Inspirert av oopsie- rullenes fortreffelighet, "oppfant" jeg denne:
Oopsie-rullekake(fritt etter Gerds oppskrift)
4 egg
1/8 Ts bakepulver (eller Kremotartari)
150 gram Kremost (jeg brukteLandlord sin lille runde)
1ss natreenpulver
1ts flytende natren(kan sikkert sløyfes)
1ss bakekakao
Fyll:
100g mørk sjokolade, gjerne sukkerfri om man vil
50g hasselnøtter/mandler/paranøtter. Velg etter smak og karber ;)
Separer eggene. Bland sammen kremost og eggeplommene i en bolle. Visp eggehvitene og bakepulver stivt. (Miks hvitene først, så plommene om du bruker samme mikser) Vende plommene og osten forsiktig i hvitene, vær forsiktig så det ikke faller sammen.
Smør røra utover bakepapirkledd stekeplate
Stekes på 150 grader i 25 minutter.
Sjokolade og nøtter hakkes ganske fint.
Strø gjerne litt splenda (ikke nødvendig) på et bakepapir på kjøkkenbenken.
Når kaka er stekt, hvelves den over på bakepapirer.
Fordel fyllet så fort som mulig og rull kaka sammen mens den er varm. Bruk bakepapiret den ligger på til å rulle med.
Legges kaldt en times tid og kan så skjæres i så tynne skiver man bare vil!:)
MHM! Jeg hadde ikke alle ingrediensene, så det ble rabarbragrøt og rabarbrapai i dag ( hadde nemlig noen rabarbra liggende og slenge, og de burde brukes før de ble dårlig). Grøten ble veldig god, paien er i ovnen.
Heldig du, høres godt ut! Du får skrive hvordan det gikk! :)
Anyways.. Min ble ikke i nærheten av så mørk? Den ble ganske tjukk, også satt den fast på bakepapiret når jeg skulle rulle.. :/
Ellers så var den jo god, men ikke det helt store. Får aldri til dette med kaker og sånt jeg.. blærk :p
Grunnen til at jeg bruker natreen eller tilsvarende, er at jeg ikke fikser den kalde, metalliske sukrinsmaken!:p
Du kan sikkert prøve med hva som helst, eller rett og slett droppe søning i røren!:)
Det har jeg også laget, eller med jordbær eller multer eller plommer eller eplemos!:sikle:
Godt, jada, men ikke sjokolade!;)
Og jeg brukte frosne bringebær, tinte dem og silte vekk alle frøene før jeg rørte sausen inn i kremen!:sikle: Hater å få alle de bringebærfrøene i tennene!:p
Tips til dere som sliter med at kaka henger fast i bakepapiret: Bruk en klut med kaldt vann og stryk over papiret på undersida!
Når jeg lager rullekake pleier jeg vanligvis å legge den opp/ned (slik at bakepapiret kommer opp) på et håndkle etter den er stekt. Så tar jeg av bakepapiret som nevnt over, og ruller den sammen :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.