med grønn olivenolje eller markell i tomat. På fiskefrie dager får hun stort sett lakseolje eller selolje og d-vitamindråper (koster svært mye mer enn tran så hender jeg bruker tran da).
Jeg spiser ikke nøtter, fordi jeg ikke finner de ferske i butikken, og jeg synes de fleste nøtter, valnøtter og hasselnøtter, smaker harskt. Paranøttene jeg kjøpte her smuldret bort :(
Jeg spiser såpass animalskt, at jeg ikke får i meg store mengder omega 6 - svært lite, faktisk. Ikke nøtter, ikke frø - bortsett fra en eneste Lindberg skive nå og da. Derfor er det bra for meg å få i meg omega 6 gjennom olje, vi trenger jo det også. Selv om oljen smaker vondt :)
Jeg har lenge tenkt på å prøve UDO's for å få i meg mer "riktig" fett. Spiser dessverre alt for lite fisk og fei fisk (spesielt laks) kan jeg ikke fordra. Slik jeg spiser blir det vel overvekt av omega-6 kan jeg tenke meg (spiser nesten ikke nøtter, ingen kornprodukter, litt frø, men det blir jo en del egg, avokado, planteoljer mm), prøver å få i meg litt cocosa og tar noen omega-3 kapsler hver dag
Lurer derfor på om det vil være bra for meg med UDO's eller om jeg heller skal satse på mer omega-3 (krill, selolje mm). Sliter med det siste magefettet, men har hørt flere som rapporterer at UDOs hjelper til med å bli kvitt det lettere, så jeg tenkte kanskje å prøve det. Har vært innom hampolje men ble frarådet og prøve det siden det er så rikt på omega-6.
Jeg tenker sånn at nøtter smaker annerledes\harskt om de blir for gamle samt at nøtter har god beskyttelse mot harskning sammenligna med mange andre omega 3 kilder, men hver og en må få definere hva som er bra for han\hun :)
Vet ikke om du så PREDIMED-studien hvor bl.a 30 gram blandede nøtter pr dag halverte risiko for diabetes 2 sammenligna med vanlig, dårlig kost så tydelig at nøtter inneholder mye bra og samtidig tar plassen til endel dårlige karbohydrater. Faktisk kom nøtter like bra ut som 1 liter EV olivenolje i uka.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.