< Tilbake til oversikten

Hvordan kan ketostix slå feil ut?

Dolly sa for siden:

Leser hele tiden at stix kan slå feil ut hvis man ikke tester på kvelden 2 timer etter mat... hvordan feil? Falsk positiv eller negativ... om man har utslag kl 7 om morgenen er man vel i ketose? Eller om man har utslag etter måltid? Er det det at den kan gi falsk negativ som er saken? Eller begge deler? Synes det er rart...

Kitt sa for siden:

Selv ikke- lavkarbere med høy forbrenning vil ha ketoner i urinen om morningen fordi det er såpass mange timer siden de spiste sist! Urinen er også som regel svært konsentrert om morgenen og antall ketoner vil også være oppkonsentrert. Kanskje akkurat nok til å gi utslag, selv om det bare er pga lite mat de siste 8-10 timene.

Måler du rett etter et måltid, kan du ikke vite om ketonene kommer fra forbrenningen av det fettet du akkurat har spist feks.
Er flere feilkilder også, men er litt for trøtt til å komme på det akkurat nå!;)

Dolly sa for siden:

Men etter min utskeielse på lørdag har jeg ikke hatt utslag på morgenen engang... ikke etter måltid.. ingenting... men i kveld hadde jeg endelig litt utslag og tipper jeg er i ketose igjen

Kitt sa for siden:

For noen tar det lengre og lengre tid å komme i ketose etter hver sprekk/utskeielse!
Utslag i dag betyr sikkert ketose igjen:heia:, men jeg ville nok vært forsiktig med å gå ut når det tar såpass lang tid å komme seg inn igjen!

Dolly sa for siden:

Ja var en test...og d funka vekta løsna og jeg veier mindre nå enn før sprekken.. selv uten ketose... kommer ikke til å spise karbo før jeg er ferdig slanket nå

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.