< Tilbake til oversikten

Skal kjøpe ny sykkel - tips og råd?

manebane sa for siden:

Jeg skal kjøpe meg ny sykkel og er ute etter en såkalt hybrid. Tenker sånn ca pris på 3000-4000.
Den bør være lett og med tynne hjul slik at den ruller fint.

Mye har skjedd siden sist jeg kjøpte sykkel. Nå snakker vi skivebrems og dempere foran. Men jeg har hørt at hybridsykler egentlig ikke skal ha noen av disse delene. Og f.eks dempere gjør jo sykelen tyngre.

Jeg er totalt amatør når det gjelder sykler så jeg tar gjerne imot råd fra folk som vet mer enn meg. :)

Min forrige sykkel var ikke en hybrid og hadde slike offroad-dekk. Dvs at når syklet sammen med sambo så rullet han lett fra meg på rette strekninger.

jurg sa for siden:

Hybrid er fint det, men du kan lett kjøpe deg MTB (offroad) også, det er bare å sette på dekk med mindre mønster, så ruller det omtrent like bra :)

Du får en fin sykkel for 4-5000, men de med demper i den prisklassen har somregel ikke en veldig bra kvalitet, så da ender du bare opp med å slite den ut fort. så du velger rett i å ta en uten.

Viktigste med sykkelen er at den er god å sitte på, og at du finner en modell som er riktig for din størrelse. Dra i en butikk å prøv å sitt på den, og få de til å stille inn setet o.l for deg / sammen med deg. Får du vondt i knær og rygg så er det mest sannsylig feil sittestilling/høyde.

har du muligheter for å dra på xxl så bør du det, får mye sykkel for pengene der :)

Bravo sa for siden:

Jeg har ønsket meg en ny sykkel med mere oppreist sittestilling i lengre tid, og lette lenge i fjor høst og endel i vår. Jeg kikket da på classic-sykler/bysykler og ikke egentlig på hybridsykler, men var også innom noen hybrider. Var opptatt av at sykkelen ikke skulle bli for tung, noe mange av de classicene lett blir, og at den skulle ha tilstrekkelig med gir, for det er endel bakker her jeg bor
Hybrid gir også en mere oppreist sittestilling enn offroadere, nå vet jeg ikke om det er selve sittestillingen du er opptatt av, men for meg er det i alle fall helt slutt på den fremoverlente stillingen, fremkalling av rørleggersprekker, bager som detter fremover hele tiden osv- veldig deilig!

Jeg landet på denne, kjøpte for ca en mnd siden og er foreløpig kjempefornøyd!

Thea1980 sa for siden:

Hei:-) Er ivrig syklist selv og håper du finner en sykkel du blir fornøyd med!

Først og fremst: Hva skal du bruke sykkelen til? Kun "bysykling" og grussykling? Eller vil du bruke den i terrenget også?

Hvis du ikke skal i terrenget: Jeg ville tenkt enklest mulig - det gir lettere vedlikehold og mindre ting som kan feile.

• Da har du ikke behov for dempegaffel. Som du nevner gir den ekstra vekt, og i den prisklassen du nevner, får du ikke en god demper.
  • Skivebrems trengs ikke for en bysykkel, det holder lenge med v-brems. Skivebrems er ekstra vekt, vanskeligere å skifte klosser og justere bremser og gir høyere pris. Bremseklosser til v-brems er enkle å skifte og lett å justere.
  • Dekk kan du kjøpe akkurat de du vil. Smale dekk med lite spor og høyt lufttrykk gir lite rullemotstand.
  • Hjul: For høyere fart kan du prøve 29"-hjul som er litt større enn offroad-hjul på 26"

Hvis du skal bruke sykkelen mer aktivt i terrenget må man fort høyere opp i pris for å få en sykkel med litt kvalitet som holder lengre. Da er det en fordel med dempegaffel, skivebrems og grovere dekk.

Et tips er å gå på finn.no eller terrengsykkel.no og finne en brukt sykkel. Da får du gjerne en sykkel til halve prisen med god kvalitet.

Det viktigste for å ha sykkelen lenge er godt vedlikehold:-) Vask drivverk med avfetting regelmessig og smør kjedet ofte. Skifte bremseklosser og wirer. Kjedet bør også skiftes regelmessig, da holder drivverket mye lengre. Gir må justeres ofte, da wirer strekkes, spesielt når de er helt nye.

Lykke til!!

Carisma sa for siden:

Hadde omtrent en identisk runde i fjor sommer, da jeg kulle få sykkel i bursdagsgave av sambo. Endte opp med en tilbussykkel fra smart club til tusenlappen (siden jeg bor i Oslo har jeg råd til at den blir stjålet), med fin oppreist sittestilling og 21 gir. Har brukt den både i marka (grusveier og brede stier) og i byen, og er superfornøyd. Selv om jeg virkelig ELSKET min gamle off-road (med byttede dekk for å kunne sykle i bygater) angrer jeg ikke ett sekund. En ekstra bonus er at den er lett å hekte sykkelhenger på, som nå viser seg å vær aktuellt til sommeren igjen :o

manebane sa for siden:

Tusen takk for gode råd :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.