< Tilbake til oversikten

Forholdet mellom fett og karbo

chrysmynta sa for siden:

Slik jeg forstår Fedon skal man unngå lettprodukter hvor fettet er redusert og erstattet med stivelse. Der produktet derimot kun er fettredusert er dette en fordel. Riktig så langt? Men så lurer jeg på hvordan jeg skal prioritere når jeg må velge mellom fett og karbo. Fløte eller ekstra lett melk i sausen, f.eks? Gresk yoghurt med høy fettprosent eller Tine naturell med litt mer melkesukker? Skal jeg velge ut fra smak velger jeg selvsagt de fettrike produktene.

Jeg tror også at jeg spiser litt mindre karbohydrater enn Fedon har i sine ukemenyer, f.eks. Da burde jeg kanskje ha mer fett? La inn dagens måltider på diett.no, og da lå jeg under 1000 kalorier. Er det for lite? :confused:

FrkMarge sa for siden:

Det fett og sukker kan jeg altfor lite om - er helt ny på dette selv og sliter med å finne rett balanse...
Men 1000 kcal er altfor lite. Det er jeg i allefall sikker på.
Selv når man slanker seg med lavkaloridietter som fx Grethe Roede skal du helst ha i deg ca 1300 kcal i løpet av et døgn...
Om du bare får i deg 1000, vil kroppen lett tviholde på fettet fordi den tror det er sultkatastrofe... du vil stoppe helt opp, kanskje til og med gå opp i vekt.

chrysmynta sa for siden:

Hmmm... Jeg har jo spist meg god og mett. På GR, som jeg har prøvd tidligere, syns jeg det var vanskelig å spise lite nok. Nå har jeg ikke telt kalorier, egentlig, før i går. Kanskje jeg må bli flinkere til å ha sunt fett i alle måltider, da?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.