De har noen sider om lavkarbo og Wenche Frølich advarer mot ketose:
Sitat:
Frølich advarer særlig mot i la kroppen gå i ketose - en tilstand som oppnås ved å kutte bortimot alle karbohydrater.
Å være i ketosetilstand er det samme som når en diabetiker får føling, sier Frølich.
Dette er ganske farlig for kroppen på sikt, og jeg blir skremt av å se at dette er en del av enkelte slankekurer.
Hun presiserer at det bør ringe en bjelle når slankekuren krever at du tar kosttilskudd i tablettform
Vet ikke om dette finnes på nett, jeg fant det ikke.
I dagens dagbladet eller VG, husker ikke helt. Wenche Frølich sier at kroppen trenger karbohydrater for å forbrenne fett og proteiner.
Og at hun har betenkeligheter med dietter hvor man må ta kosttilskudd, men det aller morsomste var altså at "ketose er en tilstand som er likedan som føling for diabetikere" og at hun har svære betenkeligheter med at unge mennesker bruker denne dietten.
Er det ikke litt sånn med alle dietter? Desto mer populær de blir, jo mer motgang støter de på av motstandere. Selvfølgelig kan Lavkarbo og Ketose være farlig, spesielt for unge jenter og gutter med normal BMI, men kan ikke de fleste dietter være farlige da? Her spiser man i allefall mat, slipper å gå å være sulten, å kroppen får næring. :)
Hvorfor skulle det være farlig for unge gutter og jenter å spise ren, naturlig, ubearbeidet mat?
Lavkarbo/ketolyse er vektregulerende og kun de som trenger det går nevneverdig ned i vekt!
Som du selv sier, man spiser jo faktisk nok!
De som uttaler seg om sånt, har gjerne egne mål for å få folk til å velge noe annet, feks VG vektklubb!
ble nevnt dette på jobben idag, var visst nevnt på radio. siden jeg ikke hadde lest/hørt det selv kunne jeg jo ikke si så mye imot.. ikke så mange på jobben som er enig i hvordan jeg spiser. selv om den ene skeptikeren har en søster som nå har begynt hos oss, og hun lever også lavkarbo med gode resultater, mye bedre enn mine...
men jaja, beste er å bare holde kjeft ellers får jeg bare sure tryner som mener at spise sunt og lite og løpe i skogen er best. og brød og havregrøt er sunt, dermed basta.
Jeg er diabetiker og prøver så godt jeg kan å unngå føling.
Siden jeg er diabetiker så prøver jeg så godt jeg kan å begrense karber.
Å leve med få karber i kosten er herlig.
Å leve med hyppige følinger er pyton.
Så enkelt er det for meg iallefall, uansett hva som står i VG:D
Hun snakker om mangel på fiber, vitaminer og mineraler pga mangel på karborike matvarer. Ignorerer hun helt at svært mange av vitaminene vi trenger finnes i kjøtt, fisk, egg og fett? C-vitamin er vell såvidt jeg vet det eneste unntaket, men spis litt paprika pr dag og behovet er dekket. En velbalansert lavkarbodiett inneholder jo mye grønnsaker, nøtter, uraffinerte oljer som olivenolje som inneholder bra med vitaminer osv. Ketose som føling? For noe sprøyt! Det er riktignok endel som opplever litt kjipe bivirkninger ift humør etc når de går over til å brenne hovedsaklig ketoner, men hva med alle epileptikerne, tidligere eskimoer etc som i all hvoedsak har basert seg på et ketogent kosthold?
:eek: Skremselspropaganda.
Fikk høre på jobb av en mannlig kollega i dag at jeg kan bli hjerneskadet av å leve på lavkarbo.
Jeg sa han får gi meg et hint når ha merker at jeg begynner å bli skadet :p
og i tillegg så er poteten så næringsrik og viktig: Poteter er også en fantastisk kilde til næringsstoffer, skriver hun :confused:
Jeg har lært at potet ikke er næringrikt, omtrent kun vomfyll. Er bittelitt vitaminer rett under skallet som vi mister når vi skreller den, og de fleste spiser ikke skallet så jeg må si jeg undrer meg over den påstanden også.
