Jeg har hatt min første dag med lavkarbo.
Men jeg er veldig usikker på om jeg har spist "riktig" idag, så jeg tenkte å skrive opp det jeg har spist idag her, så kan dere andre dømme ;p
Frokost: Omelett med ost, skinke, paprika og purreløk. (stekt i smør)
Lunsj: 2 stk fiberrik med graddost og smør.
Middag: Wokgrønnsaker og kylling. (stekt i olje)
Kveldsmat: Salat med cherrytomater, agurk, ost, bogskinke, fetaost og paprika.
1 stk fiberrik med smør ved siden av.
Mellommåltider utenom: Har spist ett par peanøtter, og en rute med mørk kokesjokolade (70 %).
uff, syns at det ser veldig mye ut, så tror nok at jeg må kutte ned på mat imorgen :p
Ved første øyekast ser det ut som om du ikke får i deg så veldig mye fett. I forhold til mengde, så synes jeg ikke det var så verst, jeg. Mantraet er å spise når du er sulten, og spis til du blir mett. Men synes du det skulle bli for mye med ekstra fett i tillegg til det du alt spiser, så dropp knekkebrøda til fordel for fett. Fett metter lenger enn kh, og er sunnere. ;)
Det er ikke uvanlig å slite litt med å venne seg til høyere fettinntak. Et tips er å snike inn litt fett her og der, alle monner bidrar. Mange har cocosa (kokosolje) i kaffe eller te, ha ekstra olje over salaten, ha fløte i omletten, du kan snacke på ost, noen tar faktisk fett som kosttilskudd, da gjerne en skje med cocosa bar liksom. Cocosa kommer i to varianter, de fleste vil jeg tro bruker varianten som er "pure", den smaker svakt kokos. Du kan også lage dine egne knekkebrød av frø og slikt, sjekk f.eks. denne oppskriften. De er kjempegode og enkle å lage, og fulle av sunn næring. :)
Det å ha fløte i omeletten har jeg ikke tenkt på engang, så tusen takk for tips, skal absolutt begynne å bruke det! :)
Og knekkebrødet så kjempegodt ut, så nå skal det bakes! :D (eller egentlig imorgen, tror ikke at samboeren min blir så glad om jeg begynner å bake midt på natten, hehe :p)
Bare hyggelig. Det er gøy for meg å for en gangs skyld være den som hjelper, og ikke den som spør. :p
Knekkebrødet er supergodt, jeg synes det smaker mye bedre enn de man får kjøpt. Men kanskje greit å ikke ta bakinga midt på natta, ja. :p Et lite obs er at for noen stagnerer vekttapet om man spiser for mye av det. Så følg med og ha det i minne om du skulle streve med nedgangen.
Og om ikke du har vært borti det, så er diett.no en finfin side du kan legge inn dagsmenyer slik at du får oversikt over inntaket ditt. Veldig lurt å bruke for å bli kjent med næringsinnhold i varer og få litt mer gut feeling på kostholdet. :)
Var nettopp inne og registrerte meg på diett.no og la inn dagsmenyen min for å se hvor mye jeg har fått i meg av forskjellige ting, og det ser ut som at jeg har puttet i meg 30 karbohydrater, 102 gr fett og 248% av dagsbehovet mitt for protein :p hehe :) Kom på 1523 kalorier, noe som jeg faktisk er fornøyd med :) Genial side! :D
Hehe, en bitteliten skjeivfordeling der, ja. Men ikke så veldig gærent da. Du burde uansett spise mer fett enn proteiner. Overskudd av protein kan bli omdannet til karbohydrater i kroppen så vidt jeg har hørt, så det er ikke så lurt å ha i seg altfor mye i forhold til dagsbehovet. Hvis energieprosenten fordeles mellom 5% kh, 25% proteiner og 70% fett, så har du en finfin fordeling. Det er mye å sette seg inn, men etterhvert vil det gå veldig greit. :)
ja, det å få i seg nok fett er ikke så enkelt som man skulle tro :p hehe :)
Men det må jo nesten gå riktig vei siden jeg har gått ned 1 kg siden igår :D
Det er nok ikke fett som er borte, men vann. Uansett er det et godt tegn, for det betyr at du tømmer glykogenlageret for vann. Når det er tømt helt vil du gå over til å forbrenne fett, forutsatt at du ikke fyller på med karbo selvsagt. Da er du i ketose. :)
Et lite hjertesukk bare, men prøv å bruke søkefunksjonen på forsiden av lavkarbo.no. Nesten alt du spør om er blitt tatt opp hundre ganger før. og det ligger gode råd og forklaringer og oppskrifter og erfaringer og alt mulig i gamle tråder.
Jeg er ganske ny her inne selv, men fikk dette rådet av en bruker etter at jeg spurte om noe med sukrin. Etter det har jeg funnet svar på absolutt ALT jeg har lurt på ved å søke og lese...
Jeg synes det er helt greit at Nye spør om ting som har vært forklart før. Hvis alle spørsmål skulle vært originale, ville forumet til slutt blitt dødt....:)
Jodda ser den, men sånne ting som "hvordan få mer fett i kosten" og osteknekkis er faktisk gjennomgangstema i ca 60% av trådene her ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.