< Tilbake til oversikten

Skal kjøpe ny sykkel - tips og råd?

manebane sa for siden:

Jeg skal kjøpe meg ny sykkel og er ute etter en såkalt hybrid. Tenker sånn ca pris på 3000-4000.
Den bør være lett og med tynne hjul slik at den ruller fint.

Mye har skjedd siden sist jeg kjøpte sykkel. Nå snakker vi skivebrems og dempere foran. Men jeg har hørt at hybridsykler egentlig ikke skal ha noen av disse delene. Og f.eks dempere gjør jo sykelen tyngre.

Jeg er totalt amatør når det gjelder sykler så jeg tar gjerne imot råd fra folk som vet mer enn meg. :)

Min forrige sykkel var ikke en hybrid og hadde slike offroad-dekk. Dvs at når syklet sammen med sambo så rullet han lett fra meg på rette strekninger.

jurg sa for siden:

Hybrid er fint det, men du kan lett kjøpe deg MTB (offroad) også, det er bare å sette på dekk med mindre mønster, så ruller det omtrent like bra :)

Du får en fin sykkel for 4-5000, men de med demper i den prisklassen har somregel ikke en veldig bra kvalitet, så da ender du bare opp med å slite den ut fort. så du velger rett i å ta en uten.

Viktigste med sykkelen er at den er god å sitte på, og at du finner en modell som er riktig for din størrelse. Dra i en butikk å prøv å sitt på den, og få de til å stille inn setet o.l for deg / sammen med deg. Får du vondt i knær og rygg så er det mest sannsylig feil sittestilling/høyde.

har du muligheter for å dra på xxl så bør du det, får mye sykkel for pengene der :)

Bravo sa for siden:

Jeg har ønsket meg en ny sykkel med mere oppreist sittestilling i lengre tid, og lette lenge i fjor høst og endel i vår. Jeg kikket da på classic-sykler/bysykler og ikke egentlig på hybridsykler, men var også innom noen hybrider. Var opptatt av at sykkelen ikke skulle bli for tung, noe mange av de classicene lett blir, og at den skulle ha tilstrekkelig med gir, for det er endel bakker her jeg bor