Jente på 24 som akkurat har startet på lavkarbo.
Er ikke overvektig, er normalvektig. Skal derfor ikke i ketose. Trener veldig mye så målet er å gå ned litt i fettprosent så jeg kan få frem de musklene jeg jobber for. Vil ikke noe særlig mer enn 2-4 kg ned i vekt så er altså ikke snakk om store greiene.
Ligger nå på fordelingen 50% protein, 40 % fett og 10% karbs.
Er dette alt for lite fett? Jeg skal jo som sagt ikke i ketose...
Kan legge til at jeg spiser ca 40-70 g karbs om dagen (gjennomsnittlig 50g).
Jeg kommer også til å ha en dag i uka med et ganske stort karbo måltid.
Er det andre her inne som har dager med oppkarbings måltider?
Søkte opp litt men fant ikke så mye om temaet..
Trenger også noen tips om "kosemat" til helgene. Som inneholder minimalt med karbohydrater. Elsker sjokolade, så gjerne noen alternativer til det... Ellers annet "snop" som kan spises på lavkarbo? (bør ikke være godteri altså, men kosemat også :)
LavkarboLavkarbo er et samlebegrep på karbo redusert kosthold hvor kh inntaket pr dag varierer fra tilnærmet null til 150.
Svenskene definerer lavkarbo opptil 100 kh pr dag.
Vitenskap og Fornuft (VOF) har følgende definisjon:
LCHF står for et karbohydratfattig, fettrikt kosthold.
Strengt LCHF-kosthold: Her kommer inntil to prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 10 g per dag.
Normalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil fem prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 25 g per dag.
Øvre grense for LCHF-kosthold: Her kommer inntil ti prosent av energien fra karbohydrater. Dette tilsvarer maksimalt 50 g per dag.
Liberalt LCHF-kosthold: Her kommer inntil 20 prosent av energien fra karbohydrater, tilsvarende maksimalt 100 g per dag.
Har aldri skjønt det dere med kosemat – jeg må ikke ha mat for å kose meg for å si det på den måten…
…men du finner masse oppsrifter i oppskriftsdelen av forumet. I tillegg så finner du linker til mange gode oppskrifts samletråder i nybegynnertråden.
[size=3][/size]
Hva dere kan spise på lavkarbo, igjen gå inn i nybegynnertråden der finner dere bl.a. link til en genial brosjyre som heter ’LCHF på 3 minutter’, mange printer ut den og henger den på kjøleskapet.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.