< Tilbake til oversikten

Spørsmål ang lavkarbo

Lulla84 sa for siden:

Jeg tåler ikke egg, hvete og melk. De to siste er ikke noe problem, man ikke skal heller ha dette i lavkarbo. Men EGG :mad: Det er jo nesten umulig???

TigerTove sa for siden:

Neida :) Jeg LIKER ikke egg, så jeg klarer meg fint uten. Bruker litt i bakst, men nå får man egge-erstatning som er veldig enkel å bruke (vet ikke helt hvordan kh er i den).

tinamejo sa for siden:

Jeg tåler ikke egg og det går helt fint. Foreløpig. Tror jeg kan sspise egg for veit ikke helt åssen jeg reagerer på den, men den slo ut på sånn intoleransetest.

smgj sa for siden:

Hvis du har unngått alt av egg i lengre tid (typisk mer enn 3 uker) i strekk kan du "utfordre" intoleransen din gjennom å spise ett egg til frokost (før annen mat), ett til middag (før annen mat) og ett til kvelds (før annen mat) i tre dager. Om du ikke har merket noe da (dårlig i magen, kviseutbrudd, forhøyet puls, hetetokter, uvelhet, hodepine, utslett) så kan du trygt gå itifra at du iallfall tåler egg i de mengdene. Avbryt testen dersom du får utslag! Er du usikker så la det gå lenger tid uten egg (doble tiden uten) og så gjennomfør en ny prøve.

Jeg slo ut på egg (og en haug andre matvarer) men det jeg reagerer på er melk (og det hadde jeg lavt utslag på).

Forklaringen jeg fikk er at om man jevnt spiser noe man ikke tåler så

1. blir immunforsvaret så "utslitt" at det kanskje ikke danner antistoffer lenger
  2. tarmbarrieren blir så tæret at den også slipper gjennom mat man "egentlig tåler" i store molekyler slik at det oppstår antistoffer også mot denne. Når tarmbarrieren blir frisk (det gjør den når man avstår fra irritanten) tetter den seg så mye at kun små molekyler slipper gjennom - uten å danne reaksjon.

En del personer kan også tåle enten kun hviten eller kun plommen.

Carisma sa for siden:

En del av oss har også opplevd at ved å kutte ut gluten og raske karbohydrater tåler vi plutselig ting man ikke tålte før. Fordi immunforsvaret ikke lenger er tøyd til bristepunktet.

tinamejo sa for siden:

Hmm.. Spennende. Egg er jo såå godt, er nesten litt leit jeg ikke kan spise så mye av det. Men skal sjekke dette med høy puls og kviseutbrudd og sånn. Takk for svar.

vimsen85 sa for siden:

Jeg har i perioder ikke spist egg i det hele tatt fordi jeg er lei. Det går helt fint å leve lavkarbo uten egg. Jeg baker ikke type brød og sånt, så da trenger jeg det ikke. Og viss man vil ha noe å ha under pålegget finnes det knekkebrød man kan lage som ikke inneholder egg.

fett-nok sa for siden:

Enig! Er så lei egg at jeg kjenner eggesmaken uansett hvor lite det er i maten.
Jeg bruker så og si ikke egg i kosten lenger, klarer det ikke.
Nå tror jeg at jeg har vært innom alt av lavkarbobrød og ALT smaker omelett uansett hva oppskriften påstår:)

Imp sa for siden:

Har spist lavkarbo i 3 år og er ennå ikke lei egg. ;p Spiser ofte stekt egg, kokt egg, posjert egg, med bacon, majo osv. Elsker det! Kan ha en sammenheng med at vi spiste mye egg da jeg var lita også da. Pappa er jo engelsk, og lagde ofte stekt egg på brødskive, bacon og sopp til frokost i helgene. Kjenner enda jeg får barndomsfølelsen når jeg lager dette, minus brødskiva da.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.