< Tilbake til oversikten

Hjelpe andre i gang med kostholdsforandring

Opheliia sa for siden:

Heisann,

Jeg har nå klart å sagt til min far at jeg skal lage en meny for han. Han må ned ca 20 kg regner jeg med (hans mål er kun å "ta tilbake helsa" si). Han driver ikke med noe fysisk aktivitet og måltidene bør være veldig lette å lage. Da han vil si "har ikke tid" hvis det plutselig krever litt planlegging og ekstra gjennomføring fra hans side:o

(Det ER minimalt med tid altså, han jobber veldig veldig veldig mye, har tre små barn i alderen 2 til 9 år=veldig mye fritidsaktiviteter i hist og pist ++)

Det jeg tenker nå i første omgang er at lavkarbo er jo ganske bra for han, fordi det er mat han liker, det er ikke en absolutt nødvendighet å spise frokost (nå spiser han kanskje 2 måltider daglig + en haug med crap).

Men hvor skal jeg starte? Har dere forslag til middagsmåltider som kan passe til hele familien (ved å f.eks bare legge til litt andre ting som ris/pasta)?

manebane sa for siden:

Jeg tenker med en gang KJØTTDEIG! Mye fett og minimalt med tilberedning.
Er jo så godt i seg selv. Bare steke, ha i grønnsaker etter ønske (fryste er jo veldig enkel) og en dert med cf eller fløte. Og kanskje ost.
Eller med en boks tomater oppi + krydder, server med pasta til de andre.

Stek fisk i panna. Stek/kok grønnsaker til. Serveres med en dert rømme. Potet til de andre.

Pølser finnes jo med lite karbo. Vips så har du pølse i brød! (minus brødet da ;))

Taco serves som vanlig, pappa får kinakål eller ostekjeks istedet for lefse/skjell.

:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.