Undrer meg vel over hele innslaget og synes det er rart at ikke noen leger etc går ut og "parkerer" alle disse rare påstandene hennes :cool:
Anbefaler alle og lese boken "Matrevolusjon", har ikke forfatter rett foran meg nå, men han tar for seg alt i minste detalj hva som foregår i kroppen. Han snakker også om fordelene for diabetikere av både de som har 1 og 2,samt en hel rekke andre sykdommer. HCLF dietten er ikke farlig for noen!! Han har gode referanser også til forskning. Det kan se ut som at både lett produkter og karbohydrater er nettopp det som er farlig. Mennesket har spist LCHF mat i all sin tid. Om menneskets tid her på jorden ble gjort om til et år så har vi spist LCHF i 364 dager. Om noen kommer med argumentet at vi levde ikke så lenge, så vet vi også gangske mye om at årsaken til det ligger andre steder!!"
Du trenger ikke kosttilskudd på LCHF mat!! Ikke forhold deg til hva som står i avisene, de vil bare øke opplaget sitt:)
Ha-ha, det er jo bare helt utrolig at en professor er så upresis at hun ikke vet forskjellen på diabetikeres føling og vår ketose!!! Hun har sannsynligvis ikke lest noe om lavkarbo- eller ketogene dietter de siste 10 årene. Alternativt har Frølich bare fått vite det hun synes hun trenger fra Norges store "slanke-ekspert", ernæringsprofessor Christian Drevon. (Les litt om ham på Lene Beatrices blogg.)
Men kan hun virkelig være så uvitende? Eller kan det være at hun er feilsitert i avisa?
Dere som har sett Karius og Baktus, husker dere hva de sa om Jens?
Han hører ikke!
Han vil ikke høre!
:D
Hvis Wenche Frølich hørte på sannheten, så måtte hun sikkert både bytte ut alle notatene sine, lage helt nye powerpointpresentasjoner og regne med mindre royalty-inntekter fra alle bakebøkene sine. Mere jobb og mindre inntekt, med andre ord gode grunner til å lukke ørene … :p
Jeg sitter akkurat og leser den boken. Forfatteren er Dr.Andreas Eenfeldt. Han har sveriges største lavkarboblogg: [url]www.kostdoktorn.se[/url]
Vil også anbefale boken "det store kolesterolbedraget" av Malcolm Kendrick.
Men hurra for Dagbladet, som reklamerer for lavkarbo i dag! Og intervjuer en som gikk ned 40 kg på lavkarbo - og fortsatt holder vekten etter mange år! :)
Den ketosen en diabetiker får er jo helt motsatt av hva en føling er!
Diabetisk ketose er meget høyt blodsukker over tid, mens føling er akutt lavt blodsukker :rolleyes:
Jeg har selv diabetes type 2 og fikk det i en alder av 23! år pga dårlig kosthold og som følge av PCOS/insulinresistens. Jeg har i perioder vært behandlet med insulin og kjent følinger på kroppen, og det kan ikke sammenlignes med det å være i ketose pga lavkarbo-kosthold!!!
Helt greit og utale seg,men sjekk fakta først.Om hvordan ting egentlig fungere. he he.
Kan skremme vette av folk som kanskje har lyst til og prøve lavkarbo og endre livsstil.
Jeg er rimelig sikker på at dama aldri har opplevd føling. Det er like dumt å sammenlikne føling og ketose som å si at lavkarbo og høykarbo er det samme:rolleyes:
Jeg reagerer også på uttalelsen om at man kutter "bortimot alle karbohydrater". Jeg ligger på drøyt 40 karber og to urinprøver sjekket hos lege med fire ukers intervall viser at jeg er i ketose......
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.