Men for å spørre om noe mer konkret:
Er det bare %-forholdet mellom fett, kh og proteiner som er viktig eller har det noe å si hvor mange gram vi putter i oss også?
Er fryktelig forvirret over dette her :S
I snitt har jeg klart å holde meg på et %-forhold (kakediagrammet på diett.no) på ca 75% fett, 20% protein og 5% kh.
Men i gram kommer jeg ofte opp i 200-250g fett, 100-150g protein og ca 15-20g kh.
Er dette altfor mye?
Jeg får i meg mellom 2-3000 kcal pr dag, veier ca 85 kg og håper på å gå ned til 65 på lang sikt, men i allefall til under 80 nå i løpet av sommeren :)
På den fordelingen du viser kan du etter min erfaring spise deg mett og gå ned i vekt. Jeg har skjelt lite til kaloriinntak og ville ikke sett på det før en eventuell stans i vektnedgangen. Husk å drikke mye vann og bruke mye av karbokvoten på grønnsaker som brokkoli og blomkål. Lykke til ! :D
Vil si at det ikke er så enkelt jeg da.
Altså, ja, det nytter å kutte ned på karbohydratene til et visst nivå og øke fettet til et visst nivå.
Men ikke alle tåler produkter som f.eks fløte, og ikke alle kan spise så mye de vil.
Vil ikke påstå at dette er så enkelt heller
Det er ikke enkelt i den forståelse at kiloene renner av i et jevnt og forutsigbart sig. Det går litt i rykk og napp og som et utgangspunkt (dersom man ikke har underliggende sykdommer) vil jeg si at om man holder seg strikt til fordelingen så vil vekta gå ned om man ikke er normalvektig. Men man må ikke tillate seg , unne seg, trøste seg eller spise feil for å tilfredsstille andre. Vite at det er noen ting som er bedre å "skeie ut" på enn andre.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.