Jeg er fortsatt ganske fersk og trenger noen tips til å jevne sauser. Det må være uten gluten og melk! Har tidligere brukt maisstivelse, altså før kostholdsendring!
Har prøvd med JBKM men synes ikke det holder helt mål. Går det ann å forsøke med fiberhusk eller vil det bli gele/pudding konsistens? Andre tips mottas med takk :)
Jeg leste hvertfall i en tråd om en som hadde brukt fiberhusk i fløtegrøt (om jeg ikke husker feil). Grøten fikk da en slags gummiball konsistens. Smørøyet rant bare av og grøten kunne taes i hånden og kastes i søpla ;)
Vil ikke anbefale fiberhusk, det blir veldig geleaktig. Jeg bruker bare JBK og synes det fungerer utmerket. Vet det er de som bruker "xanthan gum" fåes på Iherb, men jeg har aldri prøvd det så je vet ikke hvordan konsistensen blir.
Eggeplommer kan brukes. Jeg har ikke alltid teken, men det gjelder at sausen ikke blir for varm. Hvit saus/fløtesaus kan tyknes med smøreost som philadelfia, snøfrisk, blåmuggoster eller noe du har lyst på :)
Glemte å nevne at egg heller ikke kan brukes pga barn med allergi. Ostene er det jo melk i så det går desverre ikke :(
Regnet med at det ble rar konsistens med fiberhusk. Har brukt det tidligere når jeg lagde velling til guttungen, ikke så mye som skulle til før det ble gele/pudding konsistens.
Jeg får vel bare prøve meg fram da...
Du kan jo prøve å gå på en velassortert helsekostbutikk og forhøre deg litt, jeg har ihvertfall fått mange gode tips på den jeg bruker å gå på og det er mulig de har forslag til deg. Ellers er vel konsistensen av JBK en tilvenningssak, jeg syntes også den var litt rar de første gangene men nå går det helt greit.
Lykke til :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